۱۴۰۳ هفتم ارديبهشت - 02:57 ق.ظ

شب باشكوه جشنواره موسيقی فجر با اجرای فرشتگان كوچك

شب باشكوه جشنواره موسيقی فجر با اجرای فرشتگان كوچك
نوای فارس: سومین شب از سی و سومين جشنواره موسیقی فجر با اجرای باشکوه كودكان ٥ تا ١٢ ساله ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر در تالار وحدت تهران شبي به يادماندني را رقم زد.

اجرايي با تعداد بسياري كودك و نوجوان در لباس هاي رنگي زيبا و صداي لطيف و گوش نواز كودكانه كه شايد بهشت را برايت تداعي كند.

ناصر نظر، پايه گذار گروه موسيقي پارس و خالق اثر دنياي شادي، نخستين اركستر سمفونيك نوجوانان را در سال ١٣٧١ تشكيل داد.

اجراي ارکستر موسیقی پارس جمعه شب، داراي دو بخش بود، بخش نخست ارکستر سازهای ایرانی و کوبه ای به سرپرستی «امیر مقرب صمدی». در اين بخش ١٥٠ كودك به هنرنمايي پرداختند.
در بخش دوم ارکستر پارس، شامل ارکستر زهي، بادی و فلوت ریکوردر، گروه کر و گروه نمایشی به رهبری «ناصر نظر» روی صحنه رفت، در اين بخش نيز حدود ٣٠٠ كودك توانايي هاي ستودني خود را به نمايش گذاشتند.

اجرايي كه علاوه بر كودكان، والدين آنها را نيز محو تماشا كرده بود. آثار و قطعات  در قالب پانتوميم، تئاتر و حركات موزون اجرا شد. قسمت هايي از موسيقي با حركات دست و بدن كودكان تلفيق شده بود و اين باعث رساتر بودن موسيقي براي كودكان مي شد.

گروهي كه در حد توانايي خود به صورت حرفه اي كار مي كنند و  آينده موسيقي ايران مي تواند روي آنها حساب كند.

با توجه به اينكه موسيقي كودك از اركان مهم موسيقي است، اقدام ناصر نظر و تلاش هاي او در زمينه موسيقي كودك، ارزشي صدچندان مي يابد. به ويژه اگر هنگام اجرا، صورت محو كودكان و دقت و توجه كامل آنها را در نظر داشته باشيد.

موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک را به صورت همزمان به تکاپو می اندازد؛ عقل، احساس و جسم. تحقیقات نشان می دهد گوش دادن منفعلانه به موسیقی، کودکان را باهوش تر می کند یعنی اگر از سنین کودکی فرزندتان را در معرض موسیقی قرار دهيد به روند رشد ذهنی او کمک بسياري کرده اید. اما مطمئنا این دسته از کودکان قابل مقایسه با کودکانی نیستند که به صورت فعالانه یعنی نواختن یک ساز به تمرین موسیقی پرداخته اند.

البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه اين نوازندگان و خوانندگان كوچك، فردا، تبديل به نابغه اي در اين عرصه خواهند شد.
اركستر پارس در سومين شب سي و سومين جشنواره موسيقي فجر، قطعات شازده كوچولو، مترسك، هواي تازه، رنگارنگ، دنياي من (ناصر نظر) و آواي جان اثر امير مقرب صمدي را اجرا كرد.

از جمله مسوولان اين گروه مي توان به ناصرنظر سرپرست گروه و رهبر اركستر بزرگ پارس، امير مقرب صمدي سرپرست اركستر كوبه اي، گلنوش صالحي سرپرست گروه نوازي ايراني و حامد كرماني سرپرست اركستر زهي اشاره كرد.

مهرداد تيموري، فرشيد كهن دل، ارغوان ملك محمدي، پگاه مصطفايي، ماريا غفاري، مستانه حكيمي، روشنك كي منش و گلسمن مهديان نيز سرپرست اركستر ريكوردو هستند.

مهرداد تيموري، فرشيد كهن دل، ارغوان ملك محمدي، پگاه مصطفايي سرپرست گروه كر و رضا افشاري مدير اجرايي است.

سی وسومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می شود.

تالار وحدت تهران، شنبه ٢٣ دي ماه ساعت ١٨ و ٣٠ دقيقه ميزبان اركان اوگُر و اسماعيل حكي از كشور تركيه  و ساعت ٢١ و ٣٠ دقيقه ميزبان گروه رستاك خواهد بود.

در ادامه می‌توانید عکس‌های پدرام نظری از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q