۱۴۰۳ چهارم ارديبهشت - 02:01 ب.ظ

با کارشناسی علی جهاندار، میلاد کیایی و سعید بیابانکی؛دور جدید «هزار صدای سنتی» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد

دور جدید «هزار صدای سنتی» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد
نوای فارس – سجاد مالمیر: دور جدید برنامه «هزارصدای سنتی»، عصر روز پنج‌شنبه 23 دی‌ماه با حضور اساتید، گروه‌های جوان و علاقه‌مندان به موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و «هزار صدای سنتی» یکی دیگر از گروه‌های راه یافته به نیمه نهایی را شناخت.

در این برنامه از سری برنامه‌های استعدادیابی «هزار صدا»، ضمن داوری گروه‌های شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی، چند بخش جنبی دیگر هم برگزار شد.

تصنیف ماندگار «سپیده» یا «ایران ای سرای امید» با صدای محمدرضا شجریان آغازگر دور جدید هزارصدای سنتی بود که به یادبود هفتادمین سالگرد تولد محمدرضا لطفی در فرهنگسرای ارسباران طنین‌انداز شد. آرش نصیری مدیر برنامه «هزار صدا» پس از پخش قطعه «سپیده»، برنامه روز پنج‌شنبه 23 دی را به زنده‌یاد محمدرضا لطفی آهنگساز و نوازنده برجسته موسیقی اصیل ایرانی تقدیم کرد.

در ادامه گروه موسیقی «ارمغان مهر» (برنده دور قبلی هزاری صدای سنتی) اثری را برای حاضرین در فرهنگسرای ارسباران اجرا کرد تا با اتمام اجرای این گروه، از داوران این دور از مسابقه‌ی هزارصدا برای کارشناسی گروه‌های شرکت‌کننده به روی صحنه دعوت شود.

داوران و کارشناسان دور جدید برنامه‌ هزار صدای سنتی را علی جهاندار (داور بخش آواز)، میلاد کیایی (داور بخش آهنگسازی و موسیقی) و سعید بیابانکی (داور بخش شعر) تشکیل می‌دادند که در این بین جهاندار و کیایی برای دومین بار و بیابانکی برای اولین بار در هزار صدا کارشناسی می‌کردند. این داوران پس از استقرار در جایگاه‌شان، به نظاره ویدئویی از ایرج بسطامی نشستند که موسسه فرهنگی و هنری ایرج بسطامی آن را برای دهمین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید در زلزله تلخ بم تدارک دیده بود. در پایان پخش این ویدئو از فاطمه بسطامی مدیر موسسه ایرج بسطامی تقدیر شد.

با اتمام برخی از برنامه‌های جنبی، گروه‌های موسیقی شرکت‌کننده در دور جدید برنامه «هزار صدای سنتی» یکی پس از دیگری به روی صحنه آمدند و با اجرای‌شان سعی کردند که نظر کارشناسان حوزه‌های شعر، موسیقی و آواز را به خود جلب کنند. گروه موسیقی «جام» به سرپرستی محسن بخشنده، گروه «بهار نارنج» به سرپرستی عسگری احمدزاده و گروه «نواهور» به سرپرستی مینو توکلیان 3 گروهی بودند که در این مرحله به اجرای موسیقی پرداختند و در نهایت گروه «نواهور» به آهنگسازی مینو توکلیان و خوانندگی آرین مجیدی برگزیده هیئت داوران شد و به مرحله نیمه نهایی هزارصدای سنتی رسید.

در پایان بخش کارشناسی آثارگروه‌های شرکت‌کننده، مهران مهرنیا موزیسین دعوت شده به این برنامه به روی صحنه آمد و به اجرای موسیقی پرداخت. او ابتدا تک‌نوازی کرد و سپس تصنیفی را با آواز سلیمان رضایی اجرا کرد. در ادامه علی جهاندار به درخواست حاضرین به مهران مهرنیا پیوست و قطعه‌ای را با او همنوازی کرد که برای حاضرین در فرهنگسرای ارسباران بسیار جالب بود.

رضا مهدی (آهنگساز و موسیقیدان)، سیمین طاهری (خواننده و مدرس آواز) و ابراهیم اسماعیلی (شاعر و منتقد) مهمانان برنامه روز پنج‌شنبه بودند و اجرای گروه‌های شرکت‌کننده در برنامه «هزار صدای سنتی» را تماشا کردند.

بنابر اطلاعاتی که آرش نصیری مدیریت برنامه هزارصدا در اختیار «نوای فارس» قرار داد، مسابقه «هزار صدای سنتی» تا رسیدن به ایستگاه پایانی و شناختن گروه برتر سال 95، چهار برنامه دیگر را در پیش دارد.

آرش نصیری در این‌باره گفت: ابتدا دو برنامه دیگر از مرحله مقدماتی «هزار صدای سنتی» برگزار می‌شود و سپس یک برنامه برای مرحله نیمه نهایی تدارک دیده خواهد شد تا از میان منتخبین هر یک از فصول پاییز و زمستان، یک گروه به مرحله فینال راه پیدا کند. در نهایت جمعاً منتخبین فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت می‌کنند و هزار صدای سنتی گروه برتر خود را خواهد شناخت.

مدیریت برنامه هزار صدا در ارتباط با برنامه «هزار صدای پاپ» نیز تصریح کرد: برنامه بعدی هزار صدای پاپ در تاریخ 8 بهمن ماه برگزار می‌شود که احتمالاً آخرین برنامه پاپ امسال است. فینال برنامه «هزار صدای پاپ» نیز اوایل سال آینده با رقابت میان 7 برنده مرحله مقدماتی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندانی که مایلند در دوره بعدی مسابقه «هزار صدا» شرکت کنند، می‌توانند با مراجعه به کانال رسمی «هزار صدا» در تلگرام و صفحه رسمی این برنامه در اینستاگرام به نشانی @hezarseda مراجعه کنند و مراحل ثبت‌نام را مطالعه کرده و به سرانجام برسانند.

هزارصدا اولین برنامه داخلی کشف و معرفی چهره‌های تازه موسیقی است که از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و مدیر و مجری آن آرش نصیری روزنامه‌نگار هنری و به ویژه روزنامه‌نگاری حوزه موسیقی ا‌ست. این برنامه هر ماه در دو بخش پاپ و سنتی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و در نهایت سه خواننده جوان برگزیده سال به انتخاب کارشناسان هزارصدا و مردم علاقه‌مند انتخاب می‌گردد.

عکس های مهتاب نظم ده از این برنامه را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q