۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 09:26 ق.ظ

تفاوت‌های عمده استاد شجریان با دیگر هنرمندان

تفاوت‌های عمده استاد شجریان با دیگر هنرمندان
نوای فارس: کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده برجسته موسیقی ایرانی مواردی همچون آثار تکرارنشدنی، مراقبت از استعداد، تسلط و آگاهی و سابقه فعالیت را از ویژگی‌های برجسته محمدرضا شجریان دانست.

این نوازنده درباره دلیل ماندگاری استاد شجریان به ایرناپلاس گفت: دلیل اینکه کارهای قوی و قبلی استاد شجریان نسبت به گذشته بیشتر و درخشان‌تر در حافظه عاطفی مردم جا می‌افتد، این است که علاوه‌بر مهارت استاد و تسلط‌شان به آواز ایرانی، با هنرمندان بزرگی نظیر خانواده استاد یوسف زمانی (حسن و حسین یوسف زمانی) و استاد پرویز مشکاتیان و خیلی افراد دیگر کار کرده‌اند.

آثار تکرار نشدنی

ساکت بابیان اینکه آثاری که استاد شجریان در برنامه گل‌ها با هنرمندانی مثل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و استادان دیگر اجرا کرده، آثاری است درخور و قابل‌تأمل، اضافه کرد: این آثار در زمینه‌های مختلف است چون ارکستر به سبک گل‌ها، ارکستر به سبک ارکستر موسیقی ایران، تکنوازی ساز و آواز و دونوازی و سه نوازی و همچنین کارهایی که با استاد مشکاتیان و ناصر فرهنگ‌فر ارائه دادند. اینها آثاری هستند که فکر نمی کنم به این زودی در این ژانر تکرار شوند. به همین خاطر این آثار که با فکر و اندیشه و تمرین و ممارست مفاهیم کلیدی ایرانی ساخته و اجرا شده بود، آثاری است که هر چقدر بگذرد، بر ارزش و اعتبار و لطفشان افزوده می‌شود، به‌جای اینکه کمرنگ شود.

مراقبت از استعداد

این نوازنده تار دلیل دیگر ماندگاری استاد شجریان را شخصیت بی‌نظیر وی می‌داند و ادامه می‌دهد: مفاهیم موسیقیایی که در آن زمان مد نظر این بزرگان بود و آرامش و عشق و علاقه‌ای که به هیچ چیز جز فرهنگ ایران نگاه نمی‌کرد، باعث شده از استاد شجریان یک شخصیت فرهنگی بسیار کم‌نظیر و ویژه بسازد. فراموش نکنیم که استاد زیر نظر و با مراقبت دیگر هنرمندان به این جایگاه رسیده‌اند. خواننده‌ها به مراقبت احتیاج زیادی دارند تا استعدادهایشان هرز نرود و در زمینه‌های غیرهنری استفاده نشوند. چه بسیار در تاریخ داشته‌ایم هنرمندانی با استعداد خیلی زیاد که متأسفانه به هرز رفته‌اند. به هر روی استاد جزو این افراد نیست، به‌ویژه در آواز در زمان خودش با کمک هنرمندان بزرگی مثل مشکاتیان، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، یاحقی و دیگران به تجربیاتی دست پیدا کرد که شاید در کمتر هنرمند عصر ایشان ببینید.

تسلط و آگاهی استاد

ساکت در ادامه تأکید می‌کند که هیچ‌کدام از هنرمندان هم‌عصر استاد شجریان در زمینه آواز موسیقی ملی ایران به این درجه تسلط و آگاهی و آشنایی با مکاتب مختلف آوازی و ظرایف آواز ایرانی نرسیده بودند و ادامه می‌دهد: این ویژگی‌هایی که عرض کردم از استاد شجریان هنرمندی ساخته که نام و آثارش در حافظه عاطفی مردم ماندگار شده است. البته طبیعتاً یک سری آثار ممکن است در لابه‌لای آثار هنرمند باشد که این ویژگی‌ها را نداشته باشد. همه هنرمندان بزرگ مانند حافظ مولانا تا هنرمندان امروزی همه آثارشان می‌تواند جاودان و ماندگار نباشد، ولی شخصی که بتواند به‌عنوان یک هنرمند در حافظه تاریخی مردم بماند، نشان می‌دهد که بیشتر آثارش این ویژگی را داشته است.

سابقه همکاری

ساکت با ابراز تأسف از اینکه بیماری مانع از این شد که آلبوم «شادی آزادی» را با استاد شجریان تولید کند، گفت: قرار بود قطعه «شادی آزادی» آلبوم شود که متأسفانه بیماری ایشان این مجال را از مردم ما گرفت. وقتی با استاد شجریان کار می‌کنید، احساس می‌کنید موسیقی فوران و جوشش دارد. این است که لذت کار کردن را با ایشان دوچندان می‌کند. اما وقتی با خواننده‌های دیگری کار می‌کنیم، گاه احساس می‌کنیم با یک عدم اعتمادبه‌نفس صرفاً انجام وظیفه می‌کنند.
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q