۱۴۰۳ پنجم ارديبهشت - 09:55 ب.ظ

با حضور آسرایی، اشوان، شیخ‌الاسلامی، آقایی و ناصحی در تالار وحدت؛نشست خبری جشنواره موسیقی فجر در روز یک‌شنبه ادامه یافت

نشست خبری جشنواره موسیقی فجر در روز یک‌شنبه ادامه یافت
نوای فارس - مینا آتشی: در ادامه نشست کنسرت‌های سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، صبح و ظهر روز یک‌شنبه 19 دی‌ماه نیز یک گروه موسیقی بانوان، یک گروه موسیقی نواحی، یک گروه موسیقی اصیل ایرانی و یک خواننده پاپ حضور یافتند و در ارتباط با اجرای‌شان در جشنواره موسیقی فجر صحبت کردند.

ژیوار شیخ‌الاسلامی: شرایط جشنواره فجر برای گروه‌های بانوان نابرابر ست

در ابتدای این نشست‌ها ابتدا سرپرست گروه موسیقی "ژیوار" چند کلامی درباره فعالیت‌های گروه خود صحبت کرد. ژیوار شیخ‌الاسلامی در توضیح گروه "ژیوار" و برنامه‌هایش در جشنواره موسیقی فجر گفت: گروه "ژیوار" از جمله گروه‌های فعال موسیقی بانوان است که برای حضور در هر دوره جشنواره موسیقی فجر علاقه نشان می‌دهد. "ژیوار" علاوه‌بر اجرای موسیقی فولکوریک منطقه کردستان، از چندی پیش تمرین برای اجرای قطعاتی به زبان فارسی را نیز آغاز کرده است. بنابراین ما در کنسرت‌مان در جشنواره موسیقی فجر، علاوه‌بر قطعات کردی، چند اثر فارسی نیز به آهنگسازی آقای بهمن بهمرام اجرا خواهیم کرد.

سرپرست گروه "ژیوار" در بخش دیگری از گفته‌های خودش به انتقاد شدید از برخی گروه‌های بانوان پرداخت که تا کنون آثارشان را سوای اجرا در کنسرت‌ها، به صورت ضبط استودیویی در فضای اینترنت هم منتشر کرده‌اند. او تأکید کرد: برای من عجیب است که برخی از گروه‌های بانوان حاضر در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، آثارشان به صورت تک‌صدایی در فضای خارج از کنسرت‌ها منتشر شده و گروه "ژیوار" همیشه در چارچوب قانون عمل کرده‌ است. با این وجود من دیگر سکوتم را می‌شکنم و از این پس مثل خیلی از گروه‌های دیگر بانوان، آثارم را در فضای خارج از کنسرت‌ها نیز منتشر کرده و به گوش اغلب مردم خواهم رساند.

همچنین این خواننده ویژه بانوان در انتقاد از قیمت بلیت‌ها نیز گفت: چطور می‌شود که قیمت بلیت یک کنسرت بانوان 50 هزار تومان باشد و قیمت بلیت کنسرت‌های دیگر 70 هزار تومان؟ یک گروه موسیقی چطور می‌تواند برای خودش قیمت تعیین کند؟ ما این مسئله را پیگیری کرده‌ایم ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. گرچه من معتقدم که فستیوال یک فعالیت کاملاً فرهنگی است و برای آن نباید بلیت‌فروشی صورت بگیرد ولی به هر حال وقتی این اتفاق می‌افتد، باید شرایط همه یکسان باشد.

گروه ژیوار روز پنج‌شنبه 23 دی ساعت 21:30 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

گروه آهنگ به یاد استاد شجریان آثار "چاووش" را اجرا می‌کند

در ادامه نشست خبری اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، مهرداد ناصحی (سرپرست) و مهدی امامی (خواننده) گروه موسیقی "آهنگ" به تالار وحدت آمدند و برنامه‌شان را برای اجرای موسیقی در جشنواره فجر شرح دادند.

ناصحی در شروع سخنانش خبر از اجرای قطعات مجموعه آلبوم‌های "چاووش" خبر داد و گفت: زمانی که به ما پیشنهاد بازسازی و اجرای قطعات "چاووش" در جشنواره موسیقی فجر ارائه شد، ما استقبال کردیم زیرا اجرای آثار استاد محمدرضا لطفی و استاد شجریان باعث افتخار است.

سرپرست گروه "آهنگ" در ادامه افزود: کنسرت ما در دو بخش و در مایه دشتی و بیات ترک اجرا می‌شود. بخش نخست کنسرت‌مان شامل بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی و بخش دوم آن شامل اجرای قطعات مجموعه‌ آلبوم‌های قدیمی "چاووش" خواهد بود. نوازندگان ما در این کنسرت عبارت خواهند بود از: سیاوش بهرانی(تار)، امیر گلستانی (عود)، جمشید سفرزاده (سنتور)، آوا ایوبی (بم تار)، نازنین غنی‌زاده (کمانچه)، آروین رئوفی (دف) و کامران یعقوبی (تمبک).

پس از ناصحی، مهدی امامی خواننده گروه "آهنگ" نیز چند کلامی صحبت کرد و اظهار داشت: من اعتقادی به بازخوانی و بازنوازی آثار ضبط شده قدیمی در کنسرت‌های موسیقی ندارم ولی اگر این کنسرت قرار باشد در جشنواره موسیقی فجر برگزار شود، بازخوانی و بازنوازی پذیرفتنی است. ما امیدواریم که بتوانیم قطعات آلبوم "چاووش" را درخور شأن اساتید لطفی و شجریان اجرا کنیم تا به این بزرگان ادای دین کرده باشیم.

گروه آهنگ روز سه‌شنبه 28 دی ساعت 21:30 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

اجرای موسیقی حاشیه خلیج فارس توسط گروه "آوای موج"

نشست خبری کنسرت گروه موسیقی نواحی "آوای موج" نیز ظهر روز یک‌شنبه برگزار شد. در این نشست محسن آقایی سرپرست آوای موج گفت: اجرایی که ما در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت، دومین اجرای‌مان در این فستیوال بزرگ موسیقی است. ما در این دوره از جشنواره فجر، طرحی را اجرا خواهیم کرد که از دو سال پیش کار بر روی آن را آغاز کرده‌ایم. این طرح پژوهشی به موسیقی حاشیه خلیج فارس می‌پردازد که ضمن اجرای آن، نقاط مشترک موسیقی بوشهر و هرمزگان نیز طی یک اجرای 15 دقیقه‌ای در کنسرت‌مان به روی صحنه می‌رود.

پس از محسن آقایی سرپرست گروه "آوای موج"، بهروز فرح‌شیرازی مدیر روابط عمومی این گروه نواحی تاریخچه گروه "آوای موج" را اینگونه شرح داد: گروه موسیقی "آوای موج" در سال 86 از امامزاده بوشهر متولد شد. این گروه تا کنون 30 کنسرت بزرگ در سطح کشور به روی صحنه برده و سابقه حضور در حدود 50 جشنواره و همایش بین‌المللی را دارد.

بهروز فرح‌شیرازی در مورد اجرای قطعه "زار و دیزنگرو" در جشنواره فجر گفت: این قطعه داستانی طولانی دارد که به ماه‌گرفتگی در جنوب کشور مرتبط است. مردم بوشهر به این اتفاق به‌عنوان ماوراءالطبیعه نگاه می‌کردند و اعتقاد داشتند که از جنس اجنه است. این اتفاق ۱۲۰ سال پیش در بوشهر رخ داد و بازگوکننده داستان سیاه‌پوستی است که یک برده عاشق است و به‌دنبال ازدواج با دختر رئیس کنسول‌گری انگلیس است. اثر "زار و دیزنگرو" بر این اساس تولید شده و طرح آن دو سال در میان گروه "آوای موج" دست به دست شد و تغییر کرد تا نهایی شد.

گروه آوای موج روز شنبه 25 دی ساعت 21:30 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

جای خالی نسل اولی‌های پاپ در جشنواره به روایت فریدون آسرایی

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ نیز در ابتدای صحبت‌هایش در مورد جشنواره موسیقی فجر گفت: در سال‌هایی که در ایران زندگی کردم، از جشنواره موسیقی فجر چیزی غیر از یک اسم و چند کنسرت نشنیدم و ندیدم ولی خوش‌بختانه این جشنواره از سال گذشته بخش اهدای جایزه به آثار برتر را اضافه کرد و امسال نیز این جایزه به برترین‌های موسیقی در طول سال اهدا می‌شود.

خواننده آلبوم "عشق یعنی" در ادامه گفته‌هایش جای خالی برخی از خوانندگان موسیقی پاپ را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خالی کرد و گفت: در ادوار گذشته این جشنواره، خوانندگانی نظیر محمد اصفهانی، علیرضا عصار یا خشایار اعتمادی به روی صحنه می‌رفتند که بلیت کنسرت‌های‌شان به راحتی فروش می‌کرد ولی در دوره‌های اخیر جشنواره فجر جای این افراد خالی بوده که این اتفاق جای تأسف دارد.

برنده نخستین جایزه "باربد" برای بهترین آلبوم پاپ در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در ارتباط با آلبوم جدیدش اظهار داشت: کارهای آلبوم جدیدم سر فرصت انجام می‌شود و اکنون قطعات آن در مرحله تنظیم قرار دارند. این آلبوم تا بخواهد مراحل تولید و اخذ مجوز خود را طی کند، یک سال دیگر طول می‌کشد تا به دست علاقه‌مندان به موسیقی پاپ برسد.

فریدون آسرایی در پایان سخنانش تأکید کرد: من بر اثر بی‌پولی خواننده شدم و اگر همین امروز شغلی با درآمد بالا پیدا کنم، دیگر خوانندگی را به صورت حرفه‌ای دنبال نخواهم کرد.
فریدون آسرایی روز ‌شنبه 25 دی ساعت 19در سالن میلاد نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روی صحنه خواهد رفت.

استفاده از سازهای کمانچه و سه‌تار برای اولین بار در کنسرت اشوان

آخرین نشست خبری جشنواره موسیقی فجر روز یک‌شنبه 19 دی‌ماه به نشست کنسرت گروه "اشوان" اختصاص داشت که این خواننده به همراه تهیه‌کننده آلبوم و کنسرت‌هایش در این نشست حضور یافت.

در ابتدای این نشست، اشوان که اولین اجرایش در جشنواره فجر را تجربه می‌کند گفت: تمام تلاش ما این بوده که یکی از متفاوت‌ترین کنسرت‌های جشنواره فجر را رقم بزنیم. ما در این کنسرت برای اولین بار در سازبندی و تنظیم قطعات‌مان از برخی از سازهای سنتی نظیر سه‌تار و کمانچه استفاده کرده‌ایم که به نظرم نظر مخاطبان را جلب خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا بسیاری از خوانندگان حتی معروف از معرفی آثار معروف واهمه دارند ولی خوش‌بختانه من حتی بدون انتشار هیچ آلبوم رسمی، در کنسرت‌هایم همواره 5 قطعه جدید و منتشر نشده را اجرا کرده‌ام که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند.

رسول ترابی در ادامه این نشست از همکاری با اشوان ابراز رضایت کرد و اظهار داشت: اشوان موج جدیدی را در موسیقی کشور به وجود آورد. بعد از همکاری ما با اشوان، خیلی از تهیه‌کنندگان به این فکر افتادند که با خواننده‌های جدید کار کنند. اشوان بدون انتشار هیچ آلبومی، تا کنون چند کنسرت خوب برگزار کرده که نشان از پتانسیل بالای او دارد. او به قدری توانایی دارد که کیفیت آثار زنده‌اش حتی از اجراهای استودیویی‌اش بهتر است. حضور چنین خوانندگانی بر روی صحنه‌های کنسرت می‌تواند اتفاقات خوبی را برای موسیقی کشورمان رقم بزند.

اشوان روز دو‌شنبه 27 دی ساعت 22 در سالن میلاد نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران روی صحنه خواهد رفت.
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q