۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 12:58 ب.ظ

نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان برگزار شد/ رونمایی از پوستر

نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان برگزار شد/ رونمایی از پوستر
نوای فارس - مینا آتشی: نشست یازدهمین جشنواره موسیقی جوان صبح شنبه 4 شهریورماه با حضور اساتید موسیقی عوامل اجرایی در تالار وحدت برگزار شد.

آئین رونمایی از پوستر و نشست خبری جشنواره یازدهم جوان امروز در حالی برگزار شد که حسین علیزاده، هومان اسعدی آذین موحد، حمیدرضا اردلان و بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در آن حضور داشتند.
هومان اسعدی دبیر این جشنواره گفت: با پایان یافت دهمین دوره، دوره بعد بلافاصله کار خود را آغاز کرده و در زمستان همان سال فراخوان دوره یازدهم منتشر شد. یکی از نکات جالب این دوره افزایش 25 درصدی شرکت‌کنندگان بود به صورتی که 53 درصد در حوزه موسیقی دستگاهی، 30 درصد در حوزه موسیقی نواحی و 17 درصد در حوزه موسیقی کلاسیک درخواست وجود داشت.

وی افزود: پس از داوری اولیه حدود یک‌سوم از افراد به دوره بعد راه یافتند که از این تعداد 46 درصد افراد در حوزه موسیقی نواحی، 37 درصد آن‌ها در حوزه دستگاهی و 17 درصد درزمینهٔ موسیقی کلاسیک وارد مرحله نهایی شدند.

اسعدی همچنین گفت: این جشنواره را می‌توان یکی از منحصربه‌فردترین جشنواره دانست علت آن نیز ک گروه واحد از استادان در تمام مراحل در تمام مدت برگزاری جشنواره 19 روزه دانست.

حسین علیزاده دومین سخنران نشست هم گفت: ضمن تبریک با هومان اسعدی باید بگویم که حضور این آثار در جشنواره، آن‌هم زمانی که موسیقی ایران زیر سؤال است، بی‌نظیر به نظر می‌رسد. هرچقدر درباره موسیقی لجاجت کنند، به نفع موسیقی است؛ چراکه تعداد داوطلبان موسیقی بیشتر می‌شود.

وی افزود: این روزها در عالم سیاست، اهمیت حضور زنان مطرح می‌شود. همان‌طور که می‌بینیم در تخصص‌ها و رشته‌های مختلف، حضور زنان چشمگیر است. این نشان می‌دهد جامعه با خواست مردمی خودش حرکت می‌کند. چه حضور بانوان در هیئت‌داوران جشنواره و چه حضور دخترهای کوچکی که روی صحنه این رویداد می‌نوازند، نوید آن را می‌دهد که آنچه می‌شود خواست مردم است.

علیزاده ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آینده اعتبار فرهنگی این جشنواره در جهان‌دیده شود. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این جشنواره تعداد آثار است که نشان می‌دهد یک حرکت ملی شکل‌گرفته و مسئولانی که نگاه ملی داشته باشند، می‌توانند از این جشنواره حمایت کنند. قرار نیست فقط چند روز جشنواره دورهم باشیم، در طول سال جلسه داریم. هدایت این کشتی بزرگ درجایی که آب کمیاب است، کار بزرگی است. اطمینان دارم که این جشنواره طی سالهای آینده به اعتبار فرهنگی ایران در جهان خواهد افزود.

این استاد موسیقی همچنین گفت: با توجه بااینکه در ایران موسیقی زیر یک علامت سؤال بزرگ است با دیدن ساززدن بچه‌ها به وجد آمده و گاهی اوقات اشک می‌ریختیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که هرچه با موسیقی لجاجت کنند، ظاهراً بیشتر به نفع آن است و داوطلبان آموختن موسیقی بیشتر می‌شوند.

آذین موحد یکی از داوران این جشنواره هم گفت: جشنواره موسیقی جوان جشنواره هنری فراغتی نیست. تلاش این جشنواره تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف موسیقی است. نگاه کامل و تعهدات فکری و آکادمیک دبیر جشنواره نشان می‌دهد، نگاه جامعه ایران به مقوله موسیقی اندیشمندانه است و ملت ایران در کنار لذت به لایه عمیق فکری و اندیشه‌های هنری توجه دارند.

حمیدرضا اردلان نیز گفت: در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به‌خوبی می‌دانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان می‌دهد که این جشنواره چگونه برگزار می‌شود. یکی از بحث‌های مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آنچه باید کرد به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی آخرین سخنران برنامه درباره این جشنواره گفت: ما در جهان معاصر بافرهنگ موسیقی و صنعت موسیقی مواجه هستیم. این جشنواره به فرهنگ موسیقی اهمیت می‌دهد که با پشتوانه غنی موسیقی و با یک ارتباط درونی و معنوی کار خود را جلو می‌برد و امسال به یازدهمین دوره خود رسیده است.

او درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه جشنواره صد در صد هزینه می‌شود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما ازنظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بی‌شک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده موردبررسی قراردادیم که درنهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش‌های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره ملی جوان رونمایی شد.

یازدهمین جشنواره موسیقی جوان از روز چهارشنبه هشتم تا بیست و هفتم شهریورماه در سالن رودکی برگزار خواهد شد.
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q