۱۴۰۳ چهارم ارديبهشت - 11:46 ق.ظ

نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی در تالار وحدت برگزار شد

نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی در تالار وحدت برگزار شد
نوای فارس- مهرنوش گرمابی: ساعاتی پیش علی ترابی رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجربه همراه شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر شدند تا در مورد برنامه ریزی ها وتغییرات به وجود آمده در روند برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فخر به ارائه توضیحات بپردازند.

در ابتدای این نشست رسانه ای شاهین فرهت دبیر اجرایی  جشنواره ضمن ابراز خرسندی خود را از حضور در جشنواره سی و چهارم عنوان کرد:من به دلایل مختلف سال ها در جشنواره حضور نداشته ام و امروز بسیار خرسندم از این که امروز می توانم با تاکید بر روی موسیقی کلاسیک در جشنواره حاضر باشم. هرچند هر دوره تم خاص خودش را دارد با این حال من همیشه علاقه مند بوده ام تا آثار سولسیت ها و آهنگسازان ایرانی را به دنیا معرفی کنم و در این جشنواره نیز تلاش خواهم کرد که آثار کلاسیک و آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم. چون من جز موسیقی کار دیگری نکرده ام ودوست دارم تا آثار جوانان و آهنگسازان با تجربه ایرانی در جشنواره گنجانده شوند.

او تاکید داشت: من هیچ گاه دلتنگ اجرای آثار بزرگان موسیقی جهان نبوده اما ما در ایران پس از مرگ هنرمندان آثارشان نابود می شود من در جشنواره خواستار اجرای آثار این بزرگان هستم.

او در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص بخش پژوهشی نیز گفت: ما همواره در بخش اطلاعات موسیقایی مشکل داشته ایم و در وهله اول تلاش خواهیم کرد تا با برگزاری میزگرد تحت عناوین مختلف در راستای اطلاع رسانی درست و موثر گام برداریم.

وی تاکید کرد: موسیقی پاپ جز موسیقی های پرطرفداراست و ما از حضور هنرمندان در این بخش استقبال خواهیم کرد و به نظرم بهتر است موسیقی پاپ درجه بندی شود تا بهترین های این حوزه در این بخش از جشنواره به اجرای برنامه بپردازند.

این هنرمند با اشاره به صدای نامناسب سالن ها نیز گفت: من از اجرای موسیقی گله مند هستم. من سال ها است که برای شنیدن موسیقی به سالن های کنسرت نمی روم چرا که معتقدم شرایط نواختن سازهای ایرانی به گونه ای است که آن ها را فقط باید در جمع های کوچک چند نفره اجرا کرد و موسیقی که در سالن های چند هزار نفری و با کمک دستگاه ها تقویت می شوند موسیقی زنده محسوب نمی شود اما در مورد اکستر موسیقی ملی ایران اطمینان خاطر را به مخاطبان می دهم. که موضوع در مورد این ارکستر صدق نمی کند.

فرهت همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص تهیه آرشیو موسیقایی جشنواره فجر اذعان داشت:
من درسال های اولیه جشنواره تلاش کرده ام تا اجرا ها آرشیو کاملی را تهیه کنم که در صورت تمایل می توانم آن را در اختیار سایرین قرار دهم.
فرهت در خصوص جایزه باربد نیز توضیح داد: من اطلاع چندانی در مورد جایزه باربد ندارم. معمولا در جشنواره های این چنینی در سرتاسر دنیا موضوعی تحت عنوان جایزه وجود ندارد و اهدای جوایز بیشتر در مسابقات صورت می گیرد و اصل بر شکوفایی هنرمندان است نه مسایل دیگر، من تاکنون در فستیوال های بسیاری شرکت کرده ام به طور مثال در فستیوال الیزابت جایزه ای که به عنوان تشویق برای هنرمندان در نظر گرفته می شود اجرا ونشر آثارشان به صورت بین المللی است.

در ادامه این نشست که درست یک روز پس از درگذشت مراد علی سالار احمدی، هنرمند موسیقی نواحی برگزار گردید، به این خواننده فقید موسیقی نواحی تقدیم شد.

علی ترابی رئیس جشنواره سی و چهارم با اشاره به تدوین آیین نامه جشنواره گفت: ما درسی و چهارمین دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجرخود را ملزم به تدوین آیین نامه دانسته ایم و خوشبختانه این امر در این دوره مبنای کار ما قرار گرفت و موفق شدیم با نظرخواهی از بزرگان موسیقی و صاحب نظران آیین نامه جشنواره را تدوین نماییم.

او ادامه داد: متاسفانه به دلیل بروز مشکلات اقتصادی پیش آمده فعلا مشخص نیست که چه مقدار ارز در بخش بین الملل جشنواره در اختیار ما قرار داده خواهد شد اما امیدوارم در زمان باقی مانده بتوانیم بهترین استفاده را از شرایط موجود داشته باشیم و کارها را جلو ببریم.

ما بر مبنای استقبال از فراخوان به مرور مشخص خواهیم کرد که چه بخش هایی در جشنواره امسال حضور دارند و تصمیم گیری در مورد تعداد گروه ها و بخش های آن کمی زود است.

اما این قول را می دهم که بخشی حذف نخواهد شد. اما نمی توانیم با شرایط اقتصادی موجود بخش های تازه ای را به جشنواره اضافه کنیم.

وی افزود: در جشنواره سی و چهارم نیز تلاش خواهیم کرد تا مسایل مربوط به بودجه را به صورت شفاف بیان کنیم. البته در این بخش معذوریت هایی را خواهیم داشت به هرحال کار هنری ظرایف خاص خودش را دارد و ما نمی توانیم رقم دستمزد هنرمندان و آثارشان را اعلام نماییم.

ترابی همچنین در خصوص جوایز جشنواره امسال نیز گفت:در بخش تجلیل از هنرمندان در طول سال خانه موسیقی و سایت موسیقی ما با برگزاری مراسم هایی جوایز بسیار معتبری را به هنرمندان اهدا می نماید و فکر می کنم که شایسته نیست وزارت ارشاد و دفتر موسیقی به این بخش ورود نماید.

علی ترابی رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجربه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نحو مدیریت جشنواره سی و چهارم نیز گفت:امیدوارم امسال هم بتوانیم جشنواره ای با کیفیت و در شان موسیقی را برگزار نماییم. هر چند سعی خواهیم کرد تا از تجارب سال های قبل نیز بهر ببریم و این قول را می دهم که در برگزاری جشنواره به کیفیت و بحث شفاف سازی اهمیت ویژه ای دهیم.

او ادامه داد: ما به زودی با راه اندازی سایت رسمی جشنواره و بارگذاری آرشیوه سی و سه دوره قبلی جشنواره، فراخوانی را اعلام خواهیم کرد و از تمام گروه های موسیقی دعوت می نماییم تا ما را همراهی کنند.

او افزود: رامین صدیقی به عنوان مشاور بخش بین‌الملل در این دوره جشنواره حضور خواهد داشت. به طور جدی پیگیر مذاکرات با گروه‌های خارجی هستند، از کانال‌های دیگری هم پیگیر هستیم. ما مشکل زمان و ارز داریم و نمی‌دانیم چقدر ارز به ما تخصیص داده خواهد شد. امیدوارم از بودجه محافظت کنیم و بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

صارمی دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: امسال هم تلاش کرده ایم تا در سالن های وحدت، رودکی وسایر سالن هایی که تحت پوشش وزارت ارشاد می باشند برنامه اجرا کنیم.  و سعی خواهیم کرد تابه حضور مراکز آکادمیک از قبیل دانشگاه ها، هنرستان هاو ... توجه ویژه ای داشته باشیم و برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز برنامه های ویژه ای داریم که در زمان مقرر اطلاع رسانی خواهیم کرد.

صارمی دبیر اجرایی جشنواره در خصوص نحوه انتخاب سالن های این جشنواره توضیح داد:ما برج میلاد را برای اجراهای پاپ جشنواره در نظر گرفته ایم و هنرمندان این بخش می خواهم تا از طریق کانال های ارتباطی شان پوشش تبلیغاتی مناسبی را برای اجراهای این بخش از جشنواره انجام دهند.

وی تاکید: در فراخوانی که به زودی منتشر خواهد شد ما هیچ ژانری را مشخص نکرده ایم و تمام اجناس موسیقی می توانند در جشنواره حضور داشته باشند و من فکر می کنم این رویه امکانی را فراهم می کند تا تمام گروه ها بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند و در انتخاب سالن ها معتقدم که باید سالن با نوع موسیقی که قرار است در آن اجرا شود سنخیت داشته باشد.

او در خصوص فروش بلیت های جشنواره نیزگفت: فروش بلیت های اجراها در طول سال فراز و فرود های بسیاری دارد که جشنواره هم به طبع متاثر از این جریان خواهد بود.

علی ترابی در خصوص اعمال نظرهای سلیقه ای در تدوین آیین نامه و انتصاب های جشنواره عنوان کرد:پیش نویش های آیین نامه در یک روند شفاف و حتی پیش از حضور من در این کارگروه تدوین شده بود ما از دانشگاهیان، اعضای انجمن موسیقی و خانه موسیقی کمک گرفتیم و پس از کامل شدن آیین نامه به صورت کامل در روی سایت قرار گرفت و از ابتدا همه چیز کاملاً شفاف شکل گرفت و قطعا اگر مشکلی بود به هیچ وجه نمی توانست در مقابل انتقادات ایستادگی کند و در انتصاب ها هم به هیچ وجه سلیقه ای برخورد نشد ما با گزینه های مختلفی صحبت کردیم و در نهایت با انتصاب جناب فرهت موافقت شد.

اما در ادامه این نشست خبری پرسش هایی در خصوص حواشی انتشار آلبوم «ابراهیم» محسن چاووشی و اجرای خیابانی همایون شجریان نیز مطرح شد:علی ترابی در پاسخ به این سوالات عنوان کرد اشعار آلبوم «ابراهیم» در تاریخ 6/5/1396برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی ارجاع داده شد و پس ازآن با توجه به نیاز به اصلاحات شرکت تولید کننده درخواست مجددی در این خصوص برای ما ارسال نکرد.

روز گذشته تقاضای بازنگری اشعار آلبوم چاوشی به دست من رسید. از پنج مورد اصلاحیه چاوشی، سه مورد را با مسوولیت خودم مجوزدادم در دو قطعه برخی اصلاحات داریم که خط قرمز ماست. کتاب شعر منتشر شده را ندیدم، اگر چاپ هم شده باشد در حوزه موسیقی مبین مجوز نیست. هنوز موسیقی این آلبوم به دست ما نرسیده است. توصیه ما به هنرمندان این است که پیش از شروع کار نسبت به گرفتن مجوز اشعار اقدام کنند و باتوجه به ساخت آلبوم آقای محسن چاووشی در خارج از کشور ایجاد تغییرات در این آلبوم برای سازندگان آن هزینه بسیارزیادی دربرخواهد داشت. اما با توجه به روحیه ای که از آقای چاووشی سراغ دارم قطعا این مشکلات به زودی برطرف خواهدشد.

دو نامه از همایون شجریان به دست ما رسید؛ مضمون نامه اول درخواست بر این بود که در پارک‌ها و اماکن عمومی مجوز کنسرت صادر شود، ما پاسخ دادیم که ضمن استقبال مجدد متاسفانه اختیار پارک و دیگر مکان‌های عمومی شهر را نداریم. در نامه دوم به شکل محدود به چند پارک اشاره شده بود اما تا زمانی که یکی از مسوولان شهرداری به عنوان متولی پارک‌ها و مکان‌های عمومی به ما نامه نزند نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم .و تا این لحظه از هیچ مدیری نامه‌ای به دست ما نرسیده است. من از مسئولان شهرداری خواهش می‌کنم در صورت تمایل موافقت خود را به شکل مکتوب اعلام نمایند.

جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 30 بهمن ماه 1397دربرج میلاد، تالاروحدت، رودکی و... به دبیری هنری شاهین فرهت و دبیری اجرایی شهرام صارمی در شهر تهران برگزار می شود.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q