۱۴۰۳ چهارم ارديبهشت - 02:01 ب.ظ

آخرین روز اجراهای جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی؛گروه‌های «سهند» و «چریکه» به روی صحنه رفتند

گروه‌های «سهند» و «چریکه» به روی صحنه رفتند
نوای فارس - ونوس مرادی: در آخرین روز سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، گروه های "سهند" و "چریکه" در تالار رودکی به روی صحنه رفتند تا پرونده اجراهای جشنواره فجر در سالن رودکی هم بسته شود.

_  اجرای گروه سهند 

امروز اول بهمن ماه ساعت ۱۵ در آخرین روز از اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی سهند به سرپرستی و خوانندگی رشید وطن دوست  در تالار رودکی میزبان علاقه مندان بود .

گروه سهند با همت رشید وطن دوست به عنوان خواننده وسرپرست گروه و تنی چند از هنرمندان با سابقه و تحصیل کرده موسیقی در سال ۱۳۷۰ تشکیل شد و تا کنون کنسرت های متعددی را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است . گروه سهند سابقه شرکت در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر را دارد که همواره مجب رضایت علاقه مندان به موسیقی آذری را فراهم کرده است .

در ابتدای برنامه رشید وطن دوست سرپرست و خواننده گروه ضمن خیر مقدم به حاضرین در سالن عنوان کرد که گروه سهند با حمایت های آقای مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پا گرفت و به فعالیتهای خود ادامه داد . سپس اجراها را معرفی کرد و گفت چند اجرای فولکلوریک و محلی توسط گروه اجرا می شود و همچنین ترانه های آذربایجانی و فارسی و بین المللی اجرا خواهد شد .

هنرمندانی که در این اجرا بسیار زیبا هنرنمایی کردند ؛ رشید وطن دوست خواننده و سرپرست ، روبن آزومانیان نوازنده با تجربه پیانو،  مهدی محققی نوازنده گیتار و خواننده ، فراز نیا گیتار کلاسیک ،پدرام مرندیز نوازنده گیتار ، ثمین وطن دوست نوازنده  گیتار و خواننده ، بهروز فرمانی نوازنده کاخون ، بهرامی نوازنده پرکاشن و احسان اسداللهی نوازنده آکاردئون بودند .
در این اجرا قطعاتی از آهنگسازان بنام ایرانی و خارجی وهمچنین  قطعاتی محلی آذربایجانی نواخته شد مانند ؛ نازنین مریم به آهنگسازی محمد سریر ،  گل یخ به  آهنگسازی راجرزس ، آواز کلاسیک ناپولیتن ایتالیایی، قطعه ای اسپانیایی ، قطعه ای از پرو ، آیریلیق به آهنگسازی علی سلیمی و ساری گلین با شعر ارجمند پرداختند که موجب رضایت مخاطبان را فراهم کرد و مورد استقبال زیادی از سوی حضار قرار گرفت .

_اجرای گروه موسیقی چریکه ( کرمانشاه ) 

در سانس دوم از روز آخر  سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نوازندگان  گروه چریکه کرمانشاه  ساعت ۱۷ در سالن رودکی به هنرنمایی پرداختند .

گروه چریکه "فریاد" در سال ۱۳۸۸ با محوریت ساز تنبور به سرپرستی و آهنگسازی سید سلمان حسینی تاسیس شد . از فعالیتهای این گروه می توان اجراهای این گروه در کشورهای آلمان ، روسیه ، کردستان عراق ، چند دوره جشنواره موسیقی نواحی و دو دوره جشنواره تنبور نوازان غرب ایران ( با کسب مقام اول و دوم ) و چندین اجرا در تهران  و همچنین انتشار آلبوم جاودانگی به خوانندگی حامد تمدن در سال ۱۳۹۳ نام برد .
در ابتدای این اجرا ؛ سیدفواد حسینی خواننده گروه چریکه کرمانشاه ، ضمن خیر مقدم به مخاطبان وقوع حادثه غم انگیز پلاسکو را تسلیت گفته  و با ابراز تاثر و ناراحتی عنوان کرد برنامه ما از این حادثه متاثر شده و قطعه اول رو تقدیم میکنم به این عزیزان ، و ضمن تقدیر و معرفی استاد سید پیر محمد زنوری نوازنده با سابقه و توانمند تنبور مخاطبان را به دیدن این اجرا دعوت نمود .

سپس استاد سید پیر محمد زنوری به تنهایی به روی صحنه آمد و به همراه آواز محلی به نواختن تنبور به شکل دلنوازی پرداخت که مورد توجه مخاطبن واقع شد .
پس از آن بقیه نوازندگان به روی صحنه آمدند و سرپرست گروه مجددا تسلیت گفته و اجرا بعدی را که یک قطعه آوازی محلی کرمانشاهی بود ، به حادثه دیدگان و آتش نشانان فداکار و غیور تقدیم کرد .
در این اجرا قطعات و تصنیف هایی محلی و فولکلوریک کرمانشاهی و مقامات باستانی تنبور اجرا شد.  گروه چريکه با تکيه بر اصالت‌هاي تنبور منطقه کرمانشاه به اجراي شعرهاي کردي و ملودي مقام‌هاي تنبور پرداختند.
بسیاری از تصنیف‌هایی که این گروه اجرا کرد، با سماع همراه بود.

قبل از اجرای آخرین تصنیف، با حضور کوروش اسدپور ، خواننده مطرح ایل بختیاری ، از پیرمحمد زنوری به‌عنوان پیشکسوت موسیقی نواحی تقدیر شد.

هنرمندانی که در این اجرا هنرنمایی کردند ؛ سید فواد حسینی خواننده ، آسو نادری سماع ، سید سلمان حسینی تنبور ، سید وصال حسینی تنبور ، حسین کمال تنبک و کوزه و دهل ، سید آریا حسینی تنبور ، آسیه احمدی تنبور ، پیام شریف نژاد رباب ، حامد شمس عود، میلاد موسوی کمانچه ، امین هنرجو دف  بودند .

دفتر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی با اجرای موسیقی نواحی گروه چریکه کرمانشاه بسته شد .

عکس های هلیا سعیدی را در ادامه ببینید:
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q