۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 11:33 ب.ظ

در شب چهارم سی و دومین جشنواره موسیقی فجر؛از موسیقی پراگرسیو نیلپر تا اجرای دلنشین خنیاگران مهر

از موسیقی پراگرسیو نیلپر تا اجرای دلنشین خنیاگران مهر
نوای فارس-مریم درویش: ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری و گروه خنیاگران مهر دوشنبه‌شب در تالار وحدت برنامه اجرا کردند.

پس از تغییر ناخواسته برنامه جشنواره موسیقی فجر شامگاه شب گذشته و پس از اجرای ارکستر ملی و علیرضا افتخاری، در نوبت دوم اجراها به جای یک گروه دو گروه به اجرا پرداختند که نتیجه آن ادامه یافتن برنامه جشنواره تا ساعت یک بامداد بود.

ارکستر نیلپر متشکل از سازهای زهی و به رهبری نوید گوهری که به عنوان ارکستر ثابت فستیوال موسیقی معاصر تهران فعالیت می‌کند برنامه خود را با اجرای آثاری از جان آدامز، کانچلی و هوشیار خیام اجرا کرد.

فضای موسیقایی بسیار مدرن ارکستر نیلپر و آثار انتخاب شده برای اجرا، نشان از تفکری نوگرایانه سختی راهی دارد که این ارکستر قدم در آن گذاشته است. موسیقی مورد نظر نیلپر، موسیقی پراگرسیو و کم‌مخاطب است و اجرای آن تنها و تنها برای مخاطب خاص امکان‌پذیر است. کما اینکه بسیاری از افراد تاب شنیدن این اجرا را نداشتند و اواسط قطعات سالن را ترک کردند. اما کیفیت کار ارکستر در سطح بسیار بالایی قرار دارد و برای این دست از اجراها باید به شکلی مستمر ادامه یابد تا علاقه‌مندان خاص خود را پیدا کند.

اما در نوبت دوم و از ساعت 23:30 گروه خنیاگران مهر متشکل از بانوان هنرمند نوازنده سازهای سنتی و با آواز وحید تاج به روی صحنه آمدند. گروه خنیاگران مهر به سرپرستی نیوشا بریمانی (نوازنده کمانچه) آثاری از بهزاد عبدی را اجرا کردند.

مهم‌ترین نکته این گروه شیوه گروه‌نوازی و لطافت خاص صدای ارکستر بود که نشان می‌داد این گروه از تعدادی بانوی هنرمند تشکیل شده. رنگ صدای سازها بسیار لطیف و البته در موسیقی سنتی ما تازه بود.

وحید تاج اما علی‌رغم ناراحتی حنجره که به واسطه آلودگی هوا برایش پیش آمد تمام تلاش خود را کرد تا قطعات را یکی پس از دیگری به خوبی اجرا کند. تصنیفی که پیش از این در اپرا عروسکی مولانا از بهزاد عبدی شنیده بودیم به اضافه چند تصنیف جدید و البته بازخوانی تصنیف‌های "خوشه‌چین" و "دیدی که رسوا شد دلم"، از قطعات اجراشده توسط این گروه بود.

ترکیب جالبی در بین تصنیف اتفاق می‌افتاد که یک گروه نوازی با محوریت یک ساز انجام می‌شد و قطعاتی با محوریت سازهای قانون، قیچک، کمانچه، تار و تار باس اجرا شد که بسیار دلنشین بود و توانست مخاطبان علی‌رغم انتظار زیاد، راضی تالار وحدت را ترک کنند.

عکس های پدرام نظری از این دو کنسرت را در ادامه ببینید:
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q