نوای فارس-آلبوم موسيقي «اين سه خط بيانتها» اثر كامران منتظري و با اجراي همنوازان «پژواك» با حضور جمعي از هنرمندان موسيقي شامگاه 7 آذرماه در فروشگاه فرهنگ رونمايي شد.
به گزارش نوای فارس اين آلبوم، در ابتداي اين مراسم كامران منتظري با بيان اينكه اين آلبوم را با همراهي هنرجويانش منتشر كرده است، در سخناني مطرح كرد: بنده علاقهي زيادي به تدريس دارم وسعي كردم در آلبوم «اين سه خط بيانتها» علاوه بر نوازندگان حرفهاي از هنرجويان برگزيدهام نيز استفاده كنم تا يك اثر حرفهاي پديد بيايد.
اين آهنگساز دربارهي لزوم استفاده از سازهاي ملوديك در اين اثر گفت: ما نميتوانيم جذابيت سازهاي ملوديك را ناديده بگيريم. از اين رو شروين مهاجر، پاشا هنجني، حسين بهروزينيا، همايون نصيري و وحيد اسدالهي در اين اثر كنار من قرار گرفتند.
منتظري با بيان اينكه يكي از مشكلاتي كه طي ساخت اين آلبوم با آن دست به گريبان بوده، ساز پركاشن بوده است، گفت: پركاشن به صورت استكاتو نواخته ميشود و سينك كردن و هماهنگ نواختن يكي از مشكلاتي بود كه در اين كار با آن مواجه شديم اما از آنجا كه نوازندگان كار حرفهاي بودند، توانستيم از پس اين كار برآييم.
در ادامهي اين مراسم علي قمصري پشت تريبون قرار گرفت و با بيان اينكه اين اثر را مدتها پيش شنيده است، گفت: خوشحالم كه تعداد زيادي از علاقهمندان موسيقي آن هم در اين روز باراني به اين مراسم آمدهاند و از اين بابت بسيار خوشحالم. تا جايي كه احساس ميكنم، امروز مراسم رونمايي آلبوم خودم است.
او ادامه داد: من آلبوم كامران منتظري را حدود يكسال پيش در ماشينش شنيدم و بسيار از آن لذت بردم. محور اصلي اين آلبوم ريتميك است و براي ساز تنبك درنظر گرفته شده كه به نوبه خود جذاب است. اما بايد به خاطر داشته باشيم كه يك اثر هنري را با معيارهاي زيادي بسنجيم.
قمصري با تاكيد بر اينكه هر اثر بايد در جايگاه و ژانر خودش مورد بررسي قرار گيرد، افزود: به اعتقاد من آلبوم «اين سه خط بيانتها» در ژانر فيوژن قرار ميگيرد.
اين آهنگساز افزود: تعدادي موزيسين در اين اثر كنار هم قرار گرفتهاند كه نظيرشان در كشور كم است. براي مثال پاشا هنجني در اين اثر ني نواخته است. پاشا با نوازندگي خود حتي فالشهاي سازهاي زهي را ميگيرد و خيلي ژوست مينوازد. فكر ميكنم، اين اثر سوليستهاي خوبي دارد و در كنار هم قرار گرفتن اين ستارهها با طعم موسيقي ايراني مهمترين ويژگي اين اثر است.
وي افزود: در گذشته موزيسينها سخت كنار يكديگر قرار ميگرفتند اما اين اتفاق در نسل ما رخ داده كه اتفاق خوبي است و بايد به درستي تحليل شود.
اين نوازندهي سهتار دربارهي ويژگيهاي اين آلبوم اظهار كرد: آلبوم كامران منتظري يك اثر بيكلام است در حالي كه اين روزها موسيقي با كلام همه جا را احاطه كرده است؛ زيرا نامهاي مطرحي در موسيقي ايران وجود دارد كه بسياري از آهنگسازان ميخواهند، آثارشان را با اين نامها عرضه كنند.
به اعتقاد قمصري، همكاري كامران منتظري با هنرجويان ممتازش يكي از ويژگيهاي مهم اين آلبوم است.
او در اين باره گفت: كشور ما تشنهي چنين معلماني است كه وقتي ميبينند شاگردانشان توانايي كاري را دارند، او را همراهي ميكنند. وقتي هنرجويي تا اين خد توانايي دارد چرا اين فرصت را از او بگيريم؟ در كنار هم قرار گرفتن نام اين هنرجويان و نوازندگان ستاره به اين معنا است كه خالق اثر در قيد انجام يك كار گروهي بوده است.
علي قمصري در پايان سخنانش گفت: در آخرمي خواهم با شما مخاطبان صحبت صميمانهاي داشته باشم و ميخواهم بگويم، اين روزها نوستالژي بلاي جان موسيقي ما شده است تا جايي كه بسياري از موزيسينها به جاي آهنگساز دنبال يك نوستالژي ساز هستند. بسياري از موزيسينها ميخواهند، خودشان را تكرار كنند در حالي كه ذات هنر با دموكراسي رابطهي خوبي ندارد. هنر بسيار شخصي و آرمانگرا است. هنر دنبال خلق آن است نه همان.
او تصريح كرد: هنرمند نبايد دنبال فرمولهاي مردمپسند باشد در حالي كه فرمولهاي مردم پسند فرمولهاي راحتي هستند.
وحيد اسدالهي يكي از نوازندگان اين آلبوم نيز در مراسم رونمايي از همكاري در اين آلبوم ابراز خوشحالي كرد و گفت: خوشحالم كه در خلق اين اثر نقش كوچكي داشتهام .وقتي در ابتدا اين كار را شنيدم از ايده آن خوشم آمد و تصميم گرفتم در آن اجرا كنم.
پاشا هنجني نيز در اين مراسم سخراني كوتاهي كرد و گفت: نبايد نوآوري را با چيزهاي ديگر اشتباه بگيريم و از اصل موسيقي سنتي دور شويم. خوشبختانه اين مساله در آلبوم كامران ديده نميشود و همه چيز در اين آلبوم به جا بود.
شروين مهاجر نيز كه در اين آلبوم كمانچه نواخته است افزود: به نظر من پاشا هنجني در اين آلبوم به خوبي ساز زده ومن به او ميگويم، مرد لب طلايي. بايد بگويم كامران منتظري به خوبي توانسته نوازندگان را كنار هم جمع كند.
آلبوم موسيقي«اين سه خط بيانتها» به آهنگسازي كامران منتظري و اجراي هم نوازان پژواك در بازار موسيقي منتشر شده است.