۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 05:35 ب.ظ

هیراد نیکنام: گوش مردم ما به شنیدن موسیقی های تکراری عادت کرده است

هیراد نیکنام: گوش مردم ما به شنیدن موسیقی های تکراری عادت کرده است
نوای فارس- مهرنوش گرمابی: ضرورت دنیای امروز موسیقی ایجاب می کند تا چهره های جوان و تازه نفس با تلاش و پشتکار در راه پر فراز و نشیب موسیقی قدم بردارند و حضورشان در این عرصه باعث پیشرفت موسیقی کشور مان شود. هیراد نیکنام یکی از آن جوانان با انگیزه است. که با سعی فراوان توانسته، خود را به عنوان یک موزیسین با استعداد مطرح کند و قرار است در سال آینده بیشتر از اوبشنویم. در همین راستا گفت و گویی را با این هنرمند جوان کشورمان انجام دادیم که قطعاً خواندن آن برای مخاطبان موسیقی خالی از لطف نخواهد بود.

- علاقه به موسیقی از کجا وارد زندگی شما شد؟

من موسیقی را از دوران کودکی و با ساز گیتار آغازکردم و بعد ها شروع به یادگیری پیانو کردم.

- اولین حضور حرفه ای شما در موسیقی چه زمانی شکل گرفت؟

من در اولین حضور حرفه ای در سال 1389 در کنار احسان حق شناس روی استج رفتم ودقیقاً از همان زمان من فعالیت های  استودیویی و ضبط آثارم را نیز شروع کردم و از سال 1391 هم وارد عرصه تنظیم شدم.

- آیا نسل جوان موزیسینی که امروز در حال شکل گیری است می تواند همچون نسل های گذشته جریان تازه ای را در مارکت رسمی کشور به وجود آورد؟

نسل موزیسین های دهه 50 و 60در موسیقی ما تاثیرات مثبتی را به وجود آورند.به طبع چون من با هم سن و سال های خودم در ارتباط هستم و از نزدیک شاهد تلاش و زحمت این عزیزان هستم. آینده بسیار روشنی را برای آن ها تصور می کنم و فکر می کنم، در سه یا چهار سال آینده نبض موسیقی کشور را دست می گیرند.

- از این که جز جوان ترین نوازندگان کشورهستید چه حسی دارید؟

احساس خوبی دارم چرا که فکر می کنم مسیری که تا به امروز طی کردم بسیار به خواسته ها و اهدافی که در زندگی داشته ام نزدیک بوده است.

- بزرگترین دغدغه و نقدی که نسبت به موسیقی امروز دارید شامل چه مواردی است؟

متاسفانه گوش مردم ما به شنیدن موسیقی های تکراری عادت کرده است. من به عنوان یک موزیسین نمی توانم کاری را که با سلیقه و موسیقی روز دنیا هم سو است را منتشر کنم. چون قطعاً یا از آن کار استقبال نمی شود و یا بسیار محدود مورد توجه قرار خواهد گرفت. به هر حال یا باید روی مارکت  موسیقی تمرکز کنیم که آسیب های خودش را دارد و یا با سلیقه موسیقایی خودمان آثار را تولید کنیم که این کار هم  شدنی نیست. چون ما دوست داریم کاری که به مخاطب ارایه می کنیم شنیده شود.

به نظرم تغییر ذائقه بسیار سخت و زمان بر خواهد بود به عنوان مثال در دهه 80 سبک رپ بسیار فراگیر شده بود که این سبک در حال حاضر کمرنگ تر شده، در سه سال گذشته نیز بیشتر کارهای اسلو مورد پسند قرار می گرفت  و امروز هم موسیقی هاوس و ترنس و البته با ترانه های بسیار ضعیف، در کل به نظر می رسد، پیش بینی این که در آینده چه سبک هایی از موسیقی در میان مخاطبان ما مورد توجه قرار خواهد گرفت. بسیار دشوار است.

- به نظر شما تنظیم کننده تا چه حد در موفقیت یک اثر سهم دارد؟

در تولید یک قطعه یا آلبوم افراد زیادی دخیل هستند. اعم از خواننده، آهنگساز، ترانه سرا و تنظیم کننده که هر کدام باید در جایگاه خودشان کارشان را به نحوه احسن پیش ببرند. اما تنظیم کننده به واسطه وظیفه ای که به او محول شده کار سخت تری را دارد و به نظر من 60 درصد از کل کار بر دوش تنظیم کننده است.

- تجربه یا تحصیل ؟

قطعاً تجربه در هنر حرف اول را می زند. من دیپلم موسیقی دارم و حتی یک ترم هم در دانشکده موسیقی تحصیل کردم. اما به نظرم مباحث درسی که در دانشگاه های ما برای رشته های هنری مخصوصاً موسیقی تعریف شده است. بسیار ناکارآمد هستند به همین دلیل ترجیح دادم که تحصیلاتم را در حوزه IT ادامه دهم  و با توجه به علاقه ام به موسیقی و پیشرفت در این حرفه دوست دارم در صورت مهیا شدن شرایط تحصیلاتم را در یکی از کشور های اروپایی ادامه بدهم. چرا که فکر می کنم، موسیقی که در کشورهای اروپایی تدریس و تولید می شود. بسیار فراتر از موسیقی است که درکشور ما وجود دارد و این کار بدون شک می تواند در پیشرفت و بهبود وضعیت حال حاضر موسیقی کشور موثر باشد.

-آیا گرفتار تب خوانندگی هستید؟

من برای ادامه کار خوانندگی نه تنها علاقه مند، بلکه بسیار مستعد هستم. در سالی که گذشت من به دلیل ترافیک و حجم بالای کاری نتوانستم تمرکزم را معطوف به حیطه خوانندگی کنم و فقط یک کار دو صدایی به نام «داری دستاشو می گیری» منتشر کردم که بیشتر در حد یک محک  بود و از طرف مخاطبان هم نظر منفی دریافت نکردم و سعی خواهم کرد درسال جدید پر کار تر باشم و آثار بیشتری از من در فضای موسیقی کشور پخش و شنیده شود.

- در سال جدید تمرکز شما  بیشتر بر روی انجام چه کارهایی خواهد بود؟

علاوه بر کار خوانندگی که دوست دارم حضور پر رنگتری داشته باشم. من در این مدت توجه اصلی ام را روی نوازندگی گذاشتم و از کار تنظیم باز ماندم، قصد دارم در سال جدید بخشی از فعالیت هایم را به کار تنظیم اختصاص بدهم چون احساس می کنم در این بخش حرف های زیادی برای گفتن خواهم داشت.
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q