۱۴۰۳ سي فروردين - 02:03 ب.ظ

از «بازی تاج و تخت» تا موسیقی آذربایجان در تالار وحدت

از «بازی تاج و تخت» تا موسیقی آذربایجان در تالار وحدت
نوای فارس: کنسرت ویلن امین غفاری به همراهی ارکستر فیلارمونیک باکو، به رهبری وحید علیپور در شامگاه بیست و سوم مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این کنسرت که به همت موسسه آوای حنانه برگزار  گردید، گلچینی از قطعات فولکلوریک آذربایجان، چند قطعه از موسیقی فیلمها و سریالهای مطرح جهان و چند قطعه از آثار موسیقی کلاسیک جهان برای حاضرین در تالار وحدت اجرا شد.

چینش و انتخاب مجموع قطعات متعلق به رپرتوار این کنسرت بگونه ای بود که کنسرت شب گذشته امین غفاری را دچار بحران هویتی و زیبایی شناختی کرده بود. و تشخیص اینکه مخاطب حاضر در سالن شنونده موسیقی کلاسیک است یا پاپ و یا فولکلور تا حد زیادی از کیفیت کنسرت این نوازنده نام آشنا و جوان کاسته بود.



اما علیرغم این چندگانگی رپرتوار نوازندگی سطح بالا و با کیفیت مطلوب امین غفاری در این کنسرت غیر قابل انکار بود.

در این کنسرت قطعاتی از بهترین های موسبقی متن فیلم نظیر سینما پارادیزو و سریال مشهور بازی تاج و‌تخت با تکنوازی ویلن امین غفاری و همراهی ارکستر فیلارمونیک باکو به زیبایی اجرا شد که به اعتقاد نگارنده بهترین اجراهای مربوط به این کنسرت بود.

یکی از نقاط ضعف کنسرت دیشب امین غفاری عدم برخورداری از دینامیک مطلوب ارکستر بسیار جوان فیلارمونیک باکو بود. شاید اگر این ارکستر جوان تحت امر رهبری با تجربه تر قرار میگرفت شرایط بگونه ای دیگر رقم میخورد. به هر شکل آنچه از ارکستر فیلارمونیک باکو به گوش رسید چنان شاهکاری نبود که از عهده نوازندگان داخل کشور خارج باشد. بگونه ای که انتخاب این ارکستر که نام شهر باکو را که یاد آور ارکسترهای مطرح این شهر بود، تا حد اقدامی صرفا تیلیغاتی و تجاری پایین آورد.



همانگونه که پیشتر گفته شد، در این کنسرت قطعاتی از بین آثار مطرح موسیقی کلاسیک جهان، موسیقی آذربایجان و موسیقی متن فیلمهای سینمایی اجرا شد. قطعاتی نظیر « اورتور کوراغلو ساخته اوزیر حاجی بیگف»، «پرلود و آلگرو اثر فریتز کرایسلر با تنظیم مهدی پناهی»، موسیقی متن فیلم «سینما پارادیزو اثر جاودانه انیو موریکونه با تنظیم حسین معنمدی»، « کاپریچیو آذربایجان اثر فکرت امیرف»، « والس بهار اثر امین غفارب و تنظیم مهدی پناهی»، « ساری گلین»، موسیقی متن سریال « بازی تاج وتخت» اثر رامین جوادی با تنظیم نه چندان حرفه ای مهدی پناهی، هورا استکاتو ساخته دینیکو و تنظیم مهدی پناهی، روندو کاپریچو اثر سنت سان، عید شهرزاد از باله هزار و یک شب اثر فکرت امیرف و چارداش ساخته زیبای مونتی با تنظیم مهدی پناهی.

در انتها خاطر نشان میسازد که از این اجرا هنرمندان مطرح موسیقی ایران از جمله همایون رحیمیان، ابراهیم لطفی، پدرام فریوسفی، سیاوش ظهیرالدینی، شهرداد روحانی ( که از جایگاه ویژه یا اصطلاحا شاه نشین این اجرا را دید) و سهیل سلیم زاده دیدن کردند.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q