نوای فارس-نداسیجانی: این اولین بار نیست که به یک پروژه که توسط اهلش ساخته می شود، مجوز داده نمی شود تا دردسترس قرار بگیرد و قطعا آخرین نیز نخواهد بود.
بهروز غریب پور از پیشکسوتان عرصه موسیقی که سالیان بسیاری ماندگارترین اپراهای ایران مانند«لیلی و مجنون»، «حافظ»، «عاشورا» و «رستم و سهراب» و ...را از خود بر جای گذاشته است، این بار نمی تواند اپرای سعدی که از ابتدای تمرینات خود با حواشی بسیاری همراه شده بود را به صحنه ببرد.
اپرای عروسکی سعدی وقت و زمان و هزینه بسیاری را متحل شده تا به مرحله کنونی برسد و بتواند روی سن برود اما درآخرین لحظات و درست در روزهایی که عوامل آن خود را برای اجراهای متمادی آماده می کردند، موفق به دریافت مجوز خود نشد و از قرار معلوم نمی تواند اجرا شود.
قضیه از این قرار است که این اپرا قرار بود به جشنواره تاتر فجر سال گذشته برسد اما بنا به مشکلات مالی موفق به این حضور نشد. غریب پور خود در صحبتهایش اظهار داشته بود پس از آن غریبپور اعلام کرد که تلاش میکند با توافقهایی که با بنیاد رودکی صورت گرفته و منابع مالی که تامین خواهد اشد، این نمایش عروسکی را به جشنواره موسیقی فجر برساند که آن هم درنهایت اتفاق نیفتاد. حال که نزدیک به اجرای آن است به دلیل حضور صدای زن در آن و تکخوانی امکان دریافت مجوز نیست.
مدیرکل دفتر موسیقی در این باره گفته است: اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم.
پیروز ارجمند گفت: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمیتوانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تکخوانی بهصورت همخوانی انجام یا حذف شود.
روز گذشته ایسنا دراین باره نوشت: در آخرین روزهای سال گذشته و در شرایطی که این کارگردان تئاتر از آماده شدن کارش خبر میداد، گفت که اپرای عروسکی سعدی همزمان با بزرگداشت این شاعر در روز اول اردیبهشتماه در شهر شیراز رونمایی میشود، اما حاشیههایی پیش آمد که ابتدا اجرای این نمایش را در هالهای از ابهام فرو برد و بعد هم با تاکید مدیر کل دفتر موسیقی مبنی براینکه به این اپرای سعدی مجوز اجرا نمیدهد، به نظر میرسد کل کار منتفی شده است.
اما در ادامه این حواشی غریب پور اظهارکرده است برخی گروهها و سایتها تهدید کردهاند که در صورت حضور گروه نمایشی «اپرای سعدی» با آنها برخورد میکنند، آن هم مشابه برخوردی که با علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در شیراز شد.
در حالی بهروز غریب پور این مساله را عنوان می کند که سرپرست گروه نمایشی «آران» دلیل این مساله را حضور سحر محمدی و تکخوانی او دانسته و در این باره تاکید کرده است این هنرمند که به عنوان بازیگر- خواننده و در واقع آواگر در نمایش حضور دارد، نقش خواهر منصوربن حلاج را ایفا میکند، اما مسئله اینجاست که گویا عدهای تصور کردهاند، او قرار است بهصورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند که اصلا این طور نیست.
او همچنین گفته است: خانم محمدی همانند دیگر افرادی که به جای هر کدام از عروسکهای نمایش بازی کردهاند، نقشی را بر عهده داشته و ما از هیچ اصولی عدول نکردهایم. در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقشها به شکلی فاخر گفته میشود و لهو و لعبی در کار نیست.
اپرای سعدی که قرار بود اوایل هفته در شیراز برگزار شود ، نیازمند مجوز تهران بود که در همین راستا مسولان نظارت و ارزشیابی مرکز نمایشی از این اپرا بازدید کردند تا دستوارت لازم برای صدور مجوز ان داده شود.
غریب پور رفتار و برخورد مسولان بازبینی را محترمانه دانسته و اظهارکرده است: آنها اجرای اپرای سعدی را بلامانع دانستند، اما در عین حال گفتند که براساس تماس تلفنی که با آنها گرفته شده است، نمیتوانند با وجود تکخوانهای زن مجوزی صادر کنند.
زمزمه ها حاکی از آن است که مسولان نمایشی وزارت ارشاد این اپرا را به لحاظ نمایشی بلامانع برای دریافت مجوز می دانند در حالی که دفتر موسیقی به دلیل تکخوانی زن این امکان را به عوامل آن نمی دهد تا این اپرا را روی سن ببرند. هم اکنون نیز این اپرا منتظراخذمجوز از دفتر موسیقی معاونت امور هنری است .اما پیروز ارمند همچنان مصراست که نمی توانند به این دلیل به اجرای آن مجوز بدهند.
در حالی این اپرا منتظرمجوز از دفتر موسیقی است که تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته که یک پروژه نیازمند دریافت مجوز از دو اداره و مرکرمختلف داشته باشد و صرف دریافت یک مجوز برای یک اجرا کافی بود.
اما سرانجام، مدیرکل دفتر موسیقی هم به دنبال پیگیری خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اپرای سعدی دارای تکخوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمیتوانیم به تکخوان زن مجوز دهیم.
منبع : اختصاصی نوای فارس