۱۴۰۳ چهارم ارديبهشت - 11:09 ق.ظ

مروری بر آلبوم های موسیقی 96 از سنتی تا پاپ

مروری بر آلبوم های موسیقی 96 از سنتی تا پاپ
نوای فارس- مهرنوش قضاوتی: اگرچه این روز ها تعداد زیادی از خوانندگان اعتقاد دارند که انتشار تک قطعات موفق تر از آلبوم خواهد بود، اما هستند خوانندگانی که هنوز آلبوم را شناسنامه ای در بازار موسیقی می دانند و به مخاطب شان وعده انتشار آلبوم می دهند. در روز های پایانی امسال می خواهیم نگاهی گذرا بیندازیم به آلبوم هایی که در سال 96 منتشر شدند.

آلبوم های پاپ متولد بهار

«دریا به دریا»

محمد خلج پس از چندین سال فعالیت هنری و موسیقیایی در اردیبهشت ماه سال 96 نخستین آلبوم رسمی خود را منتشر کرد. «دریا به دریا» نام نخستین اثر اوست که از موسسه «ندای چنگ» به بازار موسیقی کشور عرضه شد. این آلبوم دارای 12 قطعه است که در آن ها از ترانه  ترانه مکرم، محمد خلج، مجید ذاکری، علیرضا آرمان، ... و آهنگسازی پوریا حیدری، شروین موسی، غلامرضا صنعتگر، آرش پاکزاد، ... بهره برده شده است.

«تو آزادی»
«تو آزادی» اولین آلبوم معین سجادی است و در اردیبهشت ماه 96 منتشر شده است. این آلبوم 12 قطعه دارد و بیشتر ملودی های آن را خواننده اثر ساخته و فرزاد فتاحی و امین قباد نام دو آهنگساز دیگر حاضر در این اثر است.  روزبه بمانی، صابر قدیمی، معین سجادی و حامد جلیلی ترانه‌سرایان آلبوم «تو آزادی» هستند و در یک قطعه از شعر خیام استفاده شده است. سجادی در فرهنگسرای نیاوران از این آلبوم خود رونمایی کرد.

«یعنی درد»
در آخرین ماه فصل بهار آلبوم «یعنی درد» رضا صادقی منتشر شد، آلبومی که با دغدغه هایی اجتماعی در فضایی متفاوت حول مسائل شهری و اجتماعی از صادقی شنیده شد. در این آلبوم خواننده آن در کنار بابک بابایی، صابر قدیمی، حدیث دهقان، محمدعلی شیعاوی، محسن حق نظری به سرودن ترانه پرداخته و در چندین قطعه نیز آهنگسازی را برعهده داشته است. این اثر در 12 قطعه تحت امتیاز موسسه صوت «آوای هنر» روانه بازار گشته است.

«من که خوشبختم»
نخستین اثر بهزاد الماسی در خرداد ماه 96 انتشار یافت. این ترانه سرا و خواننده، آهنگسازی هشت قطعه آلبومش را خود انجام داده و از ترانه امیر قزوینی در کنار ترانه های خودش استفاده کرده است. «من که خوشبختم» آلبومی در سبک پاپ است که در قسمت هایی به موسیقی راک نیز نزدیک می شود. این آلبوم با تنظیم نوید نقره زاد توسط موسسه فرهنگی-هنری «آوای شباهنگ» منتشر شده است.

«هوادار»
نوبت انتشار اولین آلبوم شهرام میرجلالی نیز به خرداد ماه 96 افتاد و در روز های ابتدایی این ماه او آلبومش را با 14 قطعه منتشر نمود.  سید محمد کاظمی، مهرزاد امیرخانی، صابر قدیمی، ناصر حامدی و بهروز کشاورز ترانه سرایان هوادار هستند و  بهنام کریمی، محمد علیزاده، شهاب اکبری، میلاد ترابی و شهاب رمضان به عنوان آهنگساز با میر جلالی همکاری کرده اند. این اثر توسط موسسه «طنین آهنگ پارس» و به تهیه کنندگی علی شاه صمدی به بازار موسیقی کشور عرضه شده است. این خواننده پاپ برای فیلم سینمایی «شاخ کرگردن» به کارگردانی محسن محسنی نسب نیز دو قطعه اجرا کرده است.

آلبوم های سنتی متولد بهار

«فروغ»
آخرین اثر علیرضا قربانی «دخت پری وار» بود که در سال 94 منتشر شد و بسیار مورد اقبال قرار گرفت. خرداد ماه 96 او جدید ترین آلبوم خود را به نام «فروغ» منتشر کرد. نام فروغ از روی قطعه ای با همین نام که چندی قبل مورد استقبال قرار گرفته بود، گذاشته شده است. در این آلبوم سامان صمیمی بر روی اشعار فروغ فرخزاد، مولانا، مسعود کلانتری و علیرضا کلیایی آهنگسازی کرده و این ده قطعه به همت شرکت «آهنگ اشتیاق» تولید و تکثیر گشته است.

آلبوم ها تلفیقی متولد بهار

«هلهله در باد»
«هلهله در باد» اثری از بهرنگ قدرتی است که در سبک موسیقی تلفیقی در بهار 96 منتشر شد. آهنگسازی این اثر بر عهده بهرنگ قدرتی بوده است و نوازندگانی چون میثم مروستی، بهرنگ قدرتی، رامبد شیخ لاری، آرش زنگنه، الهام تفرشیان، رضا عسگرزاده، پرویز وزیری، پاشا هنجنی، مهدی دانایی و ... او را در تهیه آلبوم همراهی کردند. این آلبوم در ده قطعه توسط موسسه فرهنگی-هنری سی لحن به بازار موسیقی کشور عرضه شده است.

تکنوازی ها و موسیقی فیلم های متولد شده در بهار

«بی راهه راه»
این آلبوم موسیقی حاصل آهنگسازی نوید نقره زاد است که در 9 قطعه شنیده شده است. این اثر از آهنگساز نامزد شده در جشنواره فیلم داخلی و شرکت کننده مسابقات بین المللی در حالی روانه بازار شد که نگرشی مینیمالیسم و فیوژن دارد. «بیراهه راه» از سوی موسسه فرهنگی هنری «آوای شباهنگ» به مدیریت «علیرضا تجویدی» روانه بازار موسیقی کشور شده است.

«از نهان تا بیکران»
نیلوفر محبی پس از سال ها فعالیت در عرصه نوازندگی، آلبوم شخصی خود را منتشر کرد. در این آلبوم آهنگسازی و تنظیم قطعات را خودش به عهده گرفت، در کنار او سید بهنام ابطحی، آستور پیاتزولا به عناون آهنگساز و سید بهنام ابطحی، میثم مروستی به عنوان تنظیم کننده قرار گرفتند. «از نهان تا بیکران» نام اثر اوست که با محوریت تکنوازی ساز ویولن تهیه شده و شامل نه قطعه در فضا های متفاوت است.

آلبوم های پاپ متولد تابستان

«باور»
تیر ماه 96 آلبوم موسیقی سعید پاشا با نام «باور» روانه بازار موسیقی شد. آلبومی با دوازده قطعه که در آن چهره های مطرحی نیز حضور دارند. امیر یگانه، میلاد خسروی، بهار، اسماعیل کلانتری ترانه سرایان این آلبوم هستند و امیر یگانه، سعید پاشا این قطعات را آهنگسازی کرده اند. پاشا در زمینه تنظیم نیز از سیاوش صدری، زانیار خسروی بهره برده است. قطعاتی چون دل از دل من نکن، حال غم‌آلود، احساس عجیب، حس تازه، شب‌های سردم، تو با منی، اینو خوب میدونم، منو نمیخواد، ... در این آلبوم قرار دارند.

«دیونه بازی»
پس از انتشار «این خیابونا» و «هربار این درو» گروه موسیقی «ماکان» در حالی به انتشار نخستین آلبومش پرداخت که چندی بعد قرار بود برای نخستین بار روی صحنه برود. این آلبوم شامل 12 قطعه است که ترانه سرایان آن ماکان بند، آرش عدل پرور و مهشاد عرب بودند و ساخت ملودی را نیز ماکان بند و آرش عدل پرور عهده دار بوده اند.  گروه «ماکان» که جزء گروه های محبوب این روز هاست از امیر مقاری و رهام هادیان تشکیل شده است و نخستین آلبوم خود را تحت امتیاز موسسه فرهنگی-هنری «آوازی نو»  عرضه کرد.

آلبوم های کلاسیک متولد تابستان

«ره رویا»

آلبوم موسیقی کلاسیک «ره رویا» به خوانندگی امیر حسین طائی شهریور 96 منتشر شد. تهیه کننده این آلبوم کلاسیک سپهر صاحبی است. محسن ملا قدیمی ترانه سرایی اثر را بر عهده داشته و امیرحسین طائی و آرمین تاج بخش آهنگسازان و تنظیم کنندگان قطعات بوده اند. «ره رویا» در هشت قطعه به همت انتشارات «رنگین کمان هنر جوان» روانه بازار موسیقی شد.

آلبوم های الکترونیک متولد تابستان

«بی مقدمه»

اشکان صدیق آذر نخستین آلبوم الکترونیک خود را در تابستان 96 منتشر نمود. این آلبوم شامل 9 قطعه با نام‌های «بی‌مقدمه»، «تبریز دراما»، «آسمان ویتامینی»، «کنج»، «دروغ»، «فراموش شده»، «مونار»، «جاذبه» و «خونه» است. اشکان صدیق آذر که با نام «اشکام» در زمینه موسیقی فعالیت کرده است، این اثر را به تهیه کنندگی صدرالدین حسین خانی به بازار موسیقی روانه کرده است.

آلبوم های تلفیقی متولد تابستان

«مدّ و نای»

دنگ شو دومین آلبوم رسمی خود را در بازار موسیقی به اسم «مدّ و نای» تابستان سال 96 منتشر کرد. در این آلبوم آیدین آغداشلو (نقاش، گرافیست، نویسنده و منتقد فیلم) در آن دکلمه کرده است. مد و نای در برگیرنده ده قطعه با نام‌های «باد گناهکار»، «خطا کردم»، «خطا نیست»، «عطار»، «چی‌زی»، «به شط»، «خلیج»، «حباب»، «خورشید می‌شوم» و «آخر قصه» است. ترانه سرایی این اثر را هم طاها پارسا عهده دار بوده است.

«ساز تنهایی»
ام کلثوم رضایی که با نام هنری آلاء فعالیت می کند، در تابستان 96 آلبوم «ساز تنهایی» را منتشر نمود. ساز تنهایی آلبوم موسیقی با ترانه ها و دکامه های آلاء است. این آلبوم در بردارنده 28 شعر از اوست که آن ها را دکلمه کرده و به تهیه کنندگی خود وارد بازار موسیقی کرده است. در ضمیمه این مجموعه دفترچه ای حاوی متن اشعار وجود دارد.

آلبوم های محلی متولد تابستان

«ته خاطره»

«ته خاطره» آلبومی در زمینه موسیقی محلی مازندرانی است که تابستان 96 وارد بازار موسیقی کشور شد. اکبر رستگار که خواننده این اثر است، آهنگسازی آن را نیز بر عهده داشته است. در این آلبوم از اشعار کیوس گوران، رمضان رستگار، کاظم صداقتی، فریده یوسفی، توران آرام، صادق ربیعی دشتیان و محمد جوادیان (وهمن کوتنایی) استفاده شده است. این آلبوم با هشت قطعه و از سوی موسسه فرهنگی-هنری «پدیده هنر آلاء» منتشر گشته است.

آلبوم های پاپ متولد پاییز

«جز عشق نمی خواهم»

علیرضا عصار که سال گذشته پس از چندین سال دوری از موسیقی دوباره روی صحنه بازگشته بود، پاییز 96 آلبوم خود را با عنوان «جز عشق نمی خواهم» منتشر نمود. این آلبوم موسیقی اش را از علیرضا افکاری، پویا نیکپور، گروه دارکوب و امیر توسلی گرفته است و در زمینه ترانه از ترانه سرایانی مانند روزبه بمانی، حافظ ایمانی، افشین مقدم، سعید امیر اصلانی استفاده کرده است.  عصار خود در این آلبوم به آهنگسازی پرداخته و یک قطعه با شعری از مولانا در آلبوم گنجانده شده است. این خواننده لحن حماسی اش را در این اثر خود نیز حفظ کرده و به مسائلی اجتماعی هم پرداخته است.

آلبوم های سنتی متولد پاییز

«گردش جام»

«گردش جام» نام آلبومی سنتی است که در آبان 96 منتشر شد. میروحید رادفر، میرتوحید رادفر خالقان این اثر در 9 قطعه هستند. میروحید رادفر به نوازندگی تنبور پرداخته و میر توحید راد فر نوازنده ساز های کوبه ای بوده است. اشک پروانه، گردش جام، مویه، زرتشتی، قدح، سماع آتش، مهتاب، خسروانی و سوار سوار نام قطعات این آلبوم هستند. گردش جام به تهیه کنندگی صدرالدین حسین خانی روانه بازار موسیقی کشور شده است.

«امشب کنار غزل های من بخواب»
همایون شجریان نام این اثر خود را در حالی از کتاب «امشب کنار غزل های من بخواب» افشین یداللهی گرفته است که تمامی اشعار این آلبوم را از اشعار این شاعر فقید استفاده کرده است. این آلبوم در 16 قطعه ساخته شده و آهنگسازی آن را فردین خلعتبری عهده دار بوده است. «امشب کنار غزل های من بخواب» آبان ماه 96 به همت «هنر اول» پخش شد.

آلبوم های راک متولد پاییز

«شمال و جنوب»

این آلبوم اولین اثر گروه «کروک» است که پس از سه سال با قطعاتی در سبک های فیوژن، الکترونیک، پاپ-راک، کانتری و هارد-راک پاییز 96 شنیده شد. امیر یوسف اکبرزاده  و امیر باوفا ترانه سرایان این اثر هستند و آهنگسازی آن را امیر باوفا عهده دار بوده است. در قطعه «سقف سما» که شعر آن از اشعار مولانا انتخاب شده، محمد نورپیما به عنوان خواننده مهمان در این آلبوم حضور داشته است.

آلبوم های پاپ متولد زمستان

«و اینک عشق»

این آلبوم اثری از بابک رادمنش است که درآن سامی یوسف به عنوان خواننده مهمان حضور دارد. ترانه‌های این مجموعه توسط بابک رادمنش، هاتف اصفهانی، روح‌الله همتی و پیام ربیعی سروده شده و یک ترانه نیز از ترانه های قدیمی آذربایجانی دارد. رادمنش در این اثر به فضایی عاشقانه و عارفانه پرداخته و 12 قطعه آلبوم را به تهیه کنندگی ایوب صادقی و موسسه فرهنگی-هنری «صدای هنر» عرضه کرده است. این آلبوم اولین همکاری این پدر و پسر نیست و سامی یوسف در آلبوم «دلا» نیز در کنار وی قرار داشته است.
 منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q