۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 02:57 ب.ظ

ناگفته‌های میلاد کیایی از دیرباز موسیقی ایران / بهروز وثوقی ابتدا خواننده بود

ناگفته‌های میلاد کیایی از دیرباز موسیقی ایران / بهروز وثوقی ابتدا خواننده بود
نوای فارس: میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین‌های پیشکسوتی‌ست که ‌می‌توان به ایشان گفت استاد، چرا که ضمن سال‌ها فعالیت سطح بالای حرفه‌ای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی‌ست. در مورد غنای سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده‌یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.

این آهنگساز و نوازنده در تازه‌ترین گفتگوی خود به بیان خاطرات و چه بسا ناگفته‌هایی از دیربازِ موسیقی پرداخته است.

در آغاز این گفتگو به نام میلاد کیایی اشاره ‌می‌شود که با توجه به سن ایشان هنوز نا‌می‌ جوان و به روز است و ایشان از پدر خود یاد ‌می‌کنند که به هنر و فرهنگ والای ایرانی علاقمند بوده و حتی نام فرزندانش را از شاهنامه اختیار کرده است. او خاطر نشان ‌می‌کند: "پدر معتقد بوده فرزندانش باید با هنر نیز آشنا شوند و زندگی صرفا درس و چارچوب‌های کلیشه‌ای موجود در جامعه نیست، هنر لازمه زندگی است. البته خوب شنیدن، خوب حس کردن و خوب درک کردن در بخش‌های مختلف هنری هم ‌می‌تواند هنر باشد."

این موزیسین با سابقه توضیح ‌می‌دهد: "تا سن ۱۳-۱۴ سالگی نزد برادرم زنده یاد ایرج کیایی کلیه ردیف‌های موسیقی شناخته شده در آن دوران را فراگرفتم اما در سن ۱۵ سالگی به تبع شور و شر جوانی و تحت تاثیر این فکر که موسیقی در دایره تکرار قرار گرفته است، اقدام به نوآوری در سنتورنوازی کردم که اگر چه هم نسلان و جوانان از این موضوع استقبال ‌می‌کردند اما اساتید و بزرگان موسیقی انتقاد داشتند. اما همین سبک تا آنجا پیش رفت که سازفروشان اطلاع دادند بعد از انتشار و پخش آثارم تعداد زیادی ساز سنتور فروخته اند و علاقمندان زیادی به این ساز اقبال نشان داده اند. بعدها هم گروه کامکارها آثارم را ‌می‌شنوند و هوشنگ کامکار این سبک را به برادرانش به خصوص به اردوان انتقال ‌می‌دهد."

کیایی در این میان به زنده یاد محمدرضا لطفی، زنده یاد آغاسی، مجتبی میرزاده، محمد موسوی ، گلپا و دیگر موسیقیدانان اشاره ‌می‌کند. همچنین به گروه‌های موسیقی ای که تشکیل ‌می‌شود نگاهی داشته و یادی از گروه دوران نوجوانی خود ‌می‌کند، مثلثی که میلاد کیایی، زنده یاد بابک بیات و ایرج جنتی عطائی آن را تشکیل ‌می‌دادند و در آن سالها کیایی به بابک بیات تئوری موسیقی و بعدها سلفژ را آموزش ‌می‌داد، بیات در این گروه خوانندگی ‌می‌کرد و جنتی عطائی هم ترانه سرا بوده است. وی در این گفت و گو همچنین به موضوعی اشاره ‌می‌کند که شاید تا امروز بر بسیاری پوشیده بوده؛ اینکه بهروز وثوقی نیز با ایشان همکاری داشته و اساسا پیش از بازیگری به خوانندگی در گروه موسیقی وی مشغول بوده است.

در بخشی دیگر این گفتگو، میلاد کیایی با انتقاد از خواننده سالاری، اشاره ‌می‌کند: "این روند خواننده سالاری امروز متاسفانه در بسیاری جاها اپید‌می‌شده و رسانه‌هایی همچون رادیو فرهنگ هم به آن دامن ‌می‌زنند. این رادیو باید فرهنگ پروری را به جوانان یاد بدهد نه که با اعلام ناقص جزئیات هر اثری قبل از پخش و تنها با اشاره به خواننده قطعه، دیگر عوامل را نادیده گرفته و اطلاعات ناقص به مخاطب ارائه دهد."

میلاد کیایی در پایان مصاحبه مفصلش اشاره ای به زنده یاد پرویز مشکاتیان کرده و خاطر نشان ‌می‌کند: "نوازندگی سنتور این موزیسین متاثر از زنده یاد محمد حیدری بوده است، محمد حیدری از این امر گله مند و دل آزرده بودند که مشکاتیان هیچگاه نا‌می ‌از او نمی‌آورد."
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q