نوای فارس: گروه موسیقی بدخشان از تاجیکستان در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر میهمان مخاطبانی بود که برای شنیدن یک موسیقی بکر و غیر شهری به تالار رودکی آمده بودند. «علی مرادخانی»- معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- و «حسن ریاحی» - دبیر سیویکمین جشنواره موسیقی- مهمانان این اجرا بودند.
به گزارش روابط عمومی سیویکمین جشنواره موسیقی فجر، تمرکز آوازی «شادی مبادکلف» در این اجرا بیشتر بر روی خوانش اشعاری از مولانا جلال ادین محمد بلخی بود. از ویژگیهای دیگر این کنسرت می توان به سادگی و استفاده دامنهدار از ریتمهای دوتایی و سه تایی در آن یاد کرد. با این وجود اما تکرارها باعث میشد موسیقی ارائه شده نقش خود را در ماندگار کردن شعر در ذهن مخاطب به خوبی ایفا کند. در ادامه تمپوی اجرا کمی تندتر شد و «مبادکلف» هم درست مثل «حق نظر الواتف» از سازش به عنوان یک ساز ریتمیک کوبهای استفاده کرد.
«یا فتی الا علی ....» بخش دیگری از شعر خوانده شده بود. در بخش بعدی با استفاده از ریتمهای چارتایی در بوستان بی من مرو مولانا ارائه شد. البته در بخشهایی که وزن شعر مولانا تغییر میکرد، ریتم اجرا هم کمی دستخوش تغییر شد. با این وجود هنوز هم محوریت مانند بخش های دیگر اجرا با ارائه کلام بود. و شیوه «قوالی» و مولانا خوانی مرسوم در نواحی مختلف ایران را به ذهن متبادر میکرد. با اتمام این قطعه و تشویق مخاطبان کوبهای ملودی بخش بعدی اجرا را ترسیم کرد. ریتم آرام و تکرار شونده در بخشهایی با آواهای کششی همراه میشد و خواننده میخواند. او بخشی از اشعار درخشان مولانا چون «من نه منم» را برای این اجرا انتخاب کرده بود. این بخش هم نشاندهنده حضور بی کم و کاست لحنهای بکر و دست نخورده موسیقی غیر شهری در ساز و آواز گروهی بود که خواننده اش شهرت بسیاری دارد و گروهش نیز از شناخته شدهترین گروههای تاجیکستان بود.
این آخرین بخش اجرای گروه بدخشان در چهارچوب سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر بود. علی مرادخانی و حسین ریاحی هم از حاضران در سالن بودند که بدخشان را با انتهای اجرا تشویق کردند.