زمینه فعالیت : نوازنده پیانو و نواساز زادروز : 1314/07/01
پدرش سید ذبیح الله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود . آن چنان که منزل پدری فخری ملک پور ، محفل اُنس بزرگترین شاعران و موسیقی دانان زمان بود ، بزرگانی چون مرتضی خان محجوبی ، حسین تهرانی ، پرویز یاحقی ، فرهنگ شریف ، احمد ابراهیمی ، صادق سرَمَد ، علی تجویدی ، عبدالحسین شهنازی ، ادیب خوانساری ، بیژن ترقی و بسیاری دیگر . در چنین محیطی ، فخری ملک پور ، آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن ۹ سالگی آغاز کرد و طی مدت ١۲ سال به طور پیوسته ردیف سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و کلیه ی قطعات و ساختههای استاد را فرا گرفت . پیوند عمیق و محکم عاطفی مابین استاد و شاگرد ، در نهایت موجب انتقال کلیه ی ویژگی های ساز استاد و انعکاس جوهر کار ایشان در نوازندگی شاگرد شد . تمامی ظرائف و شگرد های خاص نوازندگی استاد مرتضی محجوبی ، غَلت ها ، تحریرها ، تکیه های همراه با قدرت و صلابت و در عین حال با پنجه ای شیرین و تاًثیر گذار در ساز ایشان متبلور شده است .
علاوه بر این ، استاد فخری ملکپور ، تصانیف قدیمی ، ضربی ها و قطعات گوناگون ، فنون مربوط به بداهه نوازی ، مرکب نوازی و شیوه های همراهی با آواز و سازهای دیگر را ازاستاد محجوبی فرا گرفت .
آشنایی با سهتار ، نزد استاد احمد عبادی ، برای ادراک ظرافت ها در اجرای جمله ها و استفاده از خرده نتهای تزیینی و واخوانها ، آشنایی با آوازها ، نزد استاد ادیب خوانساری ، برای ادراک و اجرای خط ِ درونی آواز در قطعات آوازی و سازی ، آشنایی با ضَرب برای درک ِ ریتم نزد استاد حسین تهرانی ، فراگیری مبانی آهنگسازی نزد استاد علی تجویدی و یک عمر تمرین مداوم و عاشقانه ، جایگاهی ویژه به استاد فخری ملکپور بخشیده ، آنگونه که استادان موسیقی سنتی ، او را به عنوان تنها مکتبدار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوه ی استاد مرتضی محجوبی معرفی می کنند .
استاد فخری ملک پور با اینکه پس از استادش مرتضی خان مجوبی ، یگانه ی پیانو نوازی ایران است اما آنچنان که باید آلبوم یا آثار پیانو نوازی از ایشان در دسترس نیست و ایشان بیشتر به آهنگسازی و آموزش پیانو پرداخته اند و بیشتر پیانو نوازی هایی که از گذشته از ایشان در دسترس است ، ضبط های خصوصی بوده است که ایشان در همراهی با استادانی چون پرویز یاحقی ، حسن کسایی ، علی تجویدی و دیگر بزرگان داشته است و به دلیل خصوصی بودن این آثار ، مردم از شنیدن پیانو نوازی ایشان بسیار بسیار کم بهره برده اند .
اما در این سالها خوشبختانه چند آلبوم و یک کتاب از ایشان منتشر شده است که البته این آثار هم ادای دین استاد فخری ملک پور به استادش مرتضی خان محجوبی بوده است .
آلبوم نخست «مشق استاد» است که در دو سی دی در سال 1385 منتشر شد و اجرای ردیف موسیقی دستگاهی به روایت مرتضی محجوبی است .
آلبوم دیگر «طَرَب انگیز» نام دارد که در سال 1387 منتشر شده و گزیدهای از پیشدرآمدها، چهارمضرابهاو تصانیف است .
اما کتاب مهم «مشق استاد» که امسال منتشر شد که در واقع متُد استاد مرتضی خان محجوبی برای آموزش پیانو نوازی به شیوه ی ایرانی است ، در واقع نت های آموزشی استاد مرتضی خان محجوبی در قالب یک ردیف منسجم و فشرده است که شصت سال نزد بهترین شاگرد استاد به امانت بود تا اینکه امسال به زیور طبع آراسته شد .
شادروان محجوبی ، ردیف موسیقی دستگاهی ایران را با توجه به ویژگیهای ساز پیانو با روش مخصوص خود به زبان فارسی ، نت نویسی و طی سالیان متمادی آن را به معدودی از شاگردانش آموزش داده و نسخه ی اصلی این ردیف و کلیه دست نوشتههای خود را نزد بانو فخری ملک پور به یادگار گذاشته بود .
استاد محجوبی روش خاصی در نت نویسی ، مختص اجرای موسیقی ایرانی با ساز پیانو ابداع کرده بود که در آن نتها به زبان فارسی و از سمت راست به چپ نوشته میشد و از علامات و نشانههای خاصی برای اوزان ، سکوتها ، اجرای ظرائف موسیقی از قبیل ریزها ، غَلتها ، تحریرها ، تکیهها و ... استفاده می کرد .