۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 01:40 ق.ظ

گزارش «نوای فارس» از کنسرت ناصر چشم آذر؛«عید شما مبارک» ناصر چشم آذر عیدی او به نسل «قصه های مجید»

«عید شما مبارک» ناصر چشم آذر عیدی او به نسل «قصه های مجید»
نوای فارس - حسین رجب نیا: بار دیگر تالار وحدت مجموعه رودکی تهران میزبان اسطوره ای بود که در فضایی جدید قطعات ماندگاری از چندین دهه را در این واپسین روز ها سال  1395 تقدیم مردم پایتخت کرد. کنسرت ناصر چشم آذر که این بار تحت امتیاز موسسه «آوای دوران» به تهیه کنندگی رسول ترابی و سمیه کاویانی با گروه ارکستر ایستگاه به روی صحنه رفت، بار دیگر مروری بود بر دفتر خاطرات چندین نسل.

کنسرت های ناصر چشم آذر به مانند تونل زمانی است که در آن قطعات با کلامی مثل «سوغاتی» ویا بی کلام مثل «باران عشق» و البته در طول یک فیلم مثل «قصه های مجید» حس خوب دوران کودکی و جوانی را در دل افراد بیشماری تداعی می کند . این برنامه که در سه بخش قطعات بی کلام، موسیقی فیلم ها و ترانه ها تنظیم شده بود، مخاطبین خیلی زیادی را به خود اختصاص داد. ناصر چشم آذر تا به کنون با همکاری گروه های موسیقی و خواننده های متعددی کنسرت های پر مخاطبی را به روی صحنه برده است و این بار گروه ارکستر «ایستگاه» با مدیریت گلناز گلزاری و امید رجبی در نقش رهبر ارکستر این کنسرت به یاد ماندنی را همراهی کرد.

در ابتدای برنامه، پس از حضور ناصر چشم آذر بر روی صحنه و تشویق بی وقفه حاضرین در سالن، به دلیل از دست دادن دو تن از چهره های شناخته شده و موثر جامعه هنری، «علی معلم» و «افشین یداللهی»، چشم آذر از حاضرین در سالن خواست تا به احترام این دو شخص یک دقیقه سکوت کنند. این سکوت تلخ در نهایت با نوای پیانو چشم آذر در قطعه «باران عشق» شکست. اما قطعه «شور عشق» از آلبوم «باران عشق» همیشه مکمل خوبی برای این قطعه بوده است که اتفاقا انتخاب بعدی ناصر چشم آذر در این شب کنسرت بود.

بخش بعدی این برنامه به موسیقی فیلم ها اختصاص یافته بود. گاهی همین موسیقی های فیلم ها توانسته اند فیلمنامه ای را برای چندین نسل به یادماندنی و خاطره انگیز کنند که شاید این مشخصه یکی از مهارت های ناصر چشم آذر در جاودانه نگاه داشتن قطعات خود و البته فیلمنامه ها و کارهای هنری که با قطعات او کامل شده اند نیز می باشد. از این دسته از فیلم ها می توان «تاراج» از زنده یاد «ایرج قادری» و  «قارچ های سمی» به کارگردانی زنده یاد «رسول ملاقلی پور» نام برد.

شاید آن روزی که بیننده «قصه های مجید» بوده ایم، تصوری چنین ارکستر بزرگی متشکل از انواع ساز های ایرانی و کلاسیک در پشت صحه این قطعه ماندگار از ناصر چشم آذر نداشته ایم که اجرای این قطعه در این شب کنسرت جوابی بود بر این تصور دوران کودکی و نوجوانی نسلی که قصه های مجید را تجربه کرده اند. قبل از آن که ریمیکسی از موسیقی متن فیلم های «خواب و بیدار»،«هامون» و «اجاره نشین» اجرا شود، چشم آذر از حضور میهمانان سرشناس و هنری از جمله ستار اورکی، پوریا حیدری و منصور ضابطیان قدر دانی کرد.

 پس از این بخش از برنامه، نوبت به بخش قطعات بی کلام رسید. علیرغم آن که اکثر قطعات ناصر چشم آذر برای چندین نسل با یاد ماندنی شده است، اما شاید قطعاتی مثل «باران شادی»، «کین تشکا» و البته «سوغاتی» در راس آن قطعات قرار گرفته باشند که هم خوانی یک پارچه حاضرین شاید مزید بر علت این موضوع بوده باشد.

در ادامه «ایمان جعفری» نوازنده ساز ساکسیفون به روی صحنه آمد تا در بخش ترانه گروه ارکستر ناصر چشم آذر را همراهی نماید. «هجرت» و «خلوت» جزو آن دسته از قطعاتی بودند که با همکاری ایمان جعفری تقدیم حضور مخاطبان این شب کنسرت چشم آذر گشت.

اما برای اجرای بخش دیگری از ترانه ها، حاضرین با حضور مهدی یغمایی بر روی صحنه رو به رو شدند که تشویق ممتد آن ها بیان گر استقبال گرم آن ها از این انتخاب چشم آذر بود. مهدی یغمایی در ابتدا سلام و احوال پرسی گرمی با حاضرین کرد و البته ابراز تاسف و تاثر خود را از غم از دست دادن افشین یدالهی و علی معلم طی دو روز اخیر بیان داشت. او اشاره کرد به آدرس ایمیلی که بر روی صحنه نقش بسته بود. از مخاطبین دعوت کرد تا فیلم هایی که در این شب کنسرت با گوشی های همراه خود گرفته اند به آدرس cheshmazar.fans@gmail.com  ارسال نمایند که پس از داوری هدایایی به آنها تعلق خواهد گرفت.

«دو پرنده» اولین قطعه با کلامی بود که با صدای مهدی یغمایی اجرا شد. پس از آن  قطعه «زائر» بر ساز گروه ارکستر جاری گشت و سپس به نقل از مهدی یغمایی نوبت به بخش سخت از این قسمت رسید. قطعه «آیریلیق» با زبان ترکی و ساز پیانوی ناصر چشم آذر اجرا شد. مهدی یغمایی این قطعه را در نهایت احساس و البته مهارت تقدیم مخاطبین این شب کنسرت کرد. اما در این حال و هوای روز های آخر سال و فرا رسیدن نوروز باستانی این سرزمین کهن، شادیانه «عید شما مبارک» با نوای ساز چشم آذر، صدای گرم مهدی یغمایی و البته همراهی گروه ارکستر «ایستگاه» شاید جزو اولین عیدی هایی بود که حاضرین در سالن دریافت کردند.

در ادامه «خدای آسمان ها» به عنوان آخرین قطعه از این بخش انتخاب شده بود. از شور و هیجان حاکم در سالن، کاملا پیدا بود که این کنسرت نباید در این لحظه پایان یابد. در نتیجه، دو قطعه «هجرت» و «دو پرنده» حسن ختام کنسرت با یادماندنی ناصر چشم آذر شدند.
 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q