۱۳۹۸ بيست و دوم آبان - 08:59 ب.ظ

به شب کوکِ وطنی و استیجِ غیروطنی !

به شب کوکِ وطنی و استیجِ غیروطنی !
نوای فارس-مهرشاد انصاری: مدت هاست که قلم به نقد کسی یا چیزی نبردم و سعی ام بر این بوده تا ؛ در جامعه ای که افراد ( چه حرفه ای چه عامی ) پذیرش نقد و تذکر و راهنمایی را هرگز ندارند ، کاملا سکوت اختیار کنم !
به این ترتیب مطالبی که نوشتم به هیچ عنوان نقد نیستند و می توانید نظر شخصی یا درد و دل حسابشان کنید !

لازم به ذکر است که بنا به درخواست مخاطبانم - شاگردانم و دوستان و همکارانم ، وظیفه ای بر من واجب شد که شرح و توضیح مفصلی در مورد این دو برنامه که تفاوت های چندانی باهم ندارند خدمت شما تقدیم کنم و البته خودم را کاملا برای حمله های احتمالی دوستان و دشمنان و مخاطبان این برنامه ها آماده کردم !

بنده مهرشاد انصاری بدون غرور و منت و به عنوان یکی از شاگردان خاک خورده و مقداری تحصیل کرده و تا حدودی استاد دیده و قدری هم تجربه کسب کرده در عرصه آواز و کمی هم ادبیات و شعر و باز بیشتر در این بحث به خصوص فقط آواز ، باید عرض کنم که این برنامه ها ؛ ( به جز آکادمی گ ) به هیچ عنوان استانداردهای جهانی و علمی موسیقی و آواز را رعایت نکرده و جای بحث حرفه ای در عرصه موسیقی و مخصوصا خوانندگی و آواز را حتی در حد مسابقه نیز ندارند !

اولا تشکر بسیار زیاد از متولیان برنامه های شب کوک و استیج ، به دلیل اینکه اوقات فراغت مردم عزیزم ایران را به این زیبایی پر می کنند و بین تمام مدیرانی که نمی دانند این عزیزان حداقل می دانند که رگ خواب مخاطبِ ایرانی چیست و کجاست و دوم اینکه فراموش نکنیم برنامه هایی از این دست ؛ رسما حکم مسابقه و سرگرمی و تفریح دارند و نه آموزش و یادگیری!

پس بنابراین نظریه ( تفریح و سرگرمی ) همه چیز در این دو برنامه بسیار عالی است و حتی جای بسی تشکروقدر دانی هم دارد که افرادی مثل تهیه کنندگان این برنامه ها این قدر به فکر اوقات فراغت مردمشان هستند و استارت شروع و ساخت چنین برنامه هایی را زده اند !

برای مفهوم تر شدن عرایضم مواردی را به اختصار خدمت شما عزیزانم شرح می کنم :

1-تا جایی که از علم آواز آموختم و در علم آواز مشخص است ؛ ورود به عرصه موسیقی و آواز مستلزمِ داشتن حداقل هایی است که متاسفانه در این دو برنامه به هیچ وجه شاهد آنها نیستم و از خیلِ عظیم این حداقل ها ؛ فقط به یک نکته اشاره و بسنده می کنم و آن هم این است که : کسی که خودش را شرکت کننده مسابقه آواز و در واقع خواننده می داند ؛ کمترین کاری که باید بلد باشد این است که : نت های موسیقی را درست بخواند و ریتم را از دست ندهد یا به قول اهل فن :
" فالش نباشد " و صرفا داد و بیداد کردن و عشوه ریختن و شکل و شمایل عجیب و شو اجرا کردن ؛ نشانه قلدری در آواز و خواننده بودن و هنرمند بودن ؛ قطعا نیست پس شرکت کنندگان این مسابقه اکثرا اشتباه وارد این مسابقه شده اند!

2-نکته مهم و اساسی بعدی انتخاب مجری در چنین برنامه هایی است که تا جایی که بنده اطلاع دارم ؛ برای برنامه های هنری یا تخصصی در هر زمینه ای و در همه جای دنیا ، مجری کارشناس ( یعنی کسی که در زمینه موضوع برنامه تحصیلات و تخصص کامل داشته باشد ) برنامه را اجرا می کند نه فک و فامیل تهیه کننده و نه هرکس که از راه می رسد و نه هرکس که به جایی بند است ؛ و در تکمیل صحبتم اشاره به همین نکته بس که جذابیت یا ادا اطوار و خوشمزگی های بیش از حد در برنامه های تخصصی هنری و فنی ؛ خیلی مناسب آقای مجری نیست ! (آقای مجریِ کلاه قرمزیِ غیر تخصصی کجا ؛ مجریان برنامه های تخصصی ما کجا !)

3- نکته بعدی که باز از موارد مهم در چنین برنامه هایی است این نکته است که : معمولا برای برنامه های این چنینی داور و کارشناس انتخاب و مشخص می شود و البته کارشناسانی که تحصیل کرده همان فن باشند ( یعنی مسابقات داوری آواز باید مثلا 5تا داور آواز داشته باشد – مثلا یک کارشناس شعر و یک کارشناس تنظیم و یک کارشناس آهنگسازی ؛ که البته این عزیزان هم فقط تکمیل کننده نظرات داوران آواز هستند ؛ نه صاحب نظر داوری در آواز و وکال ) وهمان طور که همه شما عزیزان واقف هستید داوری امری بسیار خطیر و پیچیده – مهم و حساس – به دور از حاشیه و تعارف و غرض و مانند قضاوتِ قاضی ها ، بسیار سخت است و کارشناسی و داوری کردن در هر حیطه ای ؛ مستلزمِ داشتن سواد و تجربه بسیار زیاد دریک حیطه کاری است و صرف ِ معروفیت و شهرت و تهیه کنندگی و حضور در حیطه های هنری مثلا عکاس موسیقی بودن یا حتی خواننده بودن و آهنگساز بودن هم به تنهایی ، دلیل بر داوری و قضاوت و کارشناسی به هیچ عنوان نیست و نمی شود ؛ که باز شاهد مثال این نکته هم داوران مسابقات این دو برنامه هستند که به جز یکی دو نفر در هر برنامه ؛ بقیه عزیزان ( با رعایت کامل ادب و به دور از هر توهین و تحلیل شخصیتی ) خیلی اخلاق حرفه ای – رفتارحرفه ای و خصوصا پیشنه و سواد و قضاوت های حرفه ای و مناسبی برای داوری کردن ؛ حداقل به نظر بنده و بسیاری از همکاران پیش کسوت تر از من در این عرصه ( عرصه داوری آواز و موسیقی ) را ندارند !

به اختصار و باز به خواست دوستانم توضیحی تقریبا شخصی در مورد داوران هر دو برنامه خدمت شما تقدیم می کنم :

در مورد داوران برنامه شب کوک :
عمو فریدون آسرایی عزیز از پیشکسوتان و صداهای واقعا جادویی موسیقی پاپ ما هستند وانسانیت و صدای زیبای ایشان همیشه زبانزدِ تمام همکاران و دوستانشان بوده و هست ! مثبت بودن – رعایت ادب و احترام و مهربانی ایشان برای خود بنده ؛ همیشه پر از درس بوده و هست اما به عنوان داور حرفه ای آواز به نظرم کاش عمو فریدون عزیزم وارد حداقل این برنامه نمی شدند !

در کمال احترام جناب پوریا حیدری را خیلی نمی شناسم اما در معدود آثاری که از ایشان شنیدم ؛ به نظرم خیلی اتفاق خاصی در موسیقی هایی که ایشان ساخته اند نیوفتاده (نظر بیشتری هم ندارم چون کار ایشان در حیطه تخصص من نیست ) اما نظر دادن در مورد آواز و کارشناسی و داوری آواز ؛ به نظرشخصی من کار تنظیم کننده و آهنگساز نیست مگر آهنگسازانی که خودشان تجربه آواز و یا علم آوازی دارند ! البته باز به نظر شخصی بنده ؛ فقط اساتید آواز و خواننده ها و آهنگسازانی که خودشان خواننده های حرفه ای هستند ؛ باید در مورد آواز و وکال صاحب نظر باشند.

جناب فرهاد برنجان عزیز را خیلی نمی شناسم اما با بعضی از نظرات ایشان در مورد خوانندگیِ شرکت کننده های مسابقه ، بعضا موافقم ، چرا که کاملا مشخص و واضح است که ایشان حداقل علم و سواد موسیقی دارند !

اما بین داوران محترم شب کوک باز به نظر شخصی بنده ؛ جناب مهدی یغمایی عزیز از معدود خواننده های خوب ما هستند که علاوه بر صدای خوب و شهرت و بقیه فاکتورهای داوری که بسیار است ؛ ایشان علم آواز و موسیقی هم دارند و به عنوان یک خواننده و معلم آواز ایشان می توانند و بیشتر باید در چنین مسابقه ای صاحب نظر باشند !

در مورد داوران برنامه استیج :
در مورد آقای روحانی ( در کمال ادب و به دور از هر تحلیل شخصیتی ) باید عرض کنم که " پسر کو ندارد نشان از پدر" خوب ندارد و کاری هم نمی شود کرد ؛ یکی می شود انوشیروان یکی می شود رضا ، پس نشان از پدر ندارد که ندارد !

بابک سعیدی عزیز پسر بسیار خوب و مودب و با اخلاق و احساساتی موسیقی ما هستند که البته در زمینه کاری خودشان شاید خبره باشند اما ؛ در مورد داوری آواز به نظرم کاشکی خیلی محتاط تر باشند که البته هستند و جزو معدود کسانی هستند که وقت نظر دادن ( نه داوری ) از حد و حریم خودشان تجاوز نمی کنند.

در کمال ادب و احترام بنده جناب حامد نیک پی را خیلی نمی شناسم ؛ جز اینکه اطلاع دارم از هنرمندان ایرانی مهاجرت کرده ما هستند که ظاهرا سابقه خوانندگی هم در کارنامه ایشان موجود هست ؛ اما با نظرات ایشان به عنوان داور یا کارشناس آواز هرگز موافقی ندارم و به نظر شخصی بنده بسیار عامیانه و احساسی داوری می کنند و خواننده بودن ملاک داوری آواز نیست !

اما ( شهرام آذر ) یا سندی عزیز ! باید عرض کنم که تقریبا با تمام نکات تخصصی و روانشناسانه ایشان در مورد آواز موافق هستم ؛ چرا که به عنوان یک کارشناس پیشکسوت و مجرب ؛ کاملا حرفه ای و قابل بحث و دفاع صحبت می کنند و شاید تنها کسی که می باید به عنوان کارشناس و معلم آواز در چنین مسابقه ای حضور داشته باشد ؛ ایشان هستند !
البته صریح – حرفه ای و بی تعارف حرف زدن و کارشناسی کردن هم امری ست که خیلی برای ما ایرانی ها قابل تحمل نیست و شاید به همین دلیل داوران دیگر این مسابقه مدام با ایشان جدل های نه چندان مناسب و گاهی به دور از ادب دارند !

دست ِ آخر از همه شما عزیزانی که وقت گذاشتید و نظرات بنده را با حوصله و دقت مشاهده فرمودید چه موافق و چه مخالف ، ممنون و سپاسگزارم و امیدوارم نظرات شخصی و مقداری کارشناسانه بنده ؛ هیچ دوست عزیزی را آزرده خاطر و مکدر نکند و نکرده باشد !

مهرشاد انصاری – 20 اسفند 94منبع : اختصاصی نوای فارس
به اشتراک بگذارید :
برچسب ها


عضویت : telegram.me/joinchat/AzEeHDus0u0ht5Y_Qi2E0Q