۱۴۰۳ سيزدهم ارديبهشت - 01:28 ق.ظ

گزارش نوای فارس از کنسرت گروه موسیقی «بمرانی» در سی و دومین جشنواره موسیقی فجراولین اجرای «گذشتن و رفتن پیوسته» در برج آزادی

اولین اجرای «گذشتن و رفتن پیوسته» در برج آزادی
نوای فارس-مینا آتشی: گروه موسیقی تلفیقی"بمرانی" نخستین کنسرت رسمی آلبوم "گذشتن و رفتن پیوسته" را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد.

این گروه شامگاه روز یک‌شنبه 26 دی‌ماه در سالن برج آزادی اجرا داشت که طی آن قطعات آلبوم جدید خود به نام "گذشتن و رفتن پیوسته" را به همراه چند اثر از آلبوم "مخرج مشترک" به طرفدارانش تقدیم کرد.

قطعه "گذشتن و رفتن پیوسته" از جمله قطعات پر طرفداری بود که در این کنسرت اجرا شد. برای اجرای این اثر مهیار طهماسبی نوازنده ویولن‌سل به عنوان نوازنده مهمان روی صحنه آمد و همراه با اعضای گروه "بمرانی" به نوازندگی پرداخت. این قطعه ابتدا با نوازندگی گیتار و اجرای بهزاد عمرانی آغاز شد و پس از مدتی کوتاه سایر اعضای بمرانی نیز با انرژی بسیار بالا اجرای قطعه محبوب آلبوم جدیدشان را به اوج رساندند.

سپس قطعه "به من بخند" که در مراسم رونمایی آلبوم جدید بمرانی نیز در حضور طرفداران پرتعداد این خواننده و اهالی رسانه اجرا شده بود، به حاضرین در برج آزادی تقدیم شد. آثار پپرونی، گیسو، تا کی و سرمست دیگر آثاری بودند که در این کنسرت توسط عمرانی خوانده شدند که در اجرای قطعه "سرمست" نوازندگی سازدهنی توسط مانی مزکی به کام طرفداران بمرانی خوش نشست و آن‌ها مزکی را تشویق کردند.

از میان قطعات آلبوم "گذشته و رفتن پیوسته"، آهنگ‌های تنهای تنها و خیابونا هم اجرا شد تا از این آلبوم فقط اثر "مامان" در رپرتوار این کنسرت جای نداشته باشد. همچنین برخی از قطعات آلبوم "مخرج مشترک" هم به اجرا درآمد که در این بین اجرای قطعات "خورشید دزد" و "سیرک" با واکنش‌های خوبی از سوی طرفداران گروه بمرانی همراه شد.

اعضای گروه بمرانی را برای این کنسرت، بهزاد عمرانی (خواننده، گیتار)، مانی مزکی (ساز دهنی، ترومبون، یوفونیوم)، جهانیار قربانی (گیتار الکتریک، ماندولین)، آرش عمرانی (پیانو، کیبورد، آکاردئون، هاموند) و کیارش عمرانی (گیتار، گیتار بیس، کنترباس، بانجو) تشکیل می‌دادند.

همچنین این گروه موسیقی از 3 نوازنده مهمان نیز برای اجرای کنسرت نخست آلبوم "گذشتن و رفتن پیوسته" بهره می‌برد. سردار سرمست (ترومپت) نوازنده‌ای بود که مانند چند کنسرت اخیر بمرانی در کنار این گروه حضور داشت. همچنین مهیار طهماسبی (ویولن‌سل) و سالار اصغری (درامز) دیگر نوازندگان مهمان گروه بمرانی برای اجرای این کنسرت بودند که سالار اصغری اولین حضورش در کنار بمرانی را تجربه می‌کرد.

اجرای شب گذشته گروه "بمرانی" در برج آزادی، دومین اجرای این گروه موسیقی تلفیقی در جشنواره فجر پس از اجرای آن‌ها در دور قبلی این فستیوال بزرگ موسیقی محسوب می‌شد. گروه بمرانی کار خود را در سال 87 با سازنواری در کافه‌ها آغاز کرد و سپس با اجرای موسیقی در تئاترهای فرهاد آئیش، فریدون جیرانی، مهدی کوشگی، بهرنگ توفیقی و سجاد افشاریان به برنامه خندوانه راه یافت و در آ‌ن‌جا به محبوبیت رسید. این گروه تا کنون دو آلبوم رسمی به نام مخرج مشترک (94) و گذشتن و رفتن پیوسته (95) منتشر کرده است.

حمیدرضا نوربخش پس از تماشای کنسرت مشترک کیان پورتراب و آرش ملاکریمی در سالن برج آزادی گفت: اجرایی که دیدم اجرای خوبی بود. هنوز موفق نشده‌ام که اجرای بخش‌های دیگر جشنواره را ببینم و امیدوارم که این اتفاق در روزهای آتی بیفتد. حضور گروه‌های تلفیقی و مخاطبان آن‌ها در جشنواره فجر جای تقدیر دارد. به نظرم این یک جریان دو سویه‌ای است که جشنواره موسیقی فجر هم می‌تواند به این جریان کمک کند و باعث شود که این ژانر موسیقی به بالندگی و تعالی برسد.

ریاست سی و دومین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش تلفیقی جشنواره بیان کرد: این ژانر موسیقی به تازگی در بین یک سری از هنرمندان و موسیقیدان‌های جوان شروع شده که می‌تواند به بلوغ و بالندگی برسد. ما گروه‌های تلفیقی را به این قصد به جشنواره دعوت کرده‌ایم که بتوانیم به رشد متناسب و تعالی آن کمک کنیم. به هر حال ژانر تلفیقی طرفداران خاص خودش را دارد و بسیاری از مباحث روز اجتماع می‌تواند در این موسیقی جریان داشته باشد.

نوربخش در پاسخ به سوالی در ارتباط با لغو کنسرت دولتمند خالف خواننده تاجیکی در جشنواره فجر گفت: استاد دولتمند خالف در جریان آماده شدن برای ویزای ورود به ایران، برادرشان را از دست دادند که این اتفاق یک و تألم و تأسف روحی برای ایشان داشت که متأسفانه تأثیر بدش را روی حال جسمانی خود استاد دولتمند هم گذاشت. ایشان هیچوقت حرف از لغو اجرا نزدند و حتی ویزای‌شان هم گرفتند ولی متأسفانه سکته بر ایشان عارض شد و نتوانستند به ایران بیایند.

وی در خصوص وضعیت جسمانی دولتمند خالف تصریح کرد: در تاجیکستان کنسول‌گری و سفارت جمهوری اسلامی ایران جویای حال ایشان هستند و ما هم با ایشان در تماس هستیم. من دو سه مرتبه خودم پیگیر حال‌شان شدم. ایشان تا به امروز در یک بیمارستان دولتی تاجیکستان بستری بودند و امروز به یک بیمارستان خصوصی منتقل شدند.

رییس جشنواره موسیقی فجر درباره پدیده کنسرت آنلاین در جشنواره فجر توضیح داد: جریان کنسرت‌های آنلاین یک جریان نو پا است. هر چقدر که تکنولوژی پیش می‌رود و رشد می‌کند، باید در بستر فعالیت‌های فرهنگی هم قرار بگیرد. مخاطبینی که می‌توانند به برنامه‌های جشنواره بیایند، مخاطبین محدودی هستند و عمدتاً از اهالی شهر تهرانند. از آن‌جایی که مخاطبین موسیقی و جشنواره فجر خیلی گسترده هستند، لازم بود که بستری آماده شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند برنامه‌های این جشنواره را تماشا کنند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه هزینه‌ کنسرت‌های موسیقی هزینه‌ خیلی گرانی است، بنابراین ما سعی کردیم امکانی را فراهم کنیم که مخاطبان موسیقی در شهرستان‌ها و حتی مخاطبان تهرانی بتوانند کنسرت مورد علاقه‌شان را با هزینه کمتری در خانه‌های‌شان تماشا کنند.

نوربخش در پایان به بازخورد اجرای کنسرت آنلاین در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و توضیح داد: از کنسرت آنلاین سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خیلی خوب استقبال شده است. ما در تلاشیم که این فضا را در کل کشور به خصوص در شهرهای دور افتاده و نقاط محروم به وجود بیاوریم تا آن‌ها هم بتوانند از بسته فرهنگی کنسرت استفاده کنند چرا که به نظرمان علاقه‌مندان واقعی و جدی‌ترین مخاطبان موسیقی همان ساکنان مناطق دور افتاده و محروم کشور هستند. به هر حال امیدواریم که امکانات‌مان بیشتر شود و مخاطبان گسترده‌تری بتوانند برنامه‌های کنسرت را تماشا کنند.

عکس های کیارش مسیبی از این کنسرت را در ادامه ببینید:
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q