۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 03:28 ق.ظ

از بین رفتن فنون اساتید سازنده ساز

از بین رفتن فنون اساتید سازنده ساز
نوای فارس- مهرنوش گرمابی: امیر طاهری مدرس آموزش ساز و نوازنده ویولن است. او از مدت ها پیش و به دلیل ضعف در سیستم آموزشی و نیز حفظ اصول اولیه ساختن ساز و با توجه به نیازهای هنرجویان تصمیم به یادگیری این حرفه هنری می نماید و در این راه از اساتید به نام درخواست می کند تا او را به شاگردی بپذیرند. اما به سبب حساسیت های اساتید و محفوظ داشتن فنون ساختن ساز از ورود هنرجویان به داخل کارگاه های ساخت ساز ممانعت به عمل می آوردند. اما تمام این دلایل باعث نشد تا امیر طاهری دست از کوشش خود بردارد او پس از سال ها تلاش، آموزشگاه «ماهون» را با رویکرد ساخت ساز ویولن تاسیس نموده است.

امیر طاهری موسس اولین آموزشگاه ساخت ساز درمورد شروع فعالیت های موسیقایی وعلاقه اش به این حرفه توضیح داد: من فعالیت های هنری ام را از 16 سالگی با نوازندگی ساز ویولن زیر نظر استاد تقی بهبودی شروع کردم و پس از آن مدتی نیز نزد استاد محمد رضا اتابکی تحت تعلیم قرار گرفتم وسرانجام در سال 1389 دررشته ویولن ایرانی فارغ التحصیل شدم. به خاطر دارم، به پیشنهاد یکی از اساتید تصمیم گرفتم که سازم را ارتقا بدهم و به همین خاطر برای تهیه ساز نزد استاد قاسم قومی رفتم و در آنجا با شیوهای ساخت ساز آشنا شدم و به مرور علاقه به ساختن ساز در من شکل گرفت و در تمام این سال ها من تلاش کردم تا این آموزش را نزد اساتید سازنده ساز فرا بگیرم اما به دلایل مختلف خیلی سخت به من اجازه حضور در کارگاه ها را می دادند.

او ادامه: یقیناً تا سازی وجود نداشته باشد موسیقی به وجود نمی آید و از همان روزها این جرقه در ذهن من زده شده تا این حرفه را بیاموزم و این وضعیت را اصلاح کنم. در کشورهای پیشرفته آموزشی مدارسی مختص آموزش ساختن ساز وجود دارد و مقاله های بسیاری را در این رابطه تا به امروز منتشر کرده اند و در دسترس علاقمندان قرار داده اند اما متاسفانه فنون بزرگترین اساتید سازنده ساز در ایران مثل یحیی عطار، استاد ناظمی و... وقتی از دنیا رفتند، کلیه این اطلاعات را هم با خودشان بردند. من با کمک های آقای قاسم قومی وارد این راه شدم و در ادامه راهم تصمیم گرفتم با اساتید اروپایی وارد مذاکره بشوم و از طریق ارسال ایمیل توانستم با چند تن از اساتید ارتباط برقرار کنم و از طریق این مکاتبات اقدام به ساختن ساز کردم و با آزمون و خطاهای بسیار تلاش می کردم به نتیجه برسم؛ بعد از آن با برندهای جهانی و روال مدارس اروپایی بیشترآشنا شدم و به عضویت انجمن ویولن آمریکا در آمدم و مصمم تر شدم تا این کار را در ایران انجام دهم.

طاهری همچنین گفت: به مراکز مختلفی برای تهیه مجوزهای تاسیس آموزشگاه ساز سازی، مراجعه کردم اما به طبع چون این کار در ایران سابقه نداشت، آیین نامه هایی نیز برای صدور مجوز تعریف نشده بود من ابتدا مجوز کار با صنایع چوبی را از اراده فنی و حرفه ای دریافت کردم اما این مجوز با نوع و شیوه کاری ما اصلا مناسب نبود و در رفت و آمد های من در وزارت ارشاد و برگزاری جلسات متعدد با مدیر کل دفتر آموزش داشتیم و در نهایت این رشته تصویب شد.

من از سال 1380 کاملا به صورت تجربی آموزش ساختن ساز را فرا گرفتم و از آن زمان تاکنون در نمایشگاه های مختلفی شرکت کردم. در نمایشگاه برندهای برتر در سه دوره متوالی برند نمونه ویولن کشور را از آن خود کردم. در حال حاضر با چند مدرسه ساز سازی در کشور کانادا همکاری می کنم.

وی تاکید داشت: آموزش ساختن ساز در ایران به صورت آکادمیک وجود نداشت و این رشته کاملا جدید است من فکر می کنم یک مقدار آشنا کردن مخاطبان با این رشته احتیاج به زمان و همچنین تبلیغات گسترده دارد. آموزشگاه «ماهون» در تمامی رشته های موسیقایی هنرجو می پذیرد و در کنارش ما  آموزش ساختن ساز ویولن را به صورت حرفه ای دنبال می کنیم.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q