۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 02:20 ب.ظ

آلبوم «کوچه دلواپسی» رونمایی شد: شهرام امیری: دیگر تمرکزم روی انتشار تک آهنگ و برگزاری کنسرت است

شهرام امیری: دیگر تمرکزم روی انتشار تک آهنگ و برگزاری کنسرت است
نوای فارس – سجاد مالمیر: آیین رونمایی از آلبوم «کوچه دلواپسی» به خوانندگی شهرام امیری عصر روز شنبه 16 بهمن با حضور عوامل تولید این آلبوم، مهمانانی ویژه و اهالی رسانه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

آلبوم «کوچه دلواپسی» دومین مجموعه رسمی شهرام امیری خواننده موسیقی پاپ است که با فاصله چند ساله از آلبوم نخست او رونمایی شد. این مجموعه به آهنگسازی امیر هوشنگ شاهرخی، شامل ده قطعه به نام‌های «ای وای دلم»، «کوچه دلواپسی»، «یادته»، «بانو»، «رسم یاری»، «عروس دیگری»، «سفر»، «فتنه‌گر»، «نفس بکش» و «آفتاب پرست» است که در تهیه و تولید آن ترانه‌سرایانی چون حسین متولیان ، عبدالجبار کاکایی ، رهی معیری و امیرحسین مساح نقش داشته‌اند.

در مراسم رونمایی از «کوچه دلواپسی»، به جز عوامل این آلبوم چون شهرام امیری، امیر هوشنگ شاهرخی، حسین متولیان، کامران همت‌پور و کیارش حسن‌زاده، مهمانان ویژه‌ای از حوزه‌های مختلف هنری با نام‌های هومن سزاوار، علی عطایی، بهناز حکیم، عارف محمدی ، مهتاب رخصتی، مهدی جمشیدیان، امیر مرزبان، علی سرشار، امیدالله کوئی ، فاطمه مرادی، محمدرضا حبیبی و سعید غلامی نیز در فرهنگسرای ابن سینا حضور داشتند و از نزدیک شاهد رونمایی دومین اثر شهرام امیری بودند.

از ابتدا قرار بود که مجری‌گری مراسم رونمایی آلبوم «کوچه دلواپسی» برعهده حسین متولیان باشد ولی به علت تأخیر حضور این ترانه‌سرا در آیین رونمایی آلبوم، این وظیفه برعهده امیر پیرنهان نهاده شد. پیرنهان در شروع این مراسم به علت درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی بازیگر سینما و تلویزیون یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

با پخش تیزری از آلبوم «کوچه دلواپسی»، مراسم رونمایی از این آلبوم آغاز شد و سپس کامران همت‌پور (مدیریت موسسه فرهنگی هنری آوای حنانه) که وظیفه نشر آلبوم را برعهده داشت، در اولین صحبت‌های این مراسم گفت: من حدود 25 سال پیش به واسطه ناصر عبداللهی با شهرام امیری آشنا شدم. ایشان در هر مسئله‌ای جداً بسیار آدم دوست‌ داشتنی هستند. آقای امیری مثل یک درخت پر بار هستند و همین ویژگی مرا به همکاری با ایشان ترغیب کرد. آلبوم «کوچه دلواپسی» به عنوان دومین آلبوم آقای امیری، ضمن خوانندگی بسیار خوب، ترانه‌، ملودی و تنظیم‌های بسیار خوبی هم دارد. انتشار این آلبوم مقدار به طول انجامید و دوستان عزیزی در این خصوص ما را همراهی کردند تا «کوچه دلواپسی» به انتشار برسد.

پس از صحبت‌های همت‌پور نوبت به امیر هوشنگ شاهرخی آهنگساز و تنظیم‌کننده اثر «کوچه دلواپسی» رسید تا در خصوص آلبومی که تولید کرده صحبت کند. این آهنگساز ضمن تبریک انتشار آلبوم «کوچه دلواپسی» به شهرام امیری، بیان داشت: من و شهرام امیری از گذشته مثل برادر بودیم و از روز اولی که کارمان را شروع کردیم، احساس من به او هیچ تغییری نکرده است. موسیقی آلبوم «کوچه دلواپسی» به لحاظ میکس و مسترینگ، تغییراتی داشته است. این آلبوم، آلبوم محترمی است و شخصیت دارد. آلبومی نیست که تنها یکی دو سال گوش داده شود و تاریخ انقضا داشته باشد. هر موسیقی ممکن است نقاط ضعف و قوت داشته باشد که من همه را با جان و دل می‌پذیرم اما ما کاری را انجام دادیم که مخاطب درک کند این آلبوم، آلبوم سالمی است.

کیارش حسن‌زاده مدیریت شرکت آوای مهر میهن نفر بعدی بود که نقطه نظرش را در خصوص شهرام امیری و آلبوم دوم این خواننده بیان کرد. او گفت: دوستی من و شهرام 14،15 به سال پیش برمی‌گردد. «کوچه دلواپسی» دومین آلبوم شهرام است و آلبوم اول او هم آلبوم محترمی بود. شهرام برای آلبوم «کوچه‌ دلواپسی» زحمت خیلی زیادی کشیده‌ است. امیر شاهرخی و شهرام امیری بانیان این اثر هستند و حسین متولیان هم بیشتر بار ترانه آن را به دوش کشیده است. ما قرار است که پس از این هم با شهرام امیری همکاری کنیم و کنسرت‌های او را برگزار نماییم.

سپس شهرام امیری خواننده آلبوم «کوچه دلواپسی» به صحبتی مختصر بسنده کرد تا فرصت بیشتری به پاسخ به پرسش خبرنگاران برسد. او در سخنی کوتاه گفت: من یاد مرحوم امیر حیدرپور، زنده‌یاد سیامک رفیعی گیتاریست آثارم و مرحوم ناصر عبداللهی را زنده نگه می‌دارم. ناصر عبداللهی به یک شکلی استاد و معلم من بود و من از زندگی در کنار ایشان و تفکر و مکتب موسیقایی‌شان خیلی چیزها یاد گرفتم و در خواندنم لحاظ کردم.

در ادامه نوبت به پرسش خبرنگاران رسید و خواننده آلبوم «کوچه دلواپسی» در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ترانه‌های حسین متوسلیان گفت: حسین متوسلیان در آلبوم من 6 قطعه دارد که هر کدام‌شان با دیگری تفاوت دارند. علت آن‌که من 6 ترانه از حسین متوسلیان گرفتم این بود که می‌خواستم اساساً یک تیم باشیم ولی اگر توجه کنید می‌بینید که هر 6 ترانه حسین در این آلبوم متمایز از یکدیگرند. مثلاً قطعه «عروس دیگری» ربطی به «ای وای دلم» یا «کوچه دلواپسی» ندارد و هر کدام مضمون جداگانه‌ای دارند.

امیری در ارتباط با 3 ترانه‌ای که در آلبوم «کوچه دلواپسی» به مرحوم ناصر عبداللهی تقدیم کرده توضیح داد: 3 قطعه‌ای که من به مرحوم ناصر عبداللهی تقدیم کرده‌ام، هر کدام یک ماجرای جداگانه دارند. مثلاً ترانه «یادته» را عبدالجبار کاکایی در شب هفتم زنده‌یاد عبداللهی سرود و در فرهنگسرای شفق اجرا کرد و در همان‌جا امتیاز اجرایش را به من واگذار کرد. یا قطعه «نفس بکش» در زمانی که ناصر عبداللهی در کما بود ساخته شد و حتی استارت آلبوم من هم از همان زمان زده شد. یک ترانه هم امیرحسین مساح برای ناصر عبداللهی سرود که متأسفانه در این آلبوم قرار نگرفت. در هر صورت من در همین‌جا همه آلبومم را به روح ناصر عبداللهی تقدیم می‌کنم.

همچنین آهنگساز آلبوم «کوچه دلواپسی» در خصوص نام‌گذاری سبک این آلبوم به سبک تلفیقی توضیح داد: من اصولاً با کلمه تلفیقی مشکل ‌دارم و خودم هم نمی‌دانم چرا سبک این آلبوم را تلفیقی نامیده‌اند. این موسیقی یک موسیقی ترکیبی است و در این آلبوم بخش‌هایی از سازهای منطقه‌ای مانند دیوان استفاده ‌شده است. ما سعی کردیم در این آلبوم از سازهایی استفاده کنیم که قبلاً کمتر استفاده ‌شده است. برای موسیقی سبک خاصی را نمی‌توانم تعریف کنم به دلیل اینکه موسیقی پاپ سبک ندارد و این آلبوم را ترکیبی می‌دانم نه تلفیقی.

امیری نیز در این‌باره گفت: اولین گروه تلفیقی ایران گروه «فیوژن» بود که خوانندگی آن را رضا یزدانی برعهده داشت. در سال‌های اخیر هم گروه‌های دارکوب، کاکو بند یا چارتار موسیقی تلفیقی خوبی ارائه داده‌اند. اصطلاحی که امروزه به عنوان موسیقی تلفیقی باب شده، اساساً غلط است. برای حرفم دلیل دارم. اگر یک خواننده‌ای موسیقی هاوس کار کند و روی آن یک سه‌تار هم بنوازد، کار او تلفیق نیست بلکه تلفیق یعنی آن‌که بتوان به لحاظ هارمونی از موسیقی یک کشوری وارد موسیقی یک کشور دیگری شد بدون آن‌که چیزی به هم بخورد. از این رو در خصوص کاری که من با آقای شاهرخی و ترانه‌سراها کرده‌ام، محکم می‌گویم که تلفیق است.

سپس شهرام امیری در خصوص تأخیر در پخش آلبوم دوم خود توضیح داد: در راه تولید تا انتشار آلبوم «کوچه دلواپسی» اتفاق ناگواری رخ داد و امیر حیدرپور از میان ما رفت. بنابراین صدابرداری آلبوم که توسط او به صورت مونو انجام شده بود، یک‌بار دیگر توسط آقای امید نیک‌بین این‌بار به صورت استریو انجام شد. در ادامه یک‌بار هم میکس و مسترینگ آلبوم تغییر کرد تا مجموعه کهنه‌ای به دست مخاطب داده نشود.

این خواننده در پایان برنامه‌ریزی‌اش برای فعالیت آتی در حوزه موسیقی این‌گونه شرح داد: پس از انتشار آلبوم «کوچه دلواپسی»، فعلاً به زودی قصد انتشار آلبوم دیگری ندارم و تمام تمرکزم را روی انتشار تک آهنگ و برنامه‌ریزی برای کنسرت‌های مختلف خواهم گذاشت.

در ادامه این مراسم یک ویدئو حاوی تصاویری از پشت صحنه تولید آلبوم «کوچه دلواپسی» در سالن پخش شد و سپس خواننده این آلبوم دو قطعه «ای وای دلم» و «رسم یاری» از آثار این آلبوم را به صورت پلی‌بک اجرا کرد.

لحظاتی بعد دوباره برنامه پرسش و پاسخ خبرنگاران حوزه موسیقی و عوامل آلبوم «کوچه دلواپسی» ادامه یافت که در این بخش، بیشتر بر روی دلایل دوری چند ساله شهرام امیری و امیر هوشنگ شاهرخی از حوزه موسیقی صحبت شد و هر کدام از این دو هنرمندان سعی کردند که با دلایلی قانع‌کننده، عدم حضورشان در حوزه موسیقی را توجیه کنند.

در لحظات پایانی این مراسم از دختر و همسر شهرام امیری درخواست شد که کیک رونمایی آلبوم را در حضور مهمانان پر تعداد فرهنگسرای ابن سینا ببرند که این اتفاق همراه با پخش قطعه «ای وای دلم» صورت گرفت. سپس مهمانان دعوت شده به این مراسم بر روی تابلوی آلبوم «کوچه دلواپسی» امضاء کرده و یادگاری نوشتند تا این اتفاق زیبا نیز به رسم یادگار در فرهنگسرای ابن سینا انجام شد و آیین رونمایی دومین آلبوم رسمی شهرام امیری به پایان رسید.

آلبوم «کوچه دلواپسی» شامل 10 قطعه به آهنگسازی امیر هوشنگ شاهرخی و خوانندگی شهرام امیری به همت موسسه آوای مهر میهن و موسسه آوای حنانه از هفته جاری در سراسر کشور منتشر شده و هم اکنون قابل تهیه می‌باشد.
عکس های آنیتا اسدی از این کنسرت را در ادامه ببینید:منبع : اختصاصی نوای فارس
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q