۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 06:57 ق.ظ

وقتی موسیقی زبان روایت یک تاریخ می‌شود؛اجرای باشکوه ارکستر ملی و رهبر جوانش

اجرای باشکوه ارکستر ملی و رهبر جوانش
نوای فارس- صبا عرب‌زاده: کنسرت مهدی وجدانی با ارکستر ملی ایران شب گذشته شنبه 29 مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

کنسرت "نینوا" با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری مهدی وجدانی شنبه‌شب برگزار شد.

قطعه نینوا از ساخته‌های معروف حسن علیزاده است و خود داستانی دارد. حسن علیزاده درباره ساخت این قطعه گفته است که داستان نسل خود را واگویی می‌کند ولی این بار نه از زبان تاریخ که از زبان موسیقی، اعضای ارکستر ملی ایران، این داستان‌گویی نسل گذشته را، به رهبری جوانی دهه شصتی به روی صحنه برد. تالار شاهد روایتی تاریخی بود به زبان موسیقی بود.

 اعضای ارکستر در سه پارت این قطعه را برای اعضای حاضر نواختند. از سویی سازهای غربی همچون ویلن‌سل، ویولن و از سوی دیگر نوای تار و از همه مهم‌تر نوای نی، پارت نخست بدون حضور نی برگزار شد، با تلفیق سازهای کلاسیک غربی و همراهی تار، درهم‌آمیختگی ِ غرب و شرق توانسته بود هارمونی زیبایی ایجاد کند.

پارت اول این اجرا "سوئیت دشتی" از ساخته های جواد معروفی بود، معروفی قطعات بسیاری برای پیانو ساخته است ک این قطعه نیز از معروف ترین ها بوده که با تنظیم مازیار حیدری در بخش اول نواخته شد.

اما قطعه نی نوا بی‌حضور نی، نی نوا نیست به همین خاطر در پارت دوم پاشا هنجی، نوازنده سرشناس این ساز به رو صحنه آمد تا نی نوا، نی نوا شد. این قطعه سرشار از صدای محزون بود. که انگار غمنامه نسلی است که رنج‌هایش را در نی به تصویر می‌کشد. داستانی که اگرچه محزون است اما بیان حماسه‌ای را خود تکرار می‌کند. اعضای ارکستر ملی این همنوایی را به زیبایی به نمایش درآورد.

پارت دوم با حضور تک‌نوازی نی ادامه یافت و در ادامه وفا مصباحی نی نواز چیره‌دست دیگری نیز به روی صحنه آمد.

پارت سوم و پایانی نیز با اجرای "مرثیه" از رستم و سهراب را که از ساخته‌های خود رهبر ارکستر بود را به زیبایی هرچه‌تمام‌تر اجرا شد.

مهدی وجدانی رهبر ارکستر، ویلن یک دانیال جورابچی، آرمین قضاوتی، رایین نورانی، علیر ضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، علیرضا فواکهی، سبا علی محمدی، رضا فدوی نیا، صبا ندایی. ویولن دو سانوا عندلیبی، آرش جامع، نفیسه محمودی، مرضیه مزینانی، آناهیتا واحدی، مونا لواسانی، آرین صدرایی، کوروش کردیان، امیر نظری سالاری. التو همایون هاشم زاده، مهدی جوانبخت، پیمان ابوالحسنی، امیر حسین طائی، پرنیان آقایانی، سرور رضا زاده، مونا نوری، سینا کلوت، اشکان نظر. ویلونسل، محمد حسین غریبی، پروشات زند آیین، علی آقا جانی، سینا آذر آباد، مسعود فیروزی نژاد، غزاله شیرازی، زهرا کتابی، مونا ربیعی. کنتر بأس، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی. فلوت، شایان حاصلی. فاگوت، امیرحسین محمدیان. کلارینت، سایوری شفیعی. تار، مسیح تحویلداری، شقایق بختیاری خو. نی، وفا مصباحی، تکنواز نی پاشاه هنجی. و... اعضای ارکستر ملی را تشکیل می‌دادند.

علی مرادخانی،حمیدرضا نوربخش،عباس سجادی و... مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

در ادامه می‌توانید عکس‌های شیرین رسام از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q