۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 11:54 ق.ظ

همایش گویش «خوانساری» با حضور شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد

همایش گویش «خوانساری» با حضور شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد
نوای فارس - فروغ بهمن پور: به مناسبت روز زبان مادری ،همایش گویش خوانساری با محوریت گویش های محلی با توجه به مصوبه سال ۹۳ شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار با عنوان "هنگاشتمون خوساری" برگزار گردید.

در این همایش که با حضور شخصیت های فرهنگی کشوری و استانی و جمعی از فرهیختگان علم و ادب و هنر در خوانسار به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خوانسار در سالن هلال احمر شهرستان برگزار شد گروه موسیقی  کودکانِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیرین زبانی به گویش خوانساری سخن گفتند و خوانش اشعار "یوسف بخشی خوانساری" را با نشاطی زائدالوصف برای حضار انجام دادند.

دکتر "محمود براتی" -  عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان_ اولین سخنران این مراسم بود که همایش را وارد مباحث علمی نمود. وی در خصوص گنجینه های گویش های منطقه مرکزی ایران و ریشه های زبان خوانساری و وجوه اشتراک و افتراق آن با زبان سایر مناطق بخش مرکزی ایران سخنانی را ارائه نمودند.

پس از آن "شهداد فاضلی از شخصیت های فرهیخته ی شهرستان و مدیر کتابخانه ی آیت الله فاضلی در باره اهمیت و حفظ زبانهای مادری سخنرانی کرد. قرائت پیام استاد یدالله کابلی خوانساری هم بخش دیگر این مراسم بود. سهیل محمودی که اجرای مراسم را به عهده داشت در فواصل برنامه به معرفی هنرمندان و مشاهیری چون ادیب خوانساری... محمودی خوانساری... یدالله کابلی خوانساری و هم چنین فعالان حوزه ی نشر کتاب در یک قرن گذشته و اهمیت و جایگاه هر کدام از آنها پرداخت. پخش مستندی که طی آن به ابعاد مختلف گویش خوانساری از جمله در بزم های خانوادگی... عزاداری امام حسین (ع) و نقش آن در دوران دفاع مقدس پرداخته شده بود از بخش های جذاب برنامه بود. ایمان نبی زاده و محمدمهدی حبیبی سازندگان این مستند تکه هایی ازفیلم های به جای مانده از دوران دفاع مقدس را انتخاب کرده بودندکه در آن چند فرمانده به جای استفاده از کلمه های رمز دستورات را با گویش خوانساری و به وسیله ی بیسیم به هم می رسانند.

دکتر میرجلال الدین کزازی از استادان مدعو برنامه بودند که در این همایش با تشبیهی بلیغ زبان فارسی را به یک نیا(جد بزرگ) و گویش را نواده معرفی کرد و عنوان نمود: مگر می شود نواده ای با نیای خویش بیگانه باشد؟! نواده از اصالت، بزرگی، راستی و ژرفای عمیق تمدن و فرهنگ نیای خود هرگز بی بهره نیست. و کسانی که با گویش بومی خود سخن می رانند آن پاک نهادی را از زبان پارسی دارند .
ایشان شعری در وصف خوانسار و مردم خوانسار سرودند که با تشویق های مکرر همشهریان قرار گرفت.

اجرای گروه موسیقی "ادیب خوانساری" توسط هنرمندان:  حسین رفعتی "آواز"...  قربانی (نوازنده ویلن)... بنی هاشمی (نوازنده سنتور) و کیانمهر (نوازنده تنبک) از دیگر بخش های مراسم بود.

آخرین سخنران برنامه دکتر محمد حسین فروغی بود که در خصوص تاریخ گویش و ارتباط آن با تمدن منطقه ای صحبت نمودند. همچنین پیشنهادی از سوی ایشان مبنی بر ثبت خوانسار به عنوان منطقه پایلوت گویشهای قدیمی ایرانی و ایجاد دبیرخانه و جذب هیئت علمی متخصص در این خصوص مطرح گردید.

در پایان برنامه نیز از میهمانان ویژه همایش از جمله:
آقای مرتضی اشرفی (از فعالان عرصه ی نشر و پژوهش)، دکتر میر جلال الدین کزازی، دکتر محمود براتی خوانساری، دکتر محمد حسین فروغی، سهیل محمودی، آقای شهداد فاضل مدیریت کتابخانه آیت اله فاضل، آقای ناصر میرباقری مدیر محترم خانه فرهنگ و هنر گویا، ابراهیم حسینجانی از تجار فرهنگی بین المللی فرش، استاد رسول مرادی از خطاطان بنام کشور و فروغ بهمن پور از روزنامه نگاران و نویسندگان خوانساری در عرصه علم و ادب قدردانی به عمل آمد. بازدید از نمایشگاه مشاهیر و عکس طبیعت خوانسار که در حاشیه مراسم برپا شده بود بخش پایانی مراسم بود.

این همایش با دعوت از مسئولان ۱۳ شهر از شهرهای استان های اصفهان و مرکزی از جمله دلیجان، آشتیان، جرقویه علیا و سفلی، میمه، خمینی شهر، نایین، نطنز، خور، ورزنه، بادرود، ابیانه، برزک و روستای وانشان انجام شد و شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی، مدیران آموزش و پرورش به همراه گروه ادبیات، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای دانشگاه های پیام نور به همراه هیئت علمی این مناطق و هم چنین نماینده ی مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q