۱۴۰۳ سي فروردين - 07:11 ب.ظ

مجید پروریان در گفت و گو با نوای فارسموسيقى ميدان جنگ نيست

موسيقى ميدان جنگ نيست

نوای فارس پریا حیرتی: موسیقی امروز ایران شاهد رشد استعداد های درخشانی است که گاه و بی گاه به خاطر برخی مشکلات مجبور به عقب نشینی می شوند اما دوباره با قدرت بیشتر به این بازار بر می گردند. «مجید پروریان» نوازنده گیتار بیس از جمله موزیسین هایی است که قبل از همراه شدن با «سیروان خسروی» روی استیج، آهنگسازی و تنظیم های ارزشمندی داشته است. البته باز هم به این عرصه باز می گردد. با وی هم کلام شدیم تا از برنامه های آینده اش با خبر شویم:

- قبل تر فقط روی استیج دیده می شدید، حالا قرار است روی کاور قطعات نام شما را ببنیم، از چه زمانی آهنگسازی و تنظیم کنندگی را شروع کرید؟

 آهنگسازى را از سال ٨٤ با اولين گروهى كه با همراهى دوستان تشكيل داديم شروع کردم . با آن گروه در فرهنگسرا هاى مختلف اجرا داشت. تنظيم هم از سال ٩٠شروع شد. قطعاتى براى گروه خودم و بعد از آن تيتراژ فيلم  «نازنین» با صداى برزو ارجمند كه در مجموعه «قهوه تلخ» تبليغ مي شد اما متاسفانه پخش نشد، تنظیم کردم.

- چه ساز های دیگری را به صورت تخصصی می نوازید؟

با گيتار موسيقى را شروع كردم و مدتى هست كه به صورت جدى پيش دوست خوبم «رشيد لاهيجى» مشغول يادگيرى پيانو هستم.

- ملودی نوشتن کار آسانی نیست، افراد سخت وارد این شغل می شوند. اما وقتی آهنگساز می شوند، یک نوع برای شان دغدغه می شود. از وقتی نوازنده شدید، آهنگسازی را آغاز کردید یا نه از قبل آن به این موضوع گرایش داشتید؟

من از سوم راهنمایی، ترانه می نوشتم. همیشه برای ترانه هایم، ملودی می ساختم. وقتی هم که گیتار را یاد گرفتم، با همان 3-4 آکورد اول ملودی ساختم. بعد از آن هم یک گروه با ترانه و ملودی و خوانندگی من تشکیل دادیم. نوشتن يك آهنگ و ترانه هميشه از علاقه هاى من بوده ، به واسطه  علاقه  پدرم به موسیقی ، هميشه آلبوم ها و قطعات  خوب در خانواده من شنیده می شد و از همان زمان ها تفاوت سبك ها برام جالب بود ، شايد تنها دبستانى بودم كه با خودم فكر مي كردم چه جورى مي شود اين همه آهنگ مي سازند و تكرارى نمی شود!!!(البته آن موقع ها اينجورى بود-با خنده)

بیشتر قطعاتی هم که ساختم، با ترانه های خودم بوده . چند همکاری هم با «مهلا سلیمانی» داشتم. یکی از همکاری های من با مهلا سلیمانی  قطعه «ردی از من»  با صدای «ايمان مينايى»، آهنگسازی من و تنظیم «مجید سبحانی» بود که در جشنواره «ققنوس» هم از آن تقدیر شد.  ادعایی در هیچ زمینه ای ندارم. سعى كردم تمرکزم را بین تمام علایقم تقسیم کنم.

- بسیاری از خوانندگان درجه اول ما، در حال حاضر خودشان تولید کننده قطعات شان هستند. شما هم این چنین قصدی دارید؟

به طور قطع نمی توانم تایید کنم. ادعایی در هيچ كدام از كارهايى كه انجام مي دهم ندارم. من پیگیر ترانه نیستم، به واسطه  ميزان مطالعه ام و خواندن كتاب هاى چاپ شده در اين حوزه انجام مي دهم، ترانه می نویسم.  يک بخش آن نیز  به اين خاطر هست كه بسیاری از ترانه هايى كه به دستم مي رسد شبيه قلم دو تن از ترانه سرا هاى خوب كشورمان است و من سعى مي كنم خودم بنويسم تا يه مقدار از تكرار اين فضا جلوگيرى كنم. گاهی ملودی می سازم و بعد ترانه می نویسم و گاهی برعکس. البته بیشتر ملودی می نويسم. از وقتی هم پیانو می نوازم، آهنگسازی برایم لذت بخش تر شده است.

دارم براى آلبوم با کلام خود قطعاتى رو آماده مي كنم كه دو يا سه سال آينده به انتشار مي رسد اما دوست ندارم كه تمام كارهای آن را خودم انجام بدهم. به طور قطع از كاربلد هاى ماجرا براى اين آلبوم كمك مي گيرم.

- دوره های آموزشی را طی کردید؟

نه. همیشه خودم سعی کردم یاد بگیرم. دوستانم کمک کردند. مجید سبحانی و مانى منادى زاده همیشه به من کمک کرده اند. نوازندگی هم خودم یاد گرفتم. سال ٨٤ یک اجرا در سفارت تاجیکستان داشتم، یک هفته از خریدن اولين گيتار بیس من می گذشت اما در آن اجرا هم بیس می زدم و هم می خواندم. چند سال بعد از «دارا دارایی» یک سری اصول را یاد گرفتم  «آرین کشیشی» هم یک سری آموزش ها به من داده است و الان مشغول تمرين همين آموزش ها هستم.

- چگونه به گروه ارکستر سیروان خسروی اضافه شدید؟

من طبق فراخوانی براى سيروان خسروی ويدئو فرستادم و بعد از يك جلسه تمرين به قرارداد رسيديم.  از سيروان ممنونم که به بسیاری از باند بازى ها و افرادى كه صحنه كنسرت ها رو با ارث پدرى اشتباه مي گيرند، توجه نکرد. افرادى در موسیقی بودند كه بارها نوازندگى من را ديده اما اجراها را بين خودشون و دوستان گرمابه و گلستان شان تقسيم مي كردند، حتى اگر آن دوست تمرين هاى ابتدايى ساز را می نواخت.

- ممکن است یک روز آلبوم بی کلام منتشر کنید؟

در حال تولید این آلبوم هستم. چهار قطعه آن تقريبا آماده است، ساز های مختلف را در این آلبوم دارم که به صورت هم نوازی با گیتار بیس است. سينا پرتوى ، عرفان امامى، آرش اسكندرلو و ... با من در اين آلبوم همكارى مي كنند.

- در موسیقی کاور هم انجام دادید؟

کاور کردن بهترین راه تمرين و پیشرفت است. کاور کردن در ایران بد جا افتاده است. چون اعلام نمی کنند که این قطعه کاور است. اگر اعلام شود و کاور درست صورت بگیرد، اتفاق بسیار خوبی است. خيلى از گروه هاى بزرگ دنيا آهنگ هاى ساير آرتيست هاى مورد علاقه شان را كاور كردن و حتى ان كاور ها را منتشر یا در کنسرت های خود اجرا کردند.

- در قطعاتی که تنطیم می کنید از ساز های اکوستیک هم استفاده می کنید؟

این بستگی به سبك موسيقى دارد. اگر بر عهده خودم باشد به طور قطع استفاده مي كنم. من استودیو و امكانات كامل ضبط رو در اختيار دارم.

به نظر خودتان نوازنده  خوبى هستید؟

من كارم را بلد هستم. اين را در تمام اجراهايى كه طى اين سا لها به خصوص يك سال و نيم اخير داشتم ثابت كردم. بعضى ها خوب بودن را در سرعت و اجراى تكنيك هاى زياد ميدانند كه من سعى مي كنم اين تكنيك ها را به جا استفاده كنم و نوازندگي ام در جهت بهتر شنيده شدن آن قطعه باشد، متاسفانه برخى براى كل كل كردن ساز ميزنند. موسيقى ميدان جنگ نيست.

- حرف آخر

 سبك ها و گروه هاى مختلفى را تجربه كردم ، نوازندگى با گروه هاى امير تاجيك، امير يگانه و تعداد زيادى از دوستان خواننده پاپ و ترانه و آهنگسازى خوانندگى با چندين گروه راک در سابقه کاری من است.

 مدتى با گروهى در خیابان ساز مى زدم و برایم به شدت لذت بخش بود چون موسیقی  را بدون واسطه به گوش همه مى رساندم و اگر بشود با مجوز اين كار را انجام داد به طور حتم باز هم تجربه اش مي كنم چون هر روز آن يک تجربه جديد برای من بود.

هميشه در زندگى آدم افرادى تاثيرگذار وجود دارند كه من دلم مي خواهد از آن ها تشكر كنم به خاطر تمام حمايت هایی که از من کردند. مجید سبحانی، مانی منادی زاده و مصطفی فریدنی تا امروز برادرانه به من کمک کردند و در نهايت از شما و سايت خوب تان تشكر مي كنم كه از موزيسين ها و نوازنده ها حمايت مي كنيد .

منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q