۱۴۰۳ هشتم ارديبهشت - 04:07 ق.ظ

کنسرت با هزار اما و اگر ... .

کنسرت با هزار اما و اگر ... .
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: لغو شدن کنسرت ها و یا حواشی که پس از آن پدید می‌آید دیگر اصلا چیز عجیبی نیست و هر لحظه انتظار شنیدن آن را داریم. دیگر برای مان عادی شده است که‌ بشنویم فلان کنسرت در فلان شهرستان لغو شده است، فلان کنسرت در حین اجرا به مشکل خورده است، ... اما هیچ‌وقت علت اصلی آن با وجود صادر شدن مجوز برای تک تک آن ها به طور شفاف مشخص نشده است. بهتر است بپردازیم به اتفاقات تلخی که این رویداد فرهنگی را دست خوش ناملایمات و هنرمندان ما را دلسرد کرده است.

محسن یگانه/ بم/ 11 بهمن95

سه شنبه 11 بهمن ماه محسن یگانه در حالی  در شهر بم روی صحنه که حواشی زیادی دامن گیر اجرای این خواننده پاپ شد. در این اجرا عده ای از اسپری گاز فلفل استفاده کردند تا مانع ادامه برنامه شوند. این مساله باعث آزار رساندن به هنرمندان و همچنین مخاطبان این کنسرت شد اما آن ها به هر سختی برنامه را ادامه دادند. گاز فلفل نتوانست کار ساز باشد و قطعی عمدی برق به منظور متوقف کردن گروه از دیگر اقدامات این افراد بود.

زانیار خسروی/ سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

زانیار خسروی در جشنواره موسیقی فجر در حالی اجرای خود را روی صحنه برد که قبل از اجرای برنامه به او گفته بودند اجازه خواندن دو قطعه از لیست اجرایش را ندارد. علت عدم اجازه برای اجرای دو قطعه ای که مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند نیز نا معلوم بود.

کیهان کلهر/قزوین/4 بهمن 95

کیهان کلهر هنرمند برجسته کشورمان قرار بود در دوم بهمن ماه «پردگیان باغ سکوت» را به قزوین ببرد، این اجرا به دلیل فاجعه پلاسکو لغو به روز چهارم بهمن منتقل شد. اما این کنسرت در روز چهارم بهمن نیز لغو شد.

رحمانی، مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان قزوین، هم علت لغو این کنسرت را چنین توضیح داده بود: نیروی انتظامی اعلام کرده است به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت در خیابان های اطراف سالن کوثر، محل برگزاری کنسرت، گره ترافیکی ایجاد می شود. فرمانداری قزوین با برگزاری همه برنامه های فرهنگی ، هنری از جمله کنسرت هایی  که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند موافق است.

مهدی یراحی/بروجن/ 10 دی  95

مهدی یراحی قرار بود 10 دی ماه به استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن سفر کند. اما  به دستور مقامات قضایی این کنسرت لغو شد. علت باز هم نامشخص ماند و تنها اعلام شد که: بنا بر دستور مقامات قضایی استان در حال حاضر زمینه اجرای موسیقی زنده آقای مهدی یراحی فراهم نمی باشد.

گروه آوای موج/ بوشهر/ 15 و 16 آذر 95

گروه «آوای موج» یکی از فعال ترین گروه های موسیقی نواحی که سال گذشته توانست فروش اول بلیت های جشنوراه را از آن خود کند، تصمیم داشت پس از سال ها 15 و 16 آذر در بوشهر روی صحنه برود اما از اجرای شب دوم خود منع شد.

محسن آقایی، سرپرست گروه آوای موج درباره لغو این کنسرت گفته بود که علی رغم تلاش های شش ماه و داشتن تمام مجوز های لازم، 48 ساعت قبل از اجرا طی نامه ای از اداره ارشاد کل بوشهر آن ها از اجرای 16 آذر منع شدند. علت این لغو نزدیکی این تاریخ به 18 آذر و شهادت امام حسن عسگری اعلام شد. اما چرا به  این تاریخ در طی آن شش ماه و در طی صدور مجوز ها توجهی نشده بود و پس از تبلیغات گسترده، خرید بلیت توسط هنردوستان و تنها دو روز پیش از اجرا باید به این موضوع توجه شود؟

زانیار خسروی/ گرگان/۴مهر ۹۵

زانیار خسروی قرار بود ۴ مهرماه در شهر گرگان به همراه گروهش روی صحنه برود. اما این اجرا نیز به دلایل نامشخص لغو شد. این کنسرت در حالی لغو شد که کمتر از یک ماه قبل از آن رییس جمهور، حسن روحانی، صراحتا به وزیر ارشاد و مدیران دستور داد مقابل فشار برای لغو کنسرت ها بایستند.

سایت های محلی استان گلستان علت لغو این کنسرت را علی رغم صادر شدن مجوز لازم، همزمانی با هفته دفاع مقدس دانستند. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «گلستان ما» جانبازی گلستانی نیز برای اعتراض به این کنسرت در امام زاده عبدالله گرگان تحصن نموده است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان علت لغو این کنسرت را استقبال نکردن مردم اعلام کرده بود.

شهرام و حافظ ناظری/‌یزد/ 4 شهریور 95

سالن قدس شهرستان تفت استان یزد، میزبان کنسرت شهرام و حافظ ناظری بود. اما این کنسرت نیز دور از حواشی نماند. پیش از برگزاری کنسرت، عده ای مقابل این سالن تجمع کرده و نماز اقامه کردند به طوری که این تجمع مانع ورود هنردوستان و حتی هنرمندان شد. اما علی رغم فشار نیروهای امنیتی برای لغو کنسرت مردم وارد سالن شدند و کنسرت شهرام و حافظ ناظری برگزار گشت.

مازیار فلاحی/یزد/ ۵ و ۶ خرداد ۹۵

قرار بود مازیار فلاحی در روز های اول و دوم خرداد ماه قطعات خود را در شهر یزد اجرا کند، ولی این کنسرت به تعویق افتاد و تاریخ آن به ۵ و۶ خرداد منتقل شد. هنردوستان هم قرار شد با در دست داشتن همان بلیت ها به سالن کنسرت مراجعه کنند. به گفته برخی رسانه‌ها ورود مازیار فلاحی به شهر یزد با تهدید همراه شد. تعدادی موتور سوار با حالتی تهدید آمیز در محوطه فرودگاه تجمع کردند و برخی رسانه ها این تجمع تهدید آمیز را دلیل بازگشت فلاحی به تهران و لغو این کنسرت دانستند.

سید خلف حوتی نژاد، معاون فرهنگی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد٬ علت لغو کنسرت مازیار فلاحی در این شهر را همزمانی این رویداد با آیین تشییع پیکر یکی از شهدای مدافع حرم و اجلاس جهان اسلام در یزد توضیح داد. البته حواشی و شایعه هایی مبنی بر ارتباط برگزاری این کنسرت در اول و دوم خرداد با سالروز دوم خرداد 76 و جشن اصلاح طلبان و موضع گیری مستقیم و غیر مستقیم شماری از فعالان سیاسی و ائمه جمعه مناطق مختلف یزد به این مساله وجود داشت.

کاوه یغمایی/تهران، سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر/۲۵ بهمن ۹۴

کاوه یغمایی پس از پروسه های مختلف قرار بود پس از ده سال در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برود. اما خبر لغو کنسرت این خواننده دو روز قبل از اجرای او و در حالی که تمام بلیت های کنسرت او از مدت ها قبل به فروش رسیده بود، اعلام شد.

یغمایی در نشست خبری اش از مخاطبانی که بلیت تهیه کرده بودند عذر خواهی کرد و درباره علت لغو کنسرتش چنین گفت: این موضوع را نباید گردن یکی از بافت ها یا بخش خاصی انداخت. من تمام این اتفاقات را خودم گردن می گیرم و‌می گویم علت این ماجرا مشکلات فنی در بافت های مختلف صنعت موسیقی بوده است. در این فرصت کوتاه امکان اجرا وجود نداشت. اگر بخواهم آن را به طور صرف گردن یک بخش بیندازم اشتباه محض است.

کنسرت گروه تندر به سرپرستی اردوان انزابی پور یکی دیگر از کنسرت های لغو شده جشنواره سی و یکم بود که‌ امیر بهاری، مدیر روابط‌عمومی جشنواره، علت آن را بروز برخی مشکلات دانست.

و دیگر کنسرت ها و برنامه های هنری- فرهنگی ... .

سخنان مسئولان درباره کنسرت ها و لغو آن ها

رئیس جمهور حسن روحانی، در مراسم دیدار با جامعه پزشکی(95/6/1): بی‌قانونی خوب نیست، والله خوب نیست، به نام دین بدتر است.

علی جنتی، وزیر ارشاد، در نشستی با خبرنگاران در اردبیل (95/6/4): دیدگاه ما شفاف و روشن است چرا که معتقدیم وظیفه اصلی وزارت ارشاد صدور مجوز برای کل اجراهای صحنه‌ای همچون موسیقی، تئاتر و نمایش است و هیچ کس جای دیگری نمی‌تواند برای این مجوزها محدودیت ایجاد کند. لغو کنسرت ها با نام اقدام پیشگیرانه انجام می‌شود که بنده با معاونان قوه قضاییه مکاتباتی را داشتم و اعلام کردیم نیازی به این اقدامات پیشگیرانه نیست. 11 سال است که در مشهد کنسرت موسیقی اجرا نمی‌شود و ما خواستیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم اما امام جمعه مشهد مانع اصلی در این زمینه است که حتی اجازه برگزاری کنسرت های سنتی و محلی را نمی دهد. ما کنسرت‌های موسیقی سنتی بسیار خوبی را در کشور در حال اجرا داریم و البته موسیقی‌های پاپ خیلی خوبی در کشور وجود دارد که سعی داریم از این موسیقی‌ها و خوانندگان حمایت کنیم. آمار افسردگی در ایران رو به افزایش است و به همین دلیل یکی از نیازهای جامعه امروز ایجاد نشاط است. به همین دلیل وزارت ارشاد به برگزاری کنسرت ها و به ویژه موسیقی سنتی، تولید فیلم ها و برنامه های با محتوای طنز تاکید می کند زیرا یکی از راهکارهای مقابله با افسردگی انجام فعالیت های فرهنگی و هنری است.

مجید انصاری، معاون حقوقی رییس جمهور، روزنامه ایران (95/6/1): اگر کنسرتی مجوز قانونی دریافت کند هیچ شخص و شخصیتی در کشور حق ندارد اجرای این کنسرت را لغو کند چرا که این مسأله به هرج و مرج اجتماعی منجر می‌شود. اگر افرادی در کشور درباره برگزاری کنسرت‌ها و موسیقی نظر فقهی دارند باید بدانند در کشور ما قانون حاکم است. وقتی قانونی از تصویب مجلس می‌گذرد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید می‌کند یعنی با شرع تضاد ندارد. پس در اینجا دیگر نظر و فتوای شخصی افراد در موضوعات اجتماعی محلی از اعراب ندارد بلکه قانون حاکم است و در قانون نیز حتما نظر فقه و شرع رعایت شده است وگرنه تبدیل به قانون نمی‌شد. اگر قرار باشد هر کسی به خودش حق بدهد موضوعی را که به هر دلیلی قبول ندارد یا سلیقه دیگری درباره‌اش دارد از مجاری غیر قانونی لغو کند یا مانع اجرایش شود، این احتمال پیش می‌آید که در حوزه‌های دیگر، افراد دیگری هم به خودشان چنین حقی بدهند.

حمید رضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی، در گفت و گو با نوای فارس: در مورد لغو کنسرت‌های شهرهای زیارتی هیچ استدلالی وجود نداشت.

علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در نشست خبری در دفتر استاندار(95/6/2): نباید سلیقه‌ای تصمیم گرفت.

با این وجود هنوز هم این تراژدی غم‌انگیز ادامه دارد، هنوز نام محمد رضا شجریان در لیست ممنوع الفعالیت هاست، هنوز اجرا های با مجوز لغو می شوند، هنوز اجرا های موسیقی در شهرستان ها با تهدید همراه است، هنوز هم حضور نوازندگان زن در برخی شهرستان ها ممنوع است، هنوز هم... .
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q