۱۴۰۳ سي و يکم فروردين - 06:05 ب.ظ

اجرای «همنوازان دلگشا» به خوانندگی حسین علیشاپور

اجرای «همنوازان دلگشا» به خوانندگی حسین علیشاپور
نوای فارس: گروه همنوازان دلگشا که از فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی است در این کنسرت در دو بخش برنامه‌ خود را اجرا کرد. در بخش اول، گروه به اجرای قطعات سازی در دستگاه همایون پرداخت.

در ابتدا مقدمه‌ای در دستگاه همایون به صورت گروهی اجرا شد و پس از پایانِ مقدمه نوبت به تک‌نوازی هر یک از اعضای گروه رسید. ابتدا نوازنده‌ سنتور در فضای درآمد کوتاه جملاتی را به صورت بداهه نواخت و نی در این فضا به تفصیل بداهه‌پردازی کرد. در ادامه عود و سپس تار در محدوده‌ درآمد به اجرا پرداختند و با پایان تک‌نوازیِ اعضا نوبت به اجرای قطعه‌ ضربی تندی رسید که به زیبایی تمام توسط گروه اجرا شد و با اجرای این قطعه‌ ضربی بخش اول اجرا پایان یافت. این بخش در حقیقت بخش سازیِ آلبوم "ترنمی برای صبح" با آهنگ‌سازی سیامک جهانگیری بود که از سوی مؤسسه‌ ساز آواز با صدای امیر مردانه منتشر شده است.

در بخش دوم، حسین علیشاپور به گروه پیوست تا در آواز ابوعطا و در ادامه آواز دشتی به اجرای برنامه بپردازند. ابتدا پیش‌درآمدی در آواز ابوعطا به صورت گروهی نواخته شد و پس از آن نوازنده نی به زیبایی درآمدی در آواز ابوعطا اجرا کرد و ساز و آوازی در این بخش ارائه شد. سپس قطعه‌ ضربیِ زیبایی توسط گروه نواخته شد. در ادامه نوازنده‌ تار به تک‌نوازی پرداخت و به گوشه‌ حجاز رفت تا گروه برای اجرای یک قطعه‌ ضربی دیگر در فضای گوشه‌ حجاز آماده شود. ضربی حجاز پس از لحظاتی پایه‌ای برای اجرای ساز و آواز در این مُد شد. نوازنده‌ عود نیز در این بخش آواز را به زیبایی همراهی کرد. پس از خاتمه‌ قطعه‌ ضربی و آواز، نوازنده‌ سنتور در حجاز بداهه‌نوازی کرد و در ادامه به آواز دشتی و کرد بیات رفت و ساز و آواز در این مُد ادامه پیدا کرد. گروه پس از خاتمه‌ ساز و آواز، تصنیف زیبا و آرامی در این بخش نواخت. تکنوازی عود، اجرای چهارمضراب به‌صورت گروهی، بداهه‌نوازی کمانچه و اجرای ساز و آواز در گوشه خسرو و شیرین و فرود به درآمد، و نیز اجرای تصنیف به صورت گروهی از دیگر بخش‌های این برنامه بود که به زیبایی تمام توسط گروه ارائه شد. این بخش نیز در حقیقت اجرای آلبوم "تنها" با آهنگسازی سیامک جهانگیری بود که با صدای حسین علیشاپور منتشر شده است.

سیامک جهانگیری، نوازنده نی، آهنگساز و مدرس دانشگاه، نزد عبدالنقی افشارنیا فراگیری این ساز را آغاز کرد و پس از ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران نوازندگی نی را نزد محمدعلی کیانی‌نژاد دنبال کرد. این هنرمند در زمینه تألیف کتاب و سی‌دی برای آموزش ساز نی فعالیت‌های زیادی کرده است. آلبوم‌های زیادی چه به صورت انفرادی و گروهی از این هنرمند موجود است و با بزرگانی چون حسین علیزاده و کیهان کلهر روی صحنه رفته است.

حسین علیشاپور نیز فراگیری آواز را نزد صدیق تعریف آغاز کرده و از محضر هنرمندانی چون محسن کرامتی، رضوی سروستانی، و منوچهر همایون‌پور بهره برده و همچنین با هنرمندنی چون کیهان کلهر، مسعود شعاری، حمید متبسم، و هادی منتظری همکاری داشته است. حاصل همکاری حسین علیشاپور و سیامک جهانگیری انتشار سه آلبوم است که منتشر و در دسترس علاقمندان قرار دارد.

اعضای گروه در این اجرا عبارت بودند از: سیامک جهانگیری (سرپرست و نی)، حسین علیشاپور (آواز)، سامر حبیبی (کمانچه)، حمید خوانساری (عود)، علی‌اصغر عربشاهی (تار)، پویان عطایی (سنتور)، وحید فتایی (تمبک).

در این اجرا در جمع حاضرین حمیدرضا نوربخش، فرزاد طالبی، علی بوستان، امیر مردانه، امیر شریفی، مهدی امامی، رضا مازندرانی، سعید نایب‌محمدی، پوریا اخواص، و... حضور داشتند و به تماشای برنامه نشستند.

در ادامه می توانید عکسهای کیارش مسیبی از این کنسرت را ببینید:
 
برای دیدن سایز اصلی روی عکس ها کلیک کنید
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q