۱۴۰۳ سي فروردين - 03:37 ق.ظ

فینال پاپ هزار صدا با داوری پویا نیکپور، سیامک عباسی، حسین غیاثی و مهرداد نصرتی؛چه کسی برنده فینال پاپ هزار صدا شد؟

چه کسی برنده فینال پاپ هزار صدا شد؟
نوای فارس - مهرنوش قضاوتی: بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه، فینال برنامه پاپ هزار صدا برگزار شد و خواننده برتر این برنامه استعداد یابی مشخص شد. این برنامه در فرهنگسرای ارسباران و با حضور هنرمندان این عرصه اجرا شد.

برنامه استعداد یابی هزار صدا به منظور فرصت دادن به جوانان موسیقی از سال ۹۲ با مدیریت و اجرای آرش نصیری، شروع به فعالیت کرده است. این برنامه امروز چندمین دوره پاپ خود را به ثمر رساند و خواننده برگزیده این بخش را معرفی کرد.

کسرا احدیان، رضا احمدی، علی بنیادی، سیما درخشنده، مصطفی پاریزی، امیدطهماسبی و محمدرضا قاسمی هفت برگزیده دوره های پاپ هزار صدا بودند که در این فینال یک به یک روی صحنه رفتند تا مقابل تماشاگران و داوران اجرا کنند و خواننده برتر انتخاب شود. پویا نیکپور، مهردادنصرتی، سیامک عباسی و حسین غیاثی به عنوان داوران این فینال بر صندلی داوری نشستند. پویا نیکپور و مهرداد نصرتی پیش از این به عنوان داور در این برنامه حضور داشتند اما حسین غیاثی و سیامک عباسی برای  بار نخست بر‌صندلی کارشناسی هزار صدا نشستند.


دقایقی از ساعت سه گذشته بود که در های سالن باز شدند و علاقه مندان به سالن وارد شدند. برنامه با پخش سوره ای از قرآن و سرود ملی کشورمان آغاز گشت. کلیپی از اجرای خوانندگان هزار صدا پخش شد. پس از صحبت کوتاه داوران از فینالیست سال گذشته، دعوت شد تا اجرایی برای شروع داشته باشد.

مصطفی پاریزی برای شروع این رقابت پشت میکروفون حاضر گشت. کلیپی از اجرا های قلبی او پخش شد. او سپس قطعه «ای وای» را خواند.

پویا نیکپور درباره این قطعه نظر داد: صدای خوبی داری. موسیقی خوبی را برای این قطعه انتخاب کردی. صدای شما وسعت بالایی دارد ولی اگر من به جای آهنگساز بودم از قسمت پایین صدای تان استفاده نمی کردم. صدای تعلیم دیده و پخته ای بود. شنیدن ملودی های تکراری از کشور های دیگر خیلی خسته کننده است، اما این اثر این طور نبود و از این نظر خوب بود.

سیامک عباسی چنین گفت: تبریک می گویم. من اجرای تان را دوست داشتم. اگر همه خواننده دیگر در این سطح باشند، این برنامه سطح بالاتری از آن چه فکر می کردم دارد. رنگ صدای خوبی دارید، صدای تان کوک بود. این یک توانایی است که می‌توانید این گستره را بخوانید. این که ملودی و ترانه از خودتان بود در آینده شما را از بقیه همکاران تان متمایز می کند و نشان می دهد که ما با یک خواننده مولف مواجه هستیم. بر روی اکت روی صحنه باید بیشتر کار کنید، چون بسیار مهم است.

مهرداد نصرتی در زمینه آهنگسازی این قطعه گفت: ترکیب شعر و موسیقی خوب بود. این قطعه را اگر خواننده دیگری که به این کار نزدیک تر بخواند بهتر است. خواندن شیطنت هایی نیاز داشت که شما نداشتید. تبریک می گویم به شعر و ملودی که ساختید.

حسین غیاثی در رابطه با ترانه این اثر گفت: نکته بسیار مثبت همزمان پیش بردن شعر و ملودی بود، ترکیبات به خوبی جا می شد و هجا ها به خوبی ادا می شد. در ورود تان می توانستید بهتر وارد شوید، ورودی نبود که در یاد بماند.

محمدرضا قاسمی، به عنوان خواننده دوم روی صحنه آمد. کلیپی از اجرا های قبلی وی پخش شد و بعد قاسمی اجرای فینال خود را ارائه داد. «پناهنده» با آهنگسازی مرتضی لطفی و ترانه شهاب شهرزاد شنیده شد.

سیامک عباسی در رابطه با خوانندگی این شرکت کننده گفت: فکر می کنم استرس زیادی داشتید و این مشهود بود. بر اجرای تان هم تاثیر گذاشته بود. درست است که موسیقی سلیقه ای است. اما صدای ایشان قدرت و گستره وسیعی دارد. یک سری نت ها کوک ‌نبود و تحریر ها به خوبی در نیامد.

مهرداد نصرتی ادامه داد: سرما خوردگی تان روی خواندن تاثیر داشت. ملودی خوب ساخته شده بود. باید کمی پایین تر برای شما در نظر گرفته بود، رنگ صدای بهتری آن وقت بروز می کرد.

حسین غیاثی ترانه با چنین نقد کرد: روایت ترانه به خوبی شروع می شود و توجه مخاطب رای ه خود جلب می کند، اما گره در بند هایی از دست می رود. کلمات باید ملموس تر باشند.

پویا نیکپور نظر داد: صدای خوبی و رسایی دارید. گاهی روی صحنه اتفاقاتی می افتد که همه چیز خوب پیش نمی رود. متاسفانه بیمار بودید. اما باید نیم پرده کار را پایین تر می‌خواندید در آن صورت این کارتان حرفه می شد. این سبک موسیقی حجم صدای بیشتری نیاز دارد. با توجه با قابلیت های تان رو به پیشرفت هستید. کاری انجام دهید که خلاقیت داشته باشد.

خواننده سوم این رقابت رضا احمدی بود. قطعه ای با ترانه رضا معظمی و آهنگسازی خود او به  نام «معذرت میخوام» پس از کلیپ معرفی این خواننده اجرا شد.

حسین غیاثی: ترانه را با شکل خوانش تان هنگام خواندن دنبال کردم. ترانه، یک ترانه معمولی است. درست و دقیق است اما نقطه درخشانی جز قسمت  «معذرت می‌خوام» نبود. در وزن ترانه خواندن بعضی کلمات پشت هم سخت است، اما شما ملودی خوبی ساخته بودید که ربط آزار دهنده کلمات را از بین برده بود.

مهرداد نصرتی به این خواننده نظر داد: جنس و رنگ صدا تان را می پسندم. اما اجرای امروز خوب نبود. فالشی شنیده می شد. فکر می کنم تمپو آن باید بالاتر می بود. زمان زیادی برای رسیدن به مصرع بعدی صرف می شد.

سیامک عباسی در رابطه خواندن این خواننده گفت: صدای لطیفی دارید اما کنترل خوبی ندارید. من با مهرداد نصرتی موافق هستم، ملودی مونوتن بود‌. ما نقطه خاصی ندیدیم. مخاطب امروز بسیار باهوش است و با توجه به دسترسی به منابع وسیع و شبکه های ارتباط جمعی باید قطعه ای تولید کنید که بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید. خواننده های استودیوی داریم و خوانندگان استیجی، لزوما خواننده ای که در استودیو خوب می خواند خواننده خوبی روی استیج نیست. ممکن است خواننده ای که در مسابقه ای رد شده، توانسته باشد بعد ها بهتر از خواننده ای که مقام اول را کسب کرده، دیده شود. به نظر من شما از این دست خوانندگان هستید. باید استرس تان را کنترل کنید و خوب بخوانید. نوع ملودی سازی و خوانش تکراری بود.

عباسی در میانه این برنامه اشاره داشت: خوب خواندن ربطی به خواننده موفق بودن ندارد، لازم است اما کافی نیست. اگر به همه این دوستان مجموعه مناسبی ارائه‌ شود می توانند خواننده خوبی باشند. خواننده استودیویی بودن از تمام این خوانندگان برمی آید. پیشنهاد می کنم به مجموعه ای که انتخاب می کنند مانند خوانندگی شان بها دهند.

امید طهماسبی، به عنوان چهارمین خواننده پس از پخش کلیپ معرفی اش، قطعه ای که برای فینال آماده کرده بود را اجرا نمود. «حس خوب» پس از اجرا این چنین مورد نقد قرار گرفت.

پویا نیکپور: من به شخصه این سبک را خیلی دوست دارم. خارج از هر چارچوبی، نکته ای که در اجرای شما نسبت به دیگران برای من بارز تر بود، استفاده خوب از زبان بدنی بود. موسیقی که شنیدم پر از اشکال بود اما شما بسیار خوب اجرا نمو‌دید. اجرا کاملا قوی بود. ارتباط خوبی با شنونده ها داشتید.

سیامک عباسی: فایلی که شنیدم پر ایراد بود اما چیزی که شنیدم خیلی خوب بود. نمره های خوبی دادم. تحریر های خوبی داشتید. شروع خواندن تیون نبود. اکت شما از بقیه دوستان بهتر بود. می توانید خواننده خوبی باشید​. فالشی ها ممکن است که به خاطر موقعیت باشد، شاید اگر دوباره در شرایط دیگری بخوانید این طور نباشد.

مهرداد نصرتی: ملودی خیلی خوب بود. تنظیم فضایی را ساخته بود که شبیه دیگر قطعات نبود. قطعه موفقی بود.

حسین غیاثی: مشخص است که ترانه را کسی نوشته است که تجربه زیادی در ‌نوشتن‌ کار برای موسیقی داشته است. ترکیب خوب کار باعث شد ایراد های جزیی که در ذهنم بود، به چشم نیاید.

علی احمدیان، از خوانندگان دوره های قبل، روی صحنه دعوت شد و قطعه ای را اجرا کرد.

نصیری در میان برنامه گفت: محسن رجب پور، مدیر ترانه شرقی به برنده این برنامه یک قطعه کامل هدیه می دهد و انتشار آن را نیز برعهده می گیرد. علاوه بر این اگر معیار هایی که برنده دارد با معیار های ایشان یکسان باشد با این خواننده برگزیده قرار می بندند.

کسرا احمدیان از زنجان خواننده بعدی بود که برای خواندن قطعه ای که برای فینال در نظر گرفته بود، پشت میکروفون حاضر شد. «لحد» که پیش از این با همراهی صدای علیرضا آذر شنیده شده بود،  خوانده شد.

سیامک عباسی در نقد «لحد» گفت: صدای خاصی دارید، تبریک می‌گویم. اما این که این صدا چگونه در مارکت موسیقی ایران بتواند موفقیت رقم‌بزند، جای بحث دارد. رنگ منحصر به فرد صدای تان جذاب است. درست خواندن و ‌کوک خواندن در قسمت هایی از دست می فت و ما فالشی می شنیدیم. مانند بقیه دوستان شاید این اتفاق در این اجرا افتاده است. تنظیم خیلی می توانست بهتر باشد.‌ چنین خواننده ای با این سبک چه جایگاهی در بازار موسیقی خواهد داشت؟ این سوالی است که باید از خودتان بپرسید. نوع صدا و ترانه  ما را با کار ویژه ای مواجه کرد. کار شما در این دوره با این سبک شاید نتواند جایگاه خودش را پیدا کند.

مهرداد نصرتی در ادامه نقد گفت: از ابتدا تا پایان شعر را آهنگین خواندید. باید تلفیق به شنیده شدن کمک کند. این رنگ صدا نیاز به تحریر نداشت. می توانستید با محکم تر ادا کردن بهتر اجرا کنید. صدای خوبی دارید اما ملودی خوب نبود.

حسین غیاثی: کاری که شما می کنید کار بزرگی است. ادبیات فاخر و درست را با هنر های دیگر‌ به ‌گوش ‌مخاطب می رسانید. کاری که علیرضا آذر با دکلمه هایش کرد و فضا های نویی را وارد خانه ها کرد. این کار همین قدر که مهم است حساس نیز است. انتخاب ادبیات و موسیقی بسیار مهم است. باید این روند ادامه پیدا کند اما انتخاب ادبیات کلاسیک برای موسیقی دقت بیشتری نیاز دارد.

پویا نیکپور در پایان در رابطه با این قطعه گفت: صدای تان را دوست داشتم. صدای شما را ما کمتر در مارکت داریم. صدای تان مرا یادمرحوم ناصر عبداللهی انداخت. شعری که انتخاب کرده بودید دارای فضای تلخی بود. این موسیقی، موسیقی ارکسترال خوبی می تواند باشد و در فضای درست مخاطب را میخکوب کند. به شما توصیه می کنم وارد سبک‌کلاسیک شود.

یکی از نکاتی که داوران در طی اجرا ها بر آن تاکید داشتند، انتخاب صحیح قطعات بود. عقیده داشتند قطعه برخی از خوانندگان اجرای امروز اگر به نحو دیگری انتخاب می شد، می توانست موفقیت بیشتری برای شان به همراه داشته باشد.

نصیری اشاره کرد که سینا درخشنده یکی از نفرات برگزیده که قرار بود در فینال اجرا کند، با شرکتی قرار داد بسته است و به خاطر محدودیت هایی نتوانسته است در این فینال شرکت کند.

علی بنیادی آخرین خواننده ای بود که برای اجرا به روی صحنه حاضر شد. «افسونگر» را پیش از اجرا به روح افشین یداللهی ‌و همسر وی تقدیم کرد.

کارشناس بخش ترانه گفت: این کار تصنیفی براساس موسیقی بوده است و شما آن را از آن حالت خارج نمودید و به صورت جدیدی اجرا نمو‌دید. ادبیات مربوط به فضای تصنیفی بوده است که ساخته شده است. این انتخاب کمی به قطعه آسیب زده است.

مهرداد نصرتی: صدای خوبی دارید و تکنیک خوبی را می توانید از آن بهره مند شوید. کار به دل ننشست. ملودی کمکی به تفهیم کلام نمی کرد. لزوما قطعه ای که از نظر ریتمی سنگین‌ است باید جذابیت های بیشتری را داشته باشد و بار کار بر روی قصه نداشته نباشد. در بازار موسیقی امروز همه چیز شبیه هم شده است و لذت بردن از موسیقی از بین رفته است.

کارشناس بخش خوانندگی، از خواننده این قطعه پرسید: سوال اصلی این است که چرا این قطعه را برای امروز انتخاب کردید؟‌ فکر کردید می شود این تصنیف را با این ملودی ترکیب کرد و با تنظیم امروزی بخوانید؟ این تصنیف ها سلیقه امروز نیست. اگر ملودی دیگری با این تنظیم شنیده می شد، شاید بهتر می‌شد. صدای تان دلنشین است اما خارج خواندید و این خارج بودن گاهی در حد یک بیت و یک ‌مصرع بود. تکنیک ها و ریز چٙه چٙه ها در نیامده بود.

پویا نیکپور: پیش از این صدای تان را شنیده ام و قابلیت‌های آن را می دانم. خواننده بسیار خوبی هستید. من عاشق تلفیق و سنت شکنی هستم. من کاری می کنم که دلم می‌خواهد و احساس می کنم شما هم کاری کردید که دل تان می‌خواست. در بخش تنظیم ضربه خوبی را ایجاد کرد. این سبک و تلفیق شنیده شده است. به خلاقیت تان و این که کار تکراری نمی خوانید، نمره خوبی می دهم، اما هوشمندانه تر باید انتخاب کنید.

داوران برای جمع بندی نهایی و اعلام نفر برتر به پشت صحنه رفتند و در این فاصله اهورا ایمان چند قطعه ای را با نوازندگی پیانوی وحید مهراد، برای حاضران در سالن خواند. «گله دارم»، اجرا شد و «قصه» به افشین یداللهی تقدیم شد.

نصیری پیش از ورود داوران از محسن رجب پور دعوت کرد تا نکاتی که در حوزه ورود به خوانندگی مهم است را مطرح کند.

رجب پور پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: همه جمع هستیم تا هنرمندان جدیدی را به بازار موسیقی عرضه کنیم. اگر روزی در سن شما می خواستم خواننده شوم، به دنبال شناختن اصول جامعه شناسی می رفتم. دوستانی که این جا بودند حرف های خوبی زدند. سیامک عباسی تمامی اصول را به زبان خوبی بیان کرد. امروزه خواننده کمتر از ۱۵ درصد سهم در موفقیت قطعه دارد. تجارت موسیقی تغییر کرده است. بازار از فروش اثر از دست رفته و درآمد از کنسرت ها است. مردم دوست دارند قطعاتی را که تنهایی از آن لذت می برند، در جمع بشنوند. باید چنین قطعاتی تولید شوند.

سپس کارشناسان برای اعلام نتیجه روی صحنه آمدند. سیامک عباسی به نمایندگی از داوران برگزیدگان را اعلام کرد.

سومین مقام را علی بنیادی، دومین مقام را مصطفی پاریزی و مقام نخست را امید طهماسبی کسب نمود.

علی غفاری، حامد طاهری، زهره زمانی، پریا مقدس از مهمانان این اجرا بودند.

در ادامه میتوانید عکسهای آنیتا اسدی را از این برنامه ببینید:
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q