۱۴۰۳ اول ارديبهشت - 09:49 ق.ظ

با موسیقی سیاوش عبدی در ارسباران؛ صادق شيخ زاده و مريوش كلوح اشعار مولانا را به تصویر کشیدند

 صادق شيخ زاده و مريوش كلوح اشعار مولانا را به تصویر کشیدند
نوای فارس: از بلخ تا قونيه ، از تهران تا كراكف برنامه هنرمندان مولانا پژوه ايران و لهستان در فرهنگسراي ارسباران اجرا شد و استقبال بينظير مخاطبان را به همراه داشت تا آنجا كه عده زيادي بيش از ظرفيت سالن بصورت ايستا اين رويداد فرهنگي را دنبال مي كردند.

ابتدا نريشن معرفي هنرمندان به وقوع پيوست و يكايك به روي صحنه نقش بستند تا آنجا كه حضور اساتيد بنامي چون ، مسعود جاهد، ميلاد كيايي، رضا موسوي زاده ، محمد اسماعيل قنبري ، يسنا خوشفكر ، آرتين سيميلار، جوزف استويبرگ و ...توسط مدعوين تقدير شد.

قطعه آواز ابوعطا نخستين موسيقي توامان صادق شيخ زاده و مريوش كلوح بود كه غزلي از مولانا را دستخوش تلفيق قرار ميداد و سجاد سقايي با هنرمندي خود در ساز عود مايه را در افشاري تغيير داد و منجر به  تصنيف آن دلبر من در مايه افشاري شد كه  به صحنه جلايي تازه بخشيد.

هين كژ و راست ميروي قطعه دوم از آلبوم مولاناجان با موسيقي سياوش عبدي با استقبال مخاطبين روبرو شد تا مريوش كلوح قطعات خويش را آغاز كند؛ بيا بيا ، برقص  آي  و بنماي رخ كه هر كدام جان دوباره اي به اين تلفيق ميداد.

اين اجرا مصادف با سالروز پنجاهمين تولد كلوح بود و صادق شيخ زاده اعلام كرد كه قطعه بيا بيا از آلبوم مولاناجان را دوصدايي اجرا مي كنند تا هديه اي در خور براي كلوح باشد.

نوبت به آواز نوا رسيد ، مكتب اصفهان در آوردگاه موسيقي اصيل با اتكا به شعر و استفاده از ادوات تحرير مناسب و همگن غزل آغاز شد ، روسر بنه به بالين تنها مرا رها كن، و آواز خوان ايراني در فاصله پنجم از نت اوج اين بيت را در نهفت اجرا نمود كه پس من چگونه گويم اين درد را دوا كن ، كيارش بيات با تار و بهنوش كاظمي زاده با كمانچه جواب آوازهاي دقيقي به شيخ زاده دادند ضمن اين كه اين دو به اهتمام سجاد سقايي نوازنده عود توانايي همراهي بداهه قطعات پيچيده مريوش كلوح را هم در دست داشتند .

تصنيف نميدانم نقطه عطف اين اجرا بود كه مخصوصا نقش كمانچه ، تار و عود ، در آن بسزا احساس ميشد .

مريوش كلوح به سراغ قطعه برقص آ رفت و آن را در فضاي مينور مبتني بر موسيقي فولك لهستان با بهره مندي از فواصل و سازبندي ايراني اجرا كرد كه بهنوش كاظمي زاده و كيارش بيات هماوردان اين رويكرد هنري بودند. سپس این اجرا با رقص سماي ميثم راثي و ريزهاي قوي مريم شهرياري و سياوش عبدي تصنيف يار بيا آغاز شد و روح متفاوتي را در كالبد اجرا رواند .

اين اجرا هنرمندان ذیل را به مخاطبين معرفي نمود 
سياوش عبدي: تنبك مريم شهرياري: دف سجاد سقايي: عود بنوش كاظمي زاده : كمانچه
كيارش بيات : تار ماريوش كلوح ( از لهستان ) و صادق شيخ زاده: آواز.
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q