۱۴۰۳ ششم ارديبهشت - 11:51 ب.ظ

امیرحسین اویسی در گفت و گو با نوای فارسبا موسيقي مي شود احساس مخاطب را تسخير كرد

با موسيقي مي شود احساس مخاطب را تسخير كرد

نوای فارس پریا حیرتی: نوازندگان ایرانی با سعی و تلاش فراوان توانسته اند به جایگاه خوبی برسند. امروزه بسیاری از نوازندگان به سمت آهنگسازی و تنظیم کنندگی رفته اند و در این زمینه هم فعالیت حرفه ای داشتند و آثار قابل قبولی را به جای گذاشته اند. «امیر حسین اویسی» از جمله موزیسین هایی است که هم در استودیو و هم استیج موفق بوده است. برنامه های جالبی برای آینده خود دارد. از جمله اینکه می خواهد باز هم خوانندگی را تجربه کند. به همین بهانه با وی گفت و گو کردیم

- از چه سالی فعالیت در موسیقی را آغاز کردید؟

سال 83 با یک گروه فلامنکو در فرهنگسراها اجرای کنسرت داشتم. بعد از آن هم با گروه ارکستر فرزاد فرزین و مهدی مقدم ادامه دادم. با نوازندگی شروع کردم. از ابتدا هم تنظیم کننده بودم اما به صورت حرفه ای فعالیت نمی کردم. اغلب قطعات خودم را تنظیم می کردم.

-  یعنی خوانندگی را هم تجربه کردید؟

چند قطعه منتشر کردم. البته بازتاب خوبی هم داشت. اما چون حرفه اصلی من نوازندگی و تنظیم کنندگی بود، خوانندگی برایم کم رنگ تر شد. اما باز می خواهم به حرفه خوانندگی باز گردم.

- برنامه ریزی هم برای آغاز دوباره خوانندگی دارید؟

در حال حاضر به عنوان تنظیم کننده با خوانندگان درجه یک همکاری داشته ام. چون نوازنده استیج هم هستم، توانستم به خوبی خودم را معرفی کنم و مخاطب هم بدست بیاورم. دوست دارم خوانندگی را زودتر دنبال کنم اما باید وقت بیشتری بگذارم و روی این بخش تمرکز کنم.

- وارد موسیقی شدید تا به عنوان خواننده فعالیت کنید یا تنظیم کننده؟

من به خاطر علاقه زیاد وارد موسیقی شدم. این علاقه هم از کودکی همراه من بود. موسیقی را خود آموز یاد گرفتم و بعد به صورت آکادمیک ادامه دادم.

- چه ساز هایی را به صورت تخصصی می نوازید؟

کیبورد و پیانو ساز تخصصی من است. البته نوازندگی درامز، پرکاشن و گیتار بیس هم تجربه کردم. من به عنوان نوازنده درامز به ارکستر محمد علیزاده پیوستم.

- ممکن است روزی سراغ یادگیری ساز های اصیل ایرانی هم بروید؟

پدر من نوازنده سنتور است. کمی نواختن این ساز را بلد هستم. حس بسیار خوبی به من القا می کند. البته من و پدرم در زمینه موسیقی به هم کمک های زیادی می کنیم.

- برای تنظیم قطعات هم از ساز های اصیل استفاده می کنید؟

خیلی کم استفاده کردم. اگر به سبک کار بیایید استفاده می کنم. تلفیق درست را دوست دارم. رضایت مخاطب برایم مهم است.

- شما نوازندگی بسیاری از ساز ها را تجربه کردید، برای تنظیم قطعات، خودتان نوازندگی هم می کنید؟

تا حالا به عنوان درامر در قطعات ساز نزندم. اما تکنیک هایی که از درامز بلد بودم در تنظیم قطعات بسیار به من کمک کرده است. به طور مثال یک قطعه با نام «آتیشم بزن» برای بابک جهانبخش تنظیم کردم، با این که درامز سمپل بود اما بیشتر شنوندگان فکر می کردند آکوستیک ضبط شده است. پیانو بسیار استفاده کردم، چون احساس نوازنده به کار القا می شود.

- همکاری های خوبی با «بابک جهانبخش» داشتید، به تازگی هم عکسی مبنی بر همکاری جدید با ایشان منتشر کردید. درباره همکاری هایتان با بابک جهانبخش توضیح دهید؟

بابک از دوستان قدیمی من است. از طریق ارکستر با ایشان آشنا شدم. آن زمان در زمینه تنظیم کم تجربه بودم. اما ایشان به من اعتماد کرد و در آلبوم «زندگی من» 2 قطعه را تنظیم کردم که جز کار های خوب اقای جهانبخش است. این همکاری ادامه دارد و من احساس خوبی دارم. خواسته های هم را می فهمیم. به روز هم شدیم. در آلبوم جدید ایشان هم حضور دارم. اما تعداد قطعات معلوم نیست. سال آینده این آلبوم منتشر می شود.

- یک موزیسین برای به روز بودن باید چکار کند؟

نسل جدید ما شنونده خوبی است و آن ها تعیین می کنند چه موسیقی را به بازار ارائه کنیم. البته موزیسین ها باید موسیقی استاندارد را به گوش مخاطبان برسانند. سطح شنیداری مردم با موسیقی ما ارتقا می یابد. تا آن جا که بر عهده من است از ساز بندی جدید استفاده کنم. موسیقی روز دنیا گوش می کنم و در کار هایم استفاده می کنم. این گونه مخاطب بهتری هم جذب می شود.

- در موسیقی ایران مخاطب حرف اول را می زند. این باعث شده سطح شنیداری مردم افت کند. این که موسیقی باب دل مردم شده است، چه لطمه ای به موسیقی ایران زده است؟

موسیقی پاپ در همه جای جهان پر مخاطب است. این رسالت برعهده هنرمندان است که مردم را به سمت موسیقی استاندارد هدایت کند. باید موسیقی خوب را به گوش مخاطب برسانیم. نسبت به دهه گذشته پیشرفت خوبی داشتیم و مخطبان موسیقی خوب را می فهمند و ارتباط برقرار می کنند. موزیسین های حرفه ای در بازار امروز موسیقی بسیار دیده می شوند.

- در ارکستر «محمد علیزاده» به عنوان تنظیم کننده قطعات برای ارکستر معرفی می شوند. تنظیم ارکستر چه تفاوتی با تنظیم آلبوم دارد؟

چینش ساز ها تفاوت دارد. زمانی که برای ارکستر تنظیم می کنیم باید به هیجان مردم، توانایی نوازنده، سازی که استفاده می شود، توجه کرد. برای کنسرت باید موسیقی نواخته شود که مخاطب بتواند دو ساعت هیجان داشته باشد و از موسیقی خسته نشود. اما در تنظیم برای آلبوم یک دنیا ایده و صدا در اختیار داریم که می توانیم برای لذت بیشتر مخاطب از آن ها استفاده کنیم.

- در آلبوم جدید «محمد علیزاده» هم حضور دارید؟

هنوز تصمیم قطعی نگرفتیم.

- محمد علیزاده جز پر کنسرت گذار ترین خواننده های پاپ است، دلیل این موضوع به نظر شما چه چیزی است؟

ای لطف خدا است. محمد بسیار خوش قلب و به همین دلیل موفق شده است. فقط کار خوب موفقیت آفرین نیست. چند سال است که محمد شناخته شده و به رشد خیلی خوبی رسیده است. کنسرت های ما هم با اشتیاق زیاد پر می شود.

- ویژگی یک ارکستر خوب چه چیزی است؟

برای یک ارکستر خوب دنبال اسم نبودم. نوازنده هایی را باید انتخاب کرد که در خدمت ارکستر باشد. نوازنده ها باید هماهنگی خوبی داشته باشند. از لحاظ تکنیکی باید نوازنده به قدرتی برسد که بتواند چند ساعت زنده و تمیز ساز بزند.

- چه عاملی باعث هیت شدن قطعات می شود؟

من هیچ وقت نفهمیدم مردم چه موسیقی دوست دارند. عوامل متغیر است.

- کدام قطعه شما از بقیه هیت تر شده است؟

«مدار بی قراری» به نظر من هیت ترین قطعه ساخته من است.

- روزانه خواننده های زیادی به بازار موسیقی معرفی می شوند. این ازیاد خواننده چه تاثیری بر موسیقی ایران دارد؟

 من ایرادی در زیاد شدن خواننده ها نمی بینم. باید بستری درست شود که استعداد های جدید معرفی شوند. وارد شدن به موسیقی راحت است اما ماندن در آن سخت است. موسیقی جذاب است و از باقی حرفه ها مانند فوتبال و سینما به سمت موسیقی می آیند.موسيقي زبان مشترك دنياست و با موسيقي مي شود احساس مخاطب را تسخير كرد. در موسیقی می شود یک شب ره صد ساله رفت. ماندگاری در موسیقی بسیار سخت است.

- چرا امروز ملودی ماندگار نداریم؟

من اعتقاد دارم ملودی ماندگار است که خیلی زود هیت نشود. وقتی شنونده چندین بار یک ملودی خوب را گوش دهد، بهتر با آن ارتباط برقرار می کند. در حال حاضر بیشتر موزیسین های ما دنبال کار هیت هستند اما این کار باعث می شود عمر کار کوتاه شود. کار ریتیمک به صورت هیت می شود اما ماندگار نیست.

- آیا موسیقی ایران در جهان جایگاهی دارد؟

متاسفانه ندارد. ما در دورانی هستیم که موسیقی پاپ ایران بی هویت شده است.  برخی از موسیقی های امروز ما نسخه برداری از موسیقی کشور های دیگر هستیم.

- کاور کردن، اصولا کار درستی است ؟

اگر با اجازه از صاحب اثر باشد، مشکلی ندارد.

- ممکن است روزی تصمیم بگیرید که روی استیج نروید؟

به احتمال 70%. استیج یک عشق است. به خاطر لذتش من دوست دارم تجربه کنم. اما از لحاظ مالی سودی ندارد. خستگی زیادی دارد. ممکن است به خواهم در استودیو دیگر فعالیت کنم.

- حرف آخر

از شما و سایت نوای فارس ممنونم

منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q