زمینه فعالیت : نوازنده سنتور زادروز : 1280درگذشت : 1325/04/20
حبیب سماعی در ابتدا با ساز پدر ضرب میگرفت و به این طریق با یکی از مهمترین ارکان موسیقی یعنی «وزن» - که امروز به آن ریتم میگویند- آشنا شد. در شش سالگی پدر کم کم حبیب را با ساز سنتور آشنا تر می سازد و او را تحت تعلیم قرار میدهد. میگویند در ده سالگی ساز حبیب کاملاً شنیدنی بوده و استادان زمان او را تحسین میکرده اند. او در دوازده سالگی با استادان معروف موسیقی زمان خود مثل آقا حسین قلی و نایب اسدالله در یک مجلس ساز می نواخت و اهل هنر موسیقی میدانند که این نیازمند مقام بسیار بالایی در هنر آن زمان بوده است.او به مدرسه موسیقی سالار معزز نیز سری میزند و در آنجا با نت نویسی نیز آشنا میشود اما هرگز از آموختههایش برای ثبت موسیقی و معلومات خود استفادهای نمیکند و در واقع آنها را به هیچ میگیرد. او تنها شاگرد یکی از آخرین استادان ساز سنتور بوده است و در واقع در زمان حیات وی هیچ نوازنده سنتور دیگری دیده نمیشود. هیچ کس سنتوری نمی سازد و نمی نوازد و حبیب با معلومات و سازی که به ارث برده است یکه و تنها قلندرانه شیوهای از سنتورنوازی را روایت میکند که حاصل تداوم یک سنت بسیار قدیمی در نوازندگی این ساز است. طبق تحقیقات آقای مجید کیانی نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی ردیف دستگاهی ایران ویژگی ها و اصل و نسب سنتورنوازی حبیب سماعی را تا پنج نسل قبل از او میتوان دنبال کرد. این پنج نسل آنانی هستند که از ایشان صفحهای به یادگار مانده است.
حبیب سماعی علاقهای به ثبت آثارش چه به صورت مکتوب و چه به صورت مصوت نداشت و همواره از این کار دوری می جست و تنها چند صفحه ای با صدای پروانه پر کرد و اینها تنها یادگار های حبیب شدند. صفحه های مذکور از این قرارند :
1. صفحه ماهور و دلکش، با شعر: شب دراز به امید صبح بیدارم ...
2. صفحه شور و شهناز، با شعر: خراب تر از دل من غم تو جای نیافت...
3.صفحه ابوعطاوحجاز،باشعر:ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی..
4.صفحه ی اصفهان، بیات راجع، با شعر: آب حیات من است خاک سر کوی دوست..
5.صفحه ی ضربی شهناز، گریلی، با شعر: شبی مجنون به لیلی گفت ای محبوب بی همتا