زمینه فعالیت : آهنگساززادروز : 1319/12/24
وی از سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را به عنوان آهنگساز در «رادیو ایران» آغاز کرد، و تا هشت سال بعد ادامه داد. قبل از آن برای مدت کوتاهی در رادیو «نیرو هوایی» و تئاترهای لاله زار عود میزد. او هم زمان با تنظیم اپرای تخت جمشید (۱۳۴۶) و فتح بابل (۱۳۴۷) آهنگ فیلمهای هنگامه (۱۳۴۷) و جهنم سفید (۱۳۴۷) هر دو به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، را ساخت. آهنگ دو ترانه برای صدای کورس سرهنگ زاده در فیلم حسن کچل (علی حاتمی، ۱۳۴۹)نیز از ساختههای اوست. دوران همکاری وی با مسعود کیمیائی درخشانترین دوران کار وی به عنوان سازنده موسیقی فیلم است. او در این دوران آهنگسازی فیلمهایی چون گوزنها، تنگنا، داش آکل، خداحافظ رفیق، رضا موتوری و قیصر را به عهده داشت که مشهور ترین اثر او موسیقی فیلم قیصر میباشد. او همچنین برای موسیقی متن دو فیلم قیصر و رضا موتوری برنده جایزه از جشنواره فیلم سپاس شد.اکثر کارهای او با صدای زندهیاد فرهاد و گوگوش اجرا شدهاند. چندین فیلم مسعود کیمیایی نیز موسیقی متن او را به همراه دارند.او از کودکی با مسعود کیمیایی دوست بودهاست.
فرهاد، شهیار قنبری و اسفندیار منفردزاده روی جلد ترانه «جمعه»
او که تحصیلاتش را در رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیمهتمام گذاشت، در دانشگاه موسیقی وین نیز نتوانست این رشته را به پایان برساند.او در سال ۱۳۴۶ در زمینه اپراهای تختجمشید نیز فعالیت داشت.
در سال ۱۳۴۴ نیز همراه با علیاکبر صدیف، دکتر رضا ناروند، پرویز اتابکی و گروهی دیگر از هنرمندان، در اجرای اپرای فتح بابل در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران همکاری داشت.
سرود بهاران خجسته باد
به پیشنهاد پدرام اکبری، تصمیم به اجرای سرود بهاران خجسته باد که در بین زندانیان سیاسی معروف شده بود میگیرند. وظیفه ضبط این سرود به «اسفندیار منفردزاده» آهنگساز معروف، که خود نیز در رابطه با پروندهٔ خسرو گلسرخی توسط ساواک دستگیر و مدتی زندانی بود، سپرده میشود و از آن جا که حافظه پدرام و دوستانش هیچ ملودی مربوطی را به یاد نداشت و تکرار ملودی آهنگ های معروف بود، او خود به ساختن ملودی پرداخت و به دلیل تعطیل ارکستر ها و خانه نشین شدن نوازندگان، خود به تنهایی تمام سازها را ابتدا تک تک مینوازد و بعد همه را با هم می آمیزد. سرانجام، هنگامی که مراسم یادبود و بزرگداشت «کرامت» و «خسرو» در مدرسه عالی سینما-تلویزیون در حال برگزار شدن بود، نوار ضبط و آماده شده «بهاران خجسته باد!» را مستقیماً از استودیو به سالن برگزاری مراسم میآورند که برای نخستین بار این سرود پخش میشود.
منفردزاده خود درباره سابقه اجرای این سرود بعدها چنین میگوید: «. . . سرود «بهاران خجستهباد» با شتاب و با سازهایی در حد اسباب بازی، با وسائل ضبط زیر متوسط سال انقلاب - یعنی بسیار ابتدائی امروز - با صداهایی کاملاً غیر حرفهای در منزل و نه در استودیو، ضبط شده است. . . اگر سرود «بهاران خجستهباد» بدون کمک امتیازات ویژه با چنین اقبالی ماندگار میشود، نام عشق و ایثارگر و انسانی بزرگ یعنی کرامت دانشیان،نیروی پرتوان ماندگاری آن بوده است، نه موسیقی و اجرائی ابتدائی آنهم با صدای غیر حرفه ای من. . . »
آهنگسازی و تنظیم آهنگ های : جمعه ، مرد تنها ، شبانه ۱ ، شبانه ۲ ، گنجشکک ، کودکانه ، وحدت (محمد) ، تنگنا ، نماز (نیاز) و ...
فیلمشناسی : تابوی ایرانی ، ماهیها در خاک میمیرند ، گوزنها ، تنگنا ، خاک و ...