۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 03:11 ب.ظ

آكادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه» افتتاح می‌شود

آكادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه» افتتاح می‌شود
نوای فارس: رابعه زند، نوازنده قانون و چنگ‌های باستانی، در تازه‌ترین كوشش خود آكادمی تخصصی ساز قانون ایرانی را تأسیس كرده و روز جمعه 30 آذر ماه همزمان با شب یلدا به طور رسمی افتتاح می‌شود.
این نوازنده قانون، پس از انتشار نخستین آلبومش، تمركز خود را بر تألیف كتابی برای این ساز و نیز تحقیق و پژوهش برای بهینه سازی تولید قانون معطوف كرده و از این رو تأسیس آكادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان نیز گام تازه‌ای در مسیر همین  هدف است.

رابعه زند درباره انگیزه شکل گیری این آكادمی می‌گوید:«دی ماه امسال سابقه تدریس من به بیست سال می‌رسد و تصور می‌كنم بعد از گذشت این سالها لازم بود كه كارم را به طور جدی و مستقل پیگیری كنم. از سوی دیگر تعداد هنرجویانم در این سالها آن قدر زیاد شده كه نمی‌توانستم پذیرای همه آنها در فضای خصوصی منزلم باشم. اما اینها فقط انگیزه‌های اولیه است. من در این مدت پژوهش‌های زیادی در زمینه ساخت ساز قانون ایرانی داشته‌ام كه قصد دارم حاصل آنها را در این آكادمی به علاقمندان ارائه كنم.»

او در ادامه با اشاره به اینكه در سال‌های اخیر موج تازه‌ای در تدریس قانون تركی راه افتاده است، گفت:«متأسفانه مدرسان و نوازندگان این ساز دیگر ردیف موسیقی دستگاهی تدریس نمی‌كنند و وقتی با آنها صحبت می‌كنیم لزومی در این كار نمی‌بینند در صورتی كه هیچ نوازنده سیتار هندی وجود ندارد كه راگای هندی را اجرا نكرده باشد. هر سازی در هر كشوری رپرتوار خاص خودش را دارد كه باید به هنرجویان تدریس شود. پس اگر ما هم معتقدیم كه قانون یك ساز ایرانی است و پیشینه آن به فارابی برمی‌گردد باید ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی را روی آن كار كنیم.»

یكی دیگر از فعالیت‌های آكادمی «رابعه» نمایش چنگ‌های باستان و تدریس «چنگ كودك» به عنوان ساز تازه طراحی شده این هنرمند است. رابعه زند در این باره تأكید می‌كند:« استاندارد شروع موسیقی برای بچه ها ساز پیانو است اما از آنجا كه این ساز قیمت بالایی دارد و همه خانواده‌ها استطاعت مالی خرید آن را نداردمن سالها مشغول طراحی ‌سازی با نام «چنگ كودك» و پژوهش روی آن بودم تا بتوانم از آن به عنوان جایگزینی برای «بلز» و پیانو استفاده كنم. این چنگ ها ده انگشت كودك را درگیر می‌كنندو طبیعی است آنچه برگرفته از هنر باستانی خودمان باشد اصالت بیشتری برای كودكانمان خواهد داشت.هنرجویان كودك در ایران سال‌های سال است كه موسیقی را با ساز فلزی غیر ایرانی آموزش می‌بینند كه صدای نسبتا آزار‌دهنده و به‌شدت قوی‌ای دارد كه در موارد بسیاری نتیجه مثبتی هم حاصل نمی‌شود. اما «چنگ‌كودك» جدای از آنكه كاملا ایرانی است از صدای بسیار خوشایندی نیز برخوردار خواهد بود كه به دلیل سادگی در نواختن، كودك را به موسیقی علاقه‌مند و تمامی انگشتان او را به ساز آشنا می‌كند. در این راه كودك می‌آموزد چگونه برای ساز احترام قائل شود و به آن فراتر از یك اسباب بازی كودكانه توجه كند.»

در آكادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه» علاوه بر تدریس قانون، نمایشگاهی برای این ساز (به تولید كشورهای مختلف مثل ایران، تركیه، ارمنستان و...) در نظر گرفته شده تا هنرجویان بتوانند تفاوت‌های آنها را به درستی دریابند. مضاف بر این چنگ‌های باستانی هم از جمله سازهایی هستند كه در نمایشگاه دائمی این آكادمی برای علاقمندان به نمایش درخواهند آمد. علاقمندان به شركت در كلاس‌های این آكادمی می‌توانند با شماره تلفن‌های 44207005 و ۰۹۱۰۱۸۱۸۸۰۵ تماس حاصل نمایند.

 
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q