۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 05:14 ب.ظ

تالار رودکی از چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی میزبانی کرد

تالار رودکی از چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی میزبانی کرد
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: ۲۲ آذر ماه چهارمین شب اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در تالار رودکی برگزار شد.

سانس اول چهارمین شب جشنواره پس از ۲۰ دقیقه تاخیر به علت اذان مغرب، آغاز شد. پس از نواخته شدن زنگ، حاضران علاقه مند به موسیقی کلاسیک ایرانی به سالن وارد شدند.

 سید نایب محمدی، نوازنده عود، در میان تشویق جمعیت روی صحنه آمد و پس از تعظیمی کوتاه رو به حاضران، ساز عود را بدست گرفت. او در میان مجسمه هایی که با حروف نام این جشنواره تعبیه شده بود به بداهه‌ نوازی پرداخت. نایب محمدی توانست به خوبی در دستگاه شور بداهه نوازی کند.

بخش دوم برنامه با فاصله کوتاهی شروع شد‌. در این بخش صدای آواز مهدی شهسوار به همراه تار راستین شفیعی شنیده شد. این بخش نیز، مانند بخش ابتدایی یک بداهه نوازی بود. نوای ساز و آواز در دستگاه بیات اصفهان در تالار رودکی طنین انداخت. در میانه این قطعه صدای خواننده با تحریر هایی درست، به خوبی با تار همگام شد و باعث شد بتوانند اجرای مناسبی را ارائه دهند.

استراحتی در میان بخش دوم و سوم در نظر گرفته شده بود. پس از چند دقیقه استراحت برنامه وارد بخش آخر سانس اول  چهارمین شب خود شد.

گروه موسیقی «کلون زمان» برای آخرین اجرا روی صحنه آمد. اعضای گروه پس از تشویق جمعیت با دست زدن هایی منظم و با ریتم، دوباره جمعیت را به تشویق کردن دعوت کردند و به نوبت سر جای خود نشستند. پس از نشستن آخرین نفر، تنبک های خود را به دست گرفتند و همه اعضا شروع به تنبک نوازی منظم و هماهنگی کردند. در ادامه، «دست ساز» با دست زدن های منظم خود اعضا همراه شد. پس از این تنبک نوازی، نوازنده سنتور وارد شد و «بال بسته» با همراهی ساز کوبه و سنتور شروع به نواختن شد‌‌.

نوازنده سنتور صحنه را ترک نمود و و گروه سراغ قطعه «چهل ضربی» رفت.  در این قطعه هر چهار عضو به تنبک نوازی پرداختند. «چهل ضربی» مورد استقبال حاضران قرار گرفت و در پایان جمعیت گروه را تشویق نمود. از نکات قابل توجه اجرای این گروه، هماهنگی کامل اعضای آن با یکدیگر بود. «هفتان» قطعه بعدی بود. در این قطعه صدای ساز سنتور به تنبک و ساز های کوبه ای اضافه شد. «دومینو» قطعه دیگری بود که بدون صدای سنتور و تنها با صدای ساز های کوبه ای و تنبک اجرا شد.

آخرین قطعه ای که «کلون زمان» برای نواختن انتخاب نموده بود، «مجنون» نام داشت. با نیامدن نوازنده سنتور، یکی از اعضا برای صدا کردن او از صحنه خارج شد. این قطعه با همنوازی تمام اعضا اجرا شد. پس از پایان «مجنون» گروه مورد تشویق جمعیت قرار گرفت و سپس صحنه را ترک کرد.

تمامی قطعات اجرایی این گروه توسط حمید قنبری، نوازنده تنبک، آهنگسازی شده بود. حمید قنبری و ستار خطابی(تنبک)٬ محمد سام عظیمی و میلاد قریشی(ساز کوبه ای)، نوید توسلی(سنتور) نوازندگان گروه «کلون زمان» بودند.

سانس دوم چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نیز از ساعت ۲۱ تا ۲۳ برگزار شد.منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q