نوای فارس-لی لا رضایی-حامدعابدی :مهران عباسی جوان مستعدی است که به صورت تخصصی درزمینه آهنگسازی،تنظیم ،میکس ومسترفعالیت می کند.او از معدود آهنگسازانی است که شهرت خواننده شرط اول همکاری برایش نیست و توانایی این را دارد که ازناخواننده،خواننده بسازد و به دنیای موسیقی معرفی کند.
اوعلاوه برهمکاری باستاره های پاپ،درزمینه تدریس بسیارفعال است و حتی آموزش از راه دور را پیشه خودکرده وهنرجویان بسیاری دارد. موسیقی او بیشتر برای کلوب و مهمانی ها مناسب است و چون چنین فضاهایی در کشور وجود ندارد، مجبور است به «خودش نبودن» قانع شود.
«طراح صدا » و Mix man است و بیشتر انرژی خودم را در طراحی صدا میگذارد ولی علاقهاش، طراحی جدید و بازسازی موسیقیهای قدیمی است.
ادامه معرفی او را در گفتوگویش می خوانیم:
ریمیکس را دوست دارم و علاقه ام تغییرات در ملودیهای کهن است. سعی کردهام موسیقی ایرانی را به موسیقی الکترونیک اصلی نزدیک کنم ولی متاسفانه موفق نبودهام. دلیل چنین چیزی محدودیت های موجود است.
روزهایی که عرصه موسیقی پر از خواننده است، آهنگسازی همچون شما چه می کند؟
در حال حاضر در چند آلبوم با خوانندگانی همچون بهنام صفوی، سعید شهروز، زانیار خسروی و حمید عسگری همکاری میکنم. البته چون هنوزاین همکاریها تکمیل نشدهاند، مطمئن نیستم که به اتمام برسند. چون شرایط کنونی موسیقی ایران به گونه ای است که ممکن است در اواسط راه ،خواننده بسته به شرایطش از ادامه کار منصرف شود.
شرایط کنونی موسیقی ، باعث شده تا خیلی از خواننده ها خود اقدام به آهنگسازی نیز بکنند. دلیل این امر چیست؟
شرایط بسیار حساس و خاص هست و میتواند دو دلیل عمده داشته باشد، اول هزینه ساخت یک آهنگ و ملودی بسیار بالاست و دوم هم اختلاف سلیقه ای که ممکن است بین آهنگ ساز و خواننده و شاید تنظیم کننده وجود داشته باشد.
تحت چه شرایطی با یک خواننده فعالیت می کنید؟
خواننده باید شرایط حداقلی را برای ساخت یک قطعه داشته باشد مثلا صدای کوک، قبلا در زمینه ساز و شاید در گروه کر فعالیت کرده باشد، یک ضبط استودیویی حداقل برای یکبار تجربه کرده باشد، جنس صدای مناسبی باشد و این موارد بسیار مهم است چون بسیاری برای خواننده شدن ماشین زیر پای خود را میفروشند یا تمام سرمایه زدگیاشان را هزینه میکنند و اگر شرایط حداقلی نداشته باشند شکست میخورند و آن سرمایه که می شده جاهای بهتری سرمایه گذاری کرد، از بین میرود. البته بسیاری از آنها به دلیل عشق و علاقهای که به این کار دارند، فعالیت در آن راشروع میکنند که اگر آن شرایط نباشد به آنها تاکید میکنم که پولشان را جای بهتری سرمایه گذاری کنند.
در آهنگسازی بیش از هر چیزی الزام به رعایت چه استانداردی دارید؟آیا میتوان برای آهنگ سازی استاندارد هایی تعریف کرد؟
اصولا من به صورت تخصصی آهنگ ساز نیستم و بیش از هر چیز خودم را یک تنظیم کننده می دانم. اما یقین دارم که یک سری استانداردها را باید یک آهنگ ساز داشته باشد، مثلا اندازه، آغاز و چهارچوب و جمله بندی باید استاندارد باشد و نیر آکوردها هم استانداردهای خودشان را داشته باشند.
در کارنامه شما، همکاری با خوانندگان صفر کیلومتر و یا آلبوم اولی دیده می شود. چگونه وقتی اغلب آهنگسازان با این قبیل افراد همکاری نمی کنند، شما این کار را می کنید؟
به نظرم هرکسی روزی اولین کارش را انجام داده و فکر میکنم کسانیکه شرایط اولیه خواننده شدن را دارند میتوانند خواننده خوبی شوند و دلیل نمیشود هر کسی صفر کیلومتراست نتواند خواننده خوبی شود.
چرا بازار تک قطعه ها این روزها بسیار داغ شده است؟
چون در یک آزمون و خطا بین تک قطعه و آلبوم کامل، نتیجه بهتر به نفع تک قطعه ها بوده است و شاید دلیل آن هم این بوده که مردم دیگر حوصله گوش دادن به یک مجموعه یک ساعتی را ندارند.
نظرشما در مورد تعدد خواننده ها در جامعه موسیقی امروز چیست؟ آیا این شرایط کسب و کارتان را کساد نمی کند؟
اول اینکه نمیشود جلوی این تعدد را گرفت و بعد از آن هم اینکه من این مسئله را منفی نمیدانم.
شما میدانید که سالهاست سبک هایی نظیر Country، Jaz و Electronic و سبکهایی نظیر اینها به وجود آمده و به نظرم موجب جذابیت بیشتر موسیقی شده است و مطلب دیگر اینکه هر خواننده به یک دلیل موجب جلب توجه و نظر مخاطبان قرار می گیرد، مثلا یکی حس خوبی دارد، دیگری جذابیت چهره، یکی جنس صدای متفاوتی دارد و نظایر اینها، وگرنه آلات و صداهای موسیقی در طول تاریخ شاید تغییر زیادی نکرده باشد.
فکر می کنید این تعداد زیاد خواننده موجب تخریب فضای موسیقی ایران میشوند؟
نه، به هیچ وجه این اعتقاد را ندارم و به نظرم هر چقدر این فضا پر رونق و پر جنب و جوش باشد و گزینه های انتخاب برای مخاطبان گسترده تر باشد، بازار موسیقی رونق بهتری خواهد داشت و گرایش مردم به سمت موسیقی بیشتر خواهد شد.
به عنوان شخصی که برای نسل جوان فعالیت میکنید، فکر میکنید این نسل چه نوع موسیقی را دوست دارد؟
اولا کسیکه بگوید من کاملا سلیقه نسل جوان را میشناسم ،اشتباه کرده است. نمیدانم چه کسی میتواند این ادعای بزرگ را داشته باشد که ما اطلاعات دقیق را داریم. همه ما در حال آزمون و خطا هستیم حتی خواننده های درجه یک که قطعات پر مخاطب می سازند هم نگران این هستند که مخاطبان چه چیزی میخواهند . چون هنر، خلق یک اثر توسط یک نفر است که به آن فکر میکند پس اگر ما بفهمیم مردم چه میخواهند و بعد آن را تولید کنیم که دیگر آن یک اثر هنری نیست بلکه یک الگوریتم و فرمول است که ساخته شده است .
از زمانیکه ما سعی کردیم مردم را بشناسیم و برای آنها بسازیم، هنر از دست رفت. یعنی باعث شد هنر بشود قاعده و قانون و حدسیات.
فکر میکنم راه را اشتباهی پیش میرویم ومتاسفانه بسیاری از عزیزان اثری که تولید میکنند را دوست ندارند و آن را عرضه میکنند تا فرمول را رعایت کرده باشند.
چرا کسی سعی نمی کند ذائقه جوانان را تغییر بدهد؟
این همه سبک های جدید به همین دلیل است البته ذائقه جوانان به روز می شود ولی متاسفانه به دلیل ممنوع بودن برخی سبکهای موسیقی در کشور، حق انتخاب از مردم گرفته میشود و ما نمیتوانیم برای مردم نسخه بپیچیم وآنها را مجبور کنیم تا آن نسخه خاص را رعایت کنند و این کاراشتباه است. به نظرم لازم نیست ذائقه جوانان تغییر کند.
شما چه وظیفه ای در این مقوله برای خودتان متصور هستید؟
اینکه همیشه به روز باشم و تنها راه برای چنین هدفی هم همین است و باید تحقیقات انجام دهم و مقاله بخوانم و موسیقی های روز گوش کنم که البته انجام میدهم.
این روزها بسیاری با سمپل و موسیقی الکترونیک در این عرصه خودی نشان می دهند، فکر میکنید دلیل گرایش زیاد به این سبک چیست ؟
موسیقی الکترونیک به دلیل اینکه از صداهای جذابتر و اغراق آمیز استفاده می کند و خیلی بر روی سیستمهای پخش جدید بهتر شنیده میشود و هیجان زیادی ایجاد میکند جذاب تر نشان داده میشود و به نظرم نمیتوان جلوی پیشرفت آن را گرفت.
آیا محدودیت هایی برای همکاری با خوانندگان دارید؟ این محدودیت ها چه چیزهایی هستند؟
مهمترین مورد را شاید بتوان اخلاق حرفه ای دانست، یعنی نوع برخورد با طرفداران و همکاران توسط خواننده برای من بسیار مهم است و در کل با آدمهای از خود راضی نمیتوانم کار کنم، کسانی که فکر میکنند همه چیز میدانند، اصلا کسانی نیستند که من بتوانم آنها را در زمره همکاران خود بشمارم.
در انتخاب ترانه چه چیزهایی را ملاک قرار می دهید؟ بیشتر با چه ترانه هایی ارتباط برقرار می کنید؟
در مورد شعرنمیتوانم نظری بدهم و شاید بتوان گفت شرایط گیج کننده است، روزی ترانه فاخر سخت فهم مورد استقبال قرار میگیرد و شاید روزی ترانه و کلام مبتذل مورد پسند باشد. در هر صورت نظرات مخاطبان و سلایق آنها متفاوت است و نمی توان همه را با یک دید و از یک زاویه سنجید.
چه مشکلاتی در موسیقی امروز ما وجود دارد؟ فکر می کنید آن جایگاهی که لایقش هستید را به دست آورده اید؟
یک مشکل اساسی که در موسیقی امروز شاهد هستیم عدم وجود مشاوردر این زمینه است. یعنی کسی که به ما بگوید چه چیزی در حال حاضر مناسب است و چه چیزی اصلا نباید پخش شود.
مورد بعد عدم وجود کار گروهی و همین طور عدم اعتقاد به آن است، قبلا چند نفر به صورت گروهی فعالیت می کردند و به همدیگر ایده میدادند و فکر گروهی میکردند اما متاسفانه این مسئله دیگر وجود ندارد و نکته منفی دیگر این جامعه توهین به سلیقه و نظر مردم در خصوص موسیقی است . باید بگویم اگر موسیقی خوب تولید شود مردم خوب درک میکنند چون فرق خوب و بد را میفهمند.
فکر میکنید آیا موسیقی به یک رسانه نیاز دارد؟
این شاید یکی از بزرگترین مشکلات جامعه موسیقی امروز ما باشد، تا چه وقت ما نباید سایتی برای عرضه محصولات در دنیای موسیقی خودمان داشته باشیم تا فعالیتها و کارها در آن سایت مطرح و معرفی شود و در دسترس عموم قرار گیرد و به دلیل نبود این رسانه ها بسیاری از هنرمندان به سمت رسانه هایی که از سوی ارشاد ممنوع هستند خواهند رفت.
آیا فکر میکنید در حال حاضر از تمام تواناییهای خودتان استفاده میکنید؟
نه! این چیزی که دارم استفاده میکنم شاید یک پنجم توانایی اصلی من باشد. از روزی که فعالیت در موسیقی پاپ را شروع کردم، ذهنم به شدت بسته شده و بسیار بد سلیقه شدم . مداوم فکر میکنم که مردم چه میخواهند و نیازشان چیست! به دلیل اینکه ذائقه مردم تغییر نکرده است ، دستم بسته شده و نمیتوانم به روز باشم . ضمن اینکه تحریرهای و جنس صداها هم تکراری شده است و من از جایگاه خودم راضی نیستم . احساس میکنم تواناییهایم بیشتراز این است ولی نمیدانم چرا مردم نمیخواهند بپذیرند مواردی در موسیقی امروز کهنه شده و باید تغییر کند.
سانسور در کار شما وجود دارد؟
کار من که تنظیم است و سانسور وجود ندارد تماما تنظیمهای به روز انجام میدهم. البته سانسور در اشعار وجود دارد و متاسفانه حس آثار را عوض می کند و کار خراب میشود.
قضیه کانال آموزشی شما چیست؟ این آموزش ها رسمیت دارند؟
روزانه حدود 100 پیام دریافت میکنم از کسانی که دوست دارند تنظیم یاد بگیرند شما می دانید که دوره آموزشی وقت گیر است و دوره های سه گانه مبتدی، مقدماتی و پیشرفته هر کدام 36 جلسه دو ساعتی زمان میبرد و برای هر نفر این زمان بسیار است و هم از نظر وقت و هزینه به صرفه نیست و این کانال ساخته شد تا در آن یک انرژی خوب در گستره این موضوع تولید شود.
در آخر ؟
همینی که هستیم خوب است ولی اصلا وضعیت موسیقی خوب نیست و مزخرف است . ما در افسرده ترین بخش هنری فعالیت میکنیم وهیچکس درآن خوشحال نیست و نمیخندد. ناراحت کننده ترین بخش نیز حذف خانومها از موسیقی است که البته قبلا در بخش نوازندگی بود که الان آن نیز ممنوع شده است.
متاسفانه به جایی رسیده ایم که از خانمهایی با سن پایین که میخواهند به آرزوهایشان در موسیقی برسند سواستفاده میشود و من تنها کاری که از آنها انتظار دارم این است که کاری کنند مورد سو استفاده قرار نگیرند.
منبع : اختصاصی نوای فارس